Förväntningarna på en begagnad cykel är olika beroende på användaren och dess krav. En mtb som bara skall gå på asfalt och grusvägar behöver troligtvis inte vara i toppskick.
En cykel som skall leverera optimalt bör ha nya däck och dämparna bör vara relativt nyservade. Efter 2 år börjar däck bli märkbart hårda och greppar sämre. Dämpare brukar ha ett rekommenderat serviceintervall på 50 timmar. Om gaffelbenet har en tunn oljehinna finns fortfarande olja i skumringen, annars ökar risken för grus i dämparen.
En uppsättning hyggliga mtb-däck går på närmare 1000 kr, service av gaffeldämpare över 1000 kr. Dämparservice blir betydligt billigare om ägaren kan utföra den själv. Delarna är inte speciellt dyra, men arbetet tar tid.
Om den aktuella cykeln inte är i så bra skick som ägaren tror kan det lätt kosta några tusenlappar att få den till bra bruksskick.
En cykel som skall leverera optimalt bör ha nya däck och dämparna bör vara relativt nyservade. Efter 2 år börjar däck bli märkbart hårda och greppar sämre. Dämpare brukar ha ett rekommenderat serviceintervall på 50 timmar. Om gaffelbenet har en tunn oljehinna finns fortfarande olja i skumringen, annars ökar risken för grus i dämparen.
En uppsättning hyggliga mtb-däck går på närmare 1000 kr, service av gaffeldämpare över 1000 kr. Dämparservice blir betydligt billigare om ägaren kan utföra den själv. Delarna är inte speciellt dyra, men arbetet tar tid.
Om den aktuella cykeln inte är i så bra skick som ägaren tror kan det lätt kosta några tusenlappar att få den till bra bruksskick.