Forumkniv - EKA Swede 92

Fodralet

Jag har ett EKA fodral i ljust oxläder som exakt liknar det som Mellban lagt upp bild på med undantag för färgen. Mitt är inköpt för runt 25 år sedan, och jag använder det ihop med olika fällknivar även med träskollor. Har aldrig upplevt att tryckknappen ger några märken på kniven, men jag kan kolla hur det ser ut på insidan ikväll (kanske försöka lägga upp någon bild på fodralets insida om jag lyckas ta den?).
Nu är detta fodral äldre och kanske ser tryckknappen annorlunda ut idag? Jag tror dock inte det är något problem att limma fast en bit tunt läder eller tyg inuti fodralet bakom tryckknappen, för den som vill skydda kniven lite extra.
 
Där har vi riktigt fin masur :)

I "megatråden" frågade jag om Helle Dokka? Så här ser den ut på helle.no
dokka-540x126.jpg


dePaul tyckte att modellen är för dyr för sin prestanda. Det kan jag inte bedöma. Jag skulle gärna betala priset som på tex Lamnia (fast de har inga inne nu) om den ser så fin ut som ovan. Men om man tittar på helle-ex hos användare (google image search) så är variansen stor.

Jag skulle gärna betala mer för Swede 92 "selected items" som har både virvlar och skimmer. Just de här knivarna kommer ju att synas i bild mycket på nätet! :)
 
Senast ändrad:
Digital fotografering är i de flesta fall ett lotteri. Speciellt i macroområdet. Det är inte lätt att varje gång få focus där det borde vara.
 
Det var lite skillnad i masur...
Jag hoppas att det kommer vara mer åt smux håll på vår kniv. Johny Kanaan skrev följande vad gäller kvalitén på skollorna: "first class Masur material". Det är dock svårt att veta om han anser att båda knivarna är med just first class Masur material eller bara den ena.
 
Det var lite skillnad i masur...
Jag hoppas att det kommer vara mer åt smux håll på vår kniv. Johny Kanaan skrev följande vad gäller kvalitén på skollorna: "first class Masur material". Det är dock svårt att veta om han anser att båda knivarna är med just first class Masur material eller bara den ena.
Variationerna är stora som vi redan konstaterat. Jag har nu fått mina två H8-or i masur. Den ena stoltserar med ett riktigt fint mönster, medan den andra är medioker.

Jag tar några bilder i helgen. Det är lite för taskigt ljus idag.

~Paul~
 
Variationerna är stora som vi redan konstaterat. Jag har nu fått mina två H8-or i masur. Den ena stoltserar med ett riktigt fint mönster, medan den andra är medioker.

Jag tar några bilder i helgen. Det är lite för taskigt ljus idag.

~Paul~

Fortsatta djuplodande masur-reflektioner...

Jag köpte två (H8 Masur för 399:-/kniv) också. Syns på http://www.flickr.com/photos/37858147@N02/tags/nordich8/

Jag blev "inspirerad" av diskussionerna här. Dels priset, dels möjlighet att välja sin ådring bland flera knivar på xxl. Nyöppnade xxl-butiken som jag förra veckan bestämt mig att aldrig handla i...:)

De jag valde har inte typiskt utpräglat masur-karaktär som nyss visats S88 här (inga hade det). Däremot väldigt snyggt skimmer med olika ton om man vinklar kniven; som vatten över en sandbotten på morgonen en solig junidag (eller nåt).

Om man tittar på EKAs hemsida så ser man att de inte skyltar med utvalda praktexemplar. Till skillnad från Helle som det verkar(?!). Om man tittar på detaljbilderna så ser man till och med lite fula sprickor i ytan, tex s88.

Som jag skrivit förut; knappast läge för en tillverkare att gå upp i kvalitet om kniv ska klara rea för 399:- i eftersäsong.

Till försvar skulle jag däremot påstå att all de H8/A10 som fanns på xxl hade god detalj-finish, inga var fula (även om en del var lite blekare). Dessutom såg man att vardera kniv hade matchning av alla trädelar, dvs liknande ådring och ton på vardera sida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar