• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

forum val

vad röstar du på i riksdagsvalet

  • centerpartiet

    Röster: 3 4.9%
  • folkpartiet

    Röster: 7 11.5%
  • krisdemokraterna

    Röster: 2 3.3%
  • miljöpartiet

    Röster: 12 19.7%
  • moderaterna

    Röster: 16 26.2%
  • socialdemokraterna

    Röster: 6 9.8%
  • vänsterpartiet

    Röster: 5 8.2%
  • övrigt

    Röster: 7 11.5%
  • rösta blankt

    Röster: 1 1.6%
  • soffliggare

    Röster: 2 3.3%

  • Totala väljare
    61
Fattar du inte att den som Almgren delade kupé med var en journalist "under cover". Att utge sig för att vara jägare ingår i den samlade journalistkårens och medias strategi för att svartmåla jägarkåren. Det trodde jag var allmänt känt.

Han hade ju vapen, beväpnade journalister, det kan man kalla skjutjärnsjournalistik det.
 
Vad bra att det har ändrats. Har du en ny länk till en färskare undersökning?

Neej ingen länk just nu men:
Svackan känner jag igen från 2005-2007 ca -vi sköt mindre med älg. Grannlaget avbröt jakten.
Sen har vi älgobservationer i vår krets att stödja oss på.
Vi har dessutom egna älgobs inom laget.
Sen har vi egna observationer när vi är ute på skogen. (helt ovetenskapligt men ändå..)

Statistik-nördarna på länstyrelsen ligger hela tiden 1-2 år efter hela tiden vilket innebär att tilldelningen blir för lite eller för mycket.
Ibland får man justera antalet och rätta till det som byråkraterna missar.

I detta fall kan det vara viktigare att "tro" än att "veta" rent statisktiskt.

Min åsikt är att har man inte lyckats fällt rätt antal vuxna under älgjaktsveckan så ska man inte skjuta nå fler vuxna sen heller. (väldigt ovetenskapligt)
 
Har faktiskt aldrig hört talas om att det här skulle förekomma jaktlag som medvetet bara skjuter tjur.
Detta är nog en bild som ni får ifrån tidningarna.
En ko har ju ingen trofe, därför ser man heller aldrig bilder på en ko eller kalvskjytt.
Alltså en mediakonstruktion.

Du såg inte att jag skrev "här" dvs i mitt närområde, sen finns det väl hur avvikande exempel som helst.
Åja, slingra dig lagom du. Försöker du få det till att massmedia lurat oss vad gäller er lokala älgjakt så blir det hela ännu löjligare.

Är allt som inte stämmer med din enkla världsbild en "mediakonstruktion"?
 
Fattar du inte att den som Almgren delade kupé med var en journalist "under cover". Att utge sig för att vara jägare ingår i den samlade journalistkårens och medias strategi för att svartmåla jägarkåren. Det trodde jag var allmänt känt.
Låt mig gissa, undercoverjournalisten var stockholmare. Med bostadsrätt på Söder!
 
Åja, slingra dig lagom du. Försöker du få det till att massmedia lurat oss vad gäller er lokala älgjakt så blir det hela ännu löjligare.

Är allt som inte stämmer med dina enkla världsbild en "mediakonstruktion"?

Läs inlägget igen..jag var kanske otydlig, men jag kan naturligtsvis bara svara för det jag ser närmast mig och det är den erfarenheten jag vill förmedla.

Trofe -bilder i tidningar brukar diskuteras i jägarkretsar. Det är inte bra att endast dom händelserna kommer ut. Tidningar söker alltid upp sådana reportage i samband med älgjakten.
Det är ett mycket föråldrat sätt att framtona jakten.

Utsidan här bevisar ju att det blir fel, eller hur?
 
56 röster och inte direkt statistiks säkerställd. Kan ändå konstatera att utsidan surfare skiljer ut sig jämfört med övriga samhället. 18% på MP tex. Spontant trodde jag också att C skulle ligga lite högre här på utsidan.
 
En annan reflektion från mig som norrlänning är att jag känner mig idiotförklard av media i Stockholm. De tycks tro att det ända vi bryr oss om häruppe är varg och kilometerskatt.
 
En annan reflektion från mig som norrlänning är att jag känner mig idiotförklard av media i Stockholm. De tycks tro att det ända vi bryr oss om häruppe är varg och kilometerskatt.


Nu ska vi inte överdriva, men media idiotförklarar alla och arbetar nästan uteslutande med stereotyper och rider på fördomar och okunskap. Varför ska ni i Norrland undantas?