frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt?

Det här tältet (double rainbow) låter ju jättespännande! speciellt som du (karpaterna.se) testat det i hårt väder vid flera tillfällen och haft det i många nätter. Några frågor och funderingar jag får efter att ha läst annan tråd här om dessa tält och kollat recensioner och uppsättning på youtube; noterar att det har två ingångar, så alltså kan man förvara packningen i absiden vid ena ingången och öppna upp andra sidan, och ingångarna tycks ha en del finesser, så sammantaget får jag för mig att det verkar vara ganska flexibelt. stämmer? noterade att det rekommenderas att man ska förbättra sömmarna med någon silikonblandning... erfarenheter av det? någon sade i recension på youtube att denne hört att någon slags pinnar (oklart vilka) kunde böjas i dåligt väder och hade köpt andra lättmetall istället), men ditt (karpaterna.se) hade hållit bra ändå eller har du bytt dem? hur stabilt kändes det i hård vind? Det här tältet känns som en riktig utmanare mot andra tält jag funderat på, just nu främst wbt2, som jag funderat på eftersom priset också är så bra, och det är åtminstone halvkilot lättare än wbt2. får för mig att den extra ingången plus konstruktionen av ingångarna/absiderna i double rainbow ger större flexibilitet och mer utsikt än wbt som jag ju efterfrågat också. men enligt bilderna på wbt två borde man kanske kunna rulla upp/undan absiden och ha likvärdig utsikt. om man ska jämföra dessa tält vidare, båda tälten bygger på långa pinnar att trä igenom, Double rainbow har en centrerad längs med tältet, och wbt har två på andra ledden. noterar att takhöjden är högre i double rainbow, bra för mig som är lång. det tycks också vara en stor del av tältet med rejäl takhöjd. men ok... någon som kommer på några fördelar hos wbt2 jag ska ta i beaktande i relation till double rainbow? nackdelar hos double rainbow? formen på wbt känns så där härligt konventionell som jag visualicerat tidigare=) Om man slänger in northstars veloce2 i spelet också, som påminner mycket om rainbow men har "pinnen" på andra ledden etc?

två ingångar, så alltså kan man förvara packningen i absiden vid ena ingången och öppna upp andra sidan, och ingångarna tycks ha en del finesser, så sammantaget får jag för mig att det verkar vara ganska flexibelt. stämmer?

Ja det är väldigt flexibelt på det sättet. Om du vill kunna laga mat i en absid så är det bra om köket inte är för högt, eftersom utrymmet är begränsat och duken lättantändlig. Annars är absiderna stora nog för ryggsäck (min är på 70 liter).

noterade att det rekommenderas att man ska förbättra sömmarna med någon silikonblandning... erfarenheter av det?

Ja man köper till en silikontub. Blandas med lacknafta och penslas på sömmarna. Enkelt gjort och funkar bra. Ett tips är att dra några penselstreck tvärs över golvet inne i tältet - då får man ett bra halkskydd där inne :) Annars glider liggunderlagen lätt.

någon sade i recension på youtube att denne hört att någon slags pinnar (oklart vilka) kunde böjas i dåligt väder och hade köpt andra lättmetall istället), men ditt (karpaterna.se) hade hållit bra ändå eller har du bytt dem?

Vet inte vilka pinnar det skulle vara... jag har bara använt de som medföljde och de har funkat bra.

hur stabilt kändes det i hård vind?

Hittills har vinden aldrig ställt till något problem. Mitt har dock inte utsatts för hårdare vind än ca 20-25 m/s. Men du ska givetvis använda stormlinor. Och det är en fördel om du har vandringsstavar, eftersom de kan användas för att staga upp taket (från marken till taket i vardera absid) vilket gör att tältet inte ändrar form när det blåser.

Visst har du koll på att storm är 25 m/s? Då blåser det riktigt rejält, har bara hänt mig en gång i livet då jag tältat. Mitt Hilleberg Nammatj flexar nåt dj*vulskt i sådan vind, jag hamnade helt under tältduken många gånger, men det håller bevisligen. Vi fick vinden rakt i sidan efter den vridit ca 90 grader och i de vindarna var det inte snack om att försöka lossa och vrida med risk att tappa hela tältet nånstans över fjället. Nu i måndags 11 juli 2011 hade vi riktigt stark vind och tom lite snöblandat regn (de hade haft +2 grader i Gåsen) uppe på 1100 meter i Vålådalen. Då körde jag och sambon med mitt HB Allak och det funkade också bra, dock lite litet då vi var i tältet ca 22,5 timmar av 24 det dygnet. Vinden rev upp vattnet från tjärnen bedvid så jag trodde att det regnade i flera timmar pga att det konstant duschade tältet. I samband med ösregn så fattade jag inte att det var vatten från tjärnen som for över oss. Jag gjorde nåt lamt försök att fiska men kände mig som Kapten Onedin ute på Nordsjön ungefär :)

Edit: nu ser jag att det var Double Rainbow och inte Lunar Duo som menades. Det ser lite mer vindtåligt ut.

Hittills har vinden aldrig ställt till något problem. Mitt har dock inte utsatts för hårdare vind än ca 20-25 m/s. Men du ska givetvis använda stormlinor. Och det är en fördel om du har vandringsstavar, eftersom de kan användas för att staga upp taket (från marken till taket i vardera absid) vilket gör att tältet inte ändrar form när det blåser.

Visst har du koll på att storm är 25 m/s?

Ja det har bara hänt mig ett par gånger (en gång på Nya Zeeland och en gång i Patagonien) att jag fått tälta på oskyddad plats i vindar som jag tror var runt 20 m/s. Har upplevt vindar som jag vet var 15 m/s flera gånger hemma och det var i alla fall kraftigare vindar än så när vi tältade.

Olika konstruktioner

Man ska komma ihåg att Hillebergs och Tarptents konstruktioner skiljer sig åt. Hilleberg använder sig inte av linjer dvs två tyger som sys ihop för att förstärka ett spann. Hillebergs design går ut på att sy ihop väv och stångkanaler. Det är stångkanaler och staglinor som håller Hillebergs tält stadigt.

Vad gäller Tarptent så använder de sig av spann, dvs flera väv som sys ihop för att skapa spann (catenary) i syfte för att stabilisera sig mot vind. Om man tittar på flera modeller av Tarptent tex Cloudburst 2, då ser man dessa linjer. Andra små tälttillverkare utnyttjar också denna slags konstruktion.

/J

Återigen, tackar för svar och tips, mycket nyttigt! Det lutar nu alltmer mot att jag väljer ett tält med klassisk utformning, som wbt 2 från arctic alpine. jag är inte jätteerfaren tältare och efter att ha läst andra trådar och diskussioner om tarptents double rainbow uppfattar jag det som att den konstruktionen kanske är lite känsligare för hur man sätter upp det i förhållande till vinden. eller? är det inga skillnader mellan tält med en pinne över ryggen på tältet (kallas de ryggåstält?) och de som har två?

Lutar alltså just nu åt wbt2, eller... är det värt att lägga mellan 500 och 1200 extra och istället köpa något av marmot widi 2 (500 extra), exped sirius extreme 2 (600 extra) eller helsports fjellheimen camp (1200 extra)? om jag köper wbt 2, är det någon som har några erfarenheter av deras nya modell med stormattor?

Northstar WBT 2 är säkert ett alldeles utmärkt tält, men uppfyller inte kravet om man ska se ut från tältet värst bra. Jag har också ett Tarptent Double Rainbow som jag är nöjd med och ett av kraven var just bra utsikt från tältet. Jag sålde i själva verket mitt Hilleberg Akto för att köpa detta tält. Lunar Duo är ett liknande tält och jag skulle i alla fall välja mellan dessa två i dagens läge. Dessa två är ju också dryga kilot lättare än WBT 2.

Mitt Double Rainbow i Telemark senaste veckoslut.
IMG_6480.JPG

IMG_6487.JPG

Northstar WBT 2 är säkert ett alldeles utmärkt tält, men uppfyller inte kravet om man ska se ut från tältet värst bra. Jag har också ett Tarptent Double Rainbow som jag är nöjd med och ett av kraven var just bra utsikt från tältet. Jag sålde i själva verket mitt Hilleberg Akto för att köpa detta tält. Lunar Duo är ett liknande tält och jag skulle i alla fall välja mellan dessa två i dagens läge. Dessa två är ju också dryga kilot lättare än WBT 2.

Mitt Double Rainbow i Telemark senaste veckoslut.
IMG_6480.JPG

IMG_6487.JPG

Oj vad härligt d ser ut! Lockande! Frestande. M är d bara fördelar m detta tält gentemot klassiska konstruktioner som hb nallokopiorna jag också överväger, finns d inga potentiella nackdelar? Det verkar ju så bra, nästan för bra för att vara sant:). Jag undrar exv om d är viktigare hur man sätter upp d i relation till vinden?, mindre stabilt? Några funktioner som bortrationaliserats? Tacksam för.fortsatt upplysning

Oj vad härligt d ser ut! Lockande! Frestande. M är d bara fördelar m detta tält gentemot klassiska konstruktioner som hb nallokopiorna jag också överväger, finns d inga potentiella nackdelar? Det verkar ju så bra, nästan för bra för att vara sant:). Jag undrar exv om d är viktigare hur man sätter upp d i relation till vinden?, mindre stabilt? Några funktioner som bortrationaliserats? Tacksam för.fortsatt upplysning

Nej, det är inte bara fördelar, det måste man vara medveten om. I vissa förhållanden bildas det en hel del mera kondens än med ett traditionellt tält, pga av enkelduken. Tältet är också kallare då en del vind kommer in längst ner mot marken. Vindstabiliteten skulle jag dock inte oroa mig för. Det är visserligen inget tält man åker till Antarktis med, men enligt vad jag har läst ska tältet vara bra i vind. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte ut mitt Hilleberg Akto mot detta tält.

IMG_0159.JPG

I regnväder med bara lite blåst kan tältet också sättas upp så att man har en del utsikt, t.ex som här just innan midsommar.
IMG_6269-hd.jpg

Nu är det så att det bildas INTE mera kondens i ett enkelväggs tält än i ett dubbelt.
All kondens bildas på ytterduken och i ett enkelväggs tält så finns inget skydd mot nedfallande kondens, tvåväggs har ju innertältet som skydd mot droppar och att komma i direkt kontakt med ytterduken.
Det bästa sättet att undvika kondens är att se till att man har så bra ventilation som möjligt.
Detta medför att ett enkelväggstält upplevs som dragigt då man inte har innertältet som skydd.

Tack för alla kommentarer, mycket nyttigt i mitt funderade, och den här sidan är ju fantastisk! Jag har nu bestämt mig och beställt ett wbt2... Som visst kom redan igår. Ser fram emot att komma tillbaka hem och testa d.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graveleur Frågor om B&Bs och vandrarhem Bo och sova 6
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
ulltand Frågor om tältkåtor till en scoutkår (Arran vs Tundra) Bo och sova 11
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
Jenkan75 sovsäck inför fjällturen? Bo och sova 1
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
avslutat_17_06_20 inför beställning från Roberts.pl Bo och sova 13
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
cake Några tips inför sovsäcksköp? Bo och sova 6
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
Majsan76 Tältköp Bo och sova 5
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
asfaltsbarn Tältköp barnfamilj Bo och sova 10
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
zotter Tältköp (Puh) Bo och sova 17
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
MAB Tältköp Bo och sova 1
x-man Tältköp Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg