Forumkniv - EKA Swede 92

Kikade precis in här. Vad kostar kniven och fins det någon bild på den? Sitter på jobbet just nu och hinner inte riktigt leta igenom tråden.
Det slutgiltiga utseendet är inte helt avgjort. Det beror som sagt på gravyrens utformning. Kniven som sådan är dock modell 92 masur. Priset är 500:- kronor per styck om jag inte missminner mig.

~Paul~
 
Kikade precis in här. Vad kostar kniven och fins det någon bild på den? Sitter på jobbet just nu och hinner inte riktigt leta igenom tråden.

Bilder på kniven utan gravyr kan du hitta här: http://www.eka-knivar.se/se/produkter kolla lite längre ned på Swede 92. Skollorna är i masurträ.

Priset är, precis som Paul skriver, 500 kr inkl frakt (inom Sverige).

Ta dig tid och kika igenom tråden. Det är några sidor, men många går rätt så fort :) Är du sugen är det värt att göra det arbetet.
__
Fredrik
 
Swede 92 masur från CyberPhoto

Kapar tråden ett ögonblick eftersom jag tror detta kan vara av visst intresse.

Fick idag min EKA Swede 92 som jag beställde den 7/11 i fjol från CyberPhoto.
Förutom den sedvanliga bekräftelsen i samband med beställningen har jag på drygt tre månader inte hört flasklock från Cyber. Jag hade helt glömt bort min beställning tills igår då det kom en sms-avisering.

Ja, betalade 399:- inkl. moms och med postpaket och frakt slutade kalaset på 497:-

Vad var det då som levererades?
Jo, i en fin presentkartong låg ett stycke fällkniv och ett läderfodral (samt en handlovsrem av läder). Och, dessutom en M&M godispåse... Läderfodralet kan jag inte klaga på, det hör nog till de mer påkostade och rejäla i den vägen som jag sett på länge. Kniven i sig kan jag inte heller klaga på (= välkänt Sandvik kvalitetsstål). Men när det kommer till trät, dvs skållorna... Jösses vilket skämt! Här snackar vi inte 2:a sortering utan snarare 5:e eller 6:e sortering.. något som varje seriös knivmakare med minsta självaktning för länge sedan borde ha förpassat till vedspisen. Helt obehandlad masurbjörk. Den ena sidan helt slät utan ådringar, den andra med viss antydan till ådringar. Nu köpte jag iofs kniven mest för att ha en trevlig och robust slit-och-släng fällis. M a o prioriterar jag stålet först och skaftet i andra hand. Men... ändå... när jag jämför med det jättefina fotografiet på masurskaftet på beställningssidan (CyberPhoto) så är det inte utan att jag känner mig lurad. Har i efterhand läst här på forumet att det handlade om en slags betaleverans/promotion från EKA till CyberPhoto (vad nu detta innebär?) , men det var ju inget som framgick på hemsidan.

Jag önskar er alla lycka till med er Forumkniv, men om ni inte gjort det ännu så kanske det är hög tid att försäkra er hos EKA om att skållorna håller just den kvalitet som ni förväntar er. Så det inte levereras skräp som i Cyber-fallet. Eller ännu värre, om kvalitén på björken skulle variera mer eller mindre slumpmässigt inom serien.

Mvh
Jan B

ps. Nu på CyberPhotos hemsida har de ett specialerbjudande av EKA 92 masur för 399:- och på köpet levereras ett "Fire sharp" bryne. Hmm... jag kan tycka att efter drygt tre månaders oaviserad leveranstid hade det varit mer på sin plats att med kniven leverera ett sådant bryne som "försenad-leveranstid-som-plåster-på -såren" i stället för den M&M godispåse som nu följde med paketet. ds.
 
Tack för recensionen. Mina två knivar ligger på det lokala utlämningsstället. Jag kommer att hämta dem idag men det blir inget fotograferande eftersom vädret är uselt och ljuset likaså.

Det där med att försäkra sig om ett fint mönster på greppet kan vara svårt. Jag tror inte att företaget är speciellt piggt på att öppna varje paket för att kontrollera kvaliteten i samband med specifika kunder. Det skulle helt enkelt kosta för mycket i tid och arbete. Man får nog tyvärr vara nöjd med det man får.

Tack igen,

~Paul~
 
Det där med att försäkra sig om ett fint mönster på greppet kan vara svårt. Jag tror inte att företaget är speciellt piggt på att öppna varje paket för att kontrollera kvaliteten i samband med specifika kunder. Det skulle helt enkelt kosta för mycket i tid och arbete. Man får nog tyvärr vara nöjd med det man får.

Tack igen,

~Paul~

Det kan inte vara för betungande för EKA, de måste ju ändå öppna paketen för gravering...eller kanske ändå hellre plocka valda knivar ur prduktionen för gravering till oss. De har ju lovat Fredrik att dessa knivar skall vara tillverkade i Sverige;)
Hur min kniv från Cyberphoto såg ut kan ni studera i inlägg #295 i denna tråd. Inte speciellt bra masurkvalitet och dessutom verkar träet helt obehandlat.
 
Det kan inte vara för betungande för EKA, de måste ju ändå öppna paketen för gravering...eller kanske ändå hellre plocka valda knivar ur prduktionen för gravering till oss. De har ju lovat Fredrik att dessa knivar skall vara tillverkade i Sverige;)
Hur min kniv från Cyberphoto såg ut kan ni studera i inlägg #295 i denna tråd. Inte speciellt bra masurkvalitet och dessutom verkar träet helt obehandlat.
Sant. Jag syftade dock snarare på modellen som sådan och inte så mycket på Forumkniven :).

~Paul~
 
Men när det kommer till trät, dvs skållorna... Jösses vilket skämt! Här snackar vi inte 2:a sortering utan snarare 5:e eller 6:e sortering.. något som varje seriös knivmakare med minsta självaktning för länge sedan borde ha förpassat till vedspisen. Helt obehandlad masurbjörk. Den ena sidan helt slät utan ådringar, den andra med viss antydan till ådringar.

Skulle du kunna lägga in ett par bilder?

Thure
 
Skulle du kunna lägga in ett par bilder?

Thure

Tyvärr tänkte jag inte så långt som att ta bilder på skaftet innan jag fixade till det.
Jag slipade sidorna med fint sandpapper och sedan smorde jag in det med Scherell's /
Schaftol's stockolja, den mellanmörka varianten.
Så nu ser skaftet betydligt trevligare ut med en vacker, mörk lyster.
Men, om jag skulle göra en jämförelse med bilden i inlägg #295 så har den skållan fler
och tydligare ådringar än den bästa sidan på min kniv. Den sämsta sidan hade inga ådringar
alls att tala om. Dock blev resultatet i mitt fall betydligt bättre efter inoljningen.
Men som på bilden nedan kommer den aldrig att se ut :(
Detta skaft ser dessutom ut att vara behandlat. Mitt var helt obehandlat vid leverans.
http://www.cyberphoto.se/hobby/Knivar/eka/swede92/masur_01.jpg


Mvh//Jan
 
Jag har nu varit och hämtat mina knivar. Till skillnad från en del andra så kan jag inte klaga på masuren. Mycket fint och nästan tredimensionellt mönster med klara kontraster i färg och mönster. En snabb förhandstitt i uselt ljus från ett sidofönster. Fler bilder kommer när ljuset är bättre:
 

Bilagor

  • Min EKA 92 masur.jpg
    Min EKA 92 masur.jpg
    56.3 KB · Visningar: 742
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 560
Jag har nu varit och hämtat mina knivar. Till skillnad från en del andra så kan jag inte klaga på masuren. Mycket fint och nästan tredimensionellt mönster med klara kontraster i färg och mönster. En snabb förhandstitt i uselt ljus från ett sidofönster. Fler bilder kommer när ljuset är bättre:

Betydligt snyggare masur på din kniv än min, grattis. Verkar dessutom som om skållorna är behandlade, eller är det ljuset som ljuger?
Däremot ser dina bakre skuvar ut att vara plana skallar (inte konvexa)? Alla mina skruvar var som normalt på EKA lite konvexa (kullriga).
 
Betydligt snyggare masur på din kniv än min, grattis. Verkar dessutom som om skållorna är behandlade, eller är det ljuset som ljuger?
Däremot ser dina bakre skuvar ut att vara plana skallar (inte konvexa)? Alla mina skruvar var som normalt på EKA lite konvexa (kullriga).
Perspektivet förvränger bilden. Skruvarna är konvexa. Sidoljuset var som sagt inte det mest lämpliga.

Skollorna ser behandlade ut på alla mina 3 EKOR. Ja, det blev tre stycken. Trodde att jag bara tingat två men råkade tydligen klicka tre ggr...

~Paul~
 
Fler bilder.
 

Bilagor

  • Min EKA 92 masur, 2.jpg
    Min EKA 92 masur, 2.jpg
    20.5 KB · Visningar: 829
  • Min EKA 92 masur, 4.jpg
    Min EKA 92 masur, 4.jpg
    22.6 KB · Visningar: 723
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 502
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar