Forumkniv - EKA Swede 92

hoppas du inte glömde av mig!
skickar ett pm nu...

Jag skulle inte säga att jag glömde dig, men jag har inte tagit med dig på listan, nej. Anledningen till det är att listan började formeras först efter att utformningen på kniven blev satt, dvs när enkäten ansågs avslutad. Det är efter det som nummer har "delats ut"...

Men du är givetvis med på listan nu!
__
Fredrik
 
Det är ju inte direkt premium björk det där. Jag har inte anmält mitt intresse ännu och den där björken gör mig inte ivrigare. Är det nåt datum för sista anmälningsdag utsatt?

Bosse
 
Här kommer en liten sammanfattning på läget...

Vi har alltså kommit fram till att det ska vara en EKA Swede 92 med masurskollor (beslag), stålet är rostfritt 12c27 från Sandvik och det ska vara någon form av gravyr på bladet. Just gravyren är inte helt satt i detalj, utan måste diskuteras vidare. I paketet ingår oxå ett läderfodral, en läderrem och en presentask. Allt till en kostnad av 500 kr inkl frakt.

Jag har kontaktat EKA för att få svar på vilket fodral som ingår, väntar på svar. Jag har även frågat om de har några preferenser vad gäller fot för gravyren och om det går att få högupplösta bilder på kniven för att använda vid exempel på hur gravyren ska se ut och vara placerad.

När det gäller gravyren är det desto fler frågor. Här är det inte lika lätt att analysera enkätsvaren och hitta ett demokratiskt svar. De svar som har kommit in på 40 enkätsvar är dessa:
  • Utsidans forum kniv årtal 1/XX
  • Forumkniven
  • serie nr och kanske en logga
  • Numrering& logga
  • serienummer
  • Spelar ingen roll
  • Utsidanloggan
  • www.utsidan.se Thure Björck
  • Ett snyggt mönster. Stiliserade björklöv för att ansluta till björk/masur. Bör visas "prototyp"/förslag photoshoppad förlaga eller liknande som det går att komma överens om.
  • forumkniv och årtal
  • Ab imo pectore! (betyder: av hela mitt hjärta!)
  • Utsidans kompassnål/logo gärna i kombi med silouette av sverige och årtal.
  • Egentligen svarar jag nej på lasergravyr. Men om det skulle bli lasergravyr och nåt fint majoritetsbeslut om text så är jag på!
  • Utsidanlogan, kan tänka mig etsning istället,
  • Utsidans forumkniv, år och serienummer
  • Utsidans kompassnål

Jag ger mig, åter igen, på att sammanställa det och får det till följande:
"[Utsidans logga] forumkniv 2013 x/yy"
Jag tycker dock att vi bör prata lite mer om det för att sedan kanske rösta om det skulle behövas.

Om det är någon som är intresserad av att hänga med på detta så går det bra att säga så här. Men själva anmälan görs genom att skicka ett mail till mig och skriva forumalias, namn, adress, telefonnummer och emailadress. Jag skickar då kontouppgifter i retur där ni kan sätta in 500 kr för kniven.

Det finns idag inget slutdatum för anmälan. EKA har sagt att de inte kan leverera knivarna förrän i februari/mars nästa år, och innan de sätter ett möjligt leveransdatum så står det öppet att anmäla sig. När vi väl är där så kommer jag att sätta ut ett slutdatum för anmälan och inbetalning, för det är ju såklart så att jag inte tänker lägga ut pengar på det här, utan det är eran insättning som är den slutgiltiga anmälan, mail ser jag som intresseranmälan. De som har skickat ett mail, men inte satt in pengar, kommer då att få en påminnelse om att det är dags att betala.

Det blev långt, men förhoppningsvis informativt och sammanfattande :)
__
Fredrik
 
1) Jag har kontaktat EKA för att få svar på vilket fodral som ingår, väntar på svar.
2) Jag har även frågat om de har några preferenser vad gäller fot för gravyren och om det går att få högupplösta bilder på kniven för att använda vid exempel på hur gravyren ska se ut och vara placerad.
__
Fredrik

Så där, då var svaret här...

1) Vi kan få vilket av fodralen vi vill. Så det blir till att bestämma oss här. Ska jag skapa en omröstning för det på en gång?

2) På den här frågan svarar han lite "duckande".
We usually provide with a suggested sketch for the customer’s approval prior to the laser engraving.
Jag vet inte exakt vad han menar med det, men jag tycker ändå att vi kan skicka ett förslag på hur vi vill ha det, så kan de ta fram en skiss utifrån det :)
__
Fredrik
 
Så där, då var svaret här...

1) Vi kan få vilket av fodralen vi vill. Så det blir till att bestämma oss här. Ska jag skapa en omröstning för det på en gång?

2) På den här frågan svarar han lite "duckande".
We usually provide with a suggested sketch for the customer’s approval prior to the laser engraving.
Jag vet inte exakt vad han menar med det, men jag tycker ändå att vi kan skicka ett förslag på hur vi vill ha det, så kan de ta fram en skiss utifrån det :)
__
Fredrik

1. Jag röstar självklart på det tjocka läderfodralet i mörkt oxläder. Däremot är jag inte lika säker på att en tryckknapp är det bästa alternativet. Dessa brukar lämna fula tryckmärken på kniven handtag. Om det går att få med kardborrelåsning av fliken så föredrar jag denna.

2. Jag tolkar det som att han efter kundens initiala önskemål ritar en skiss som han sedan skickar tillbaka till kunden för godkännande.

~Paul~
 
1. Jag röstar självklart på det tjocka läderfodralet i mörkt oxläder. Däremot är jag inte lika säker på att en tryckknapp är det bästa alternativet. Dessa brukar lämna fula tryckmärken på kniven handtag. Om det går att få med kardborrelåsning av fliken så föredrar jag denna.

2. Jag tolkar det som att han efter kundens initiala önskemål ritar en skiss som han sedan skickar tillbaka till kunden för godkännande.

~Paul~

1. Båda modellerna har ju tryckknapp, så det tror jag inte att vi kommer ifrån. Inte med tanke på hela den där grejen med 1000 stycken... Men jag håller med om att den som soundoptics har lagt upp är mycket snyggare än det svarta som ligger på EKAs hemsida.
@soundoptics: Sitter det något skydd mot tryckknappen på insidan av fodralet?

2. Ja, det var min tolkning oxå, men det var lite öppet i svaret ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar