• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

forum val

vad röstar du på i riksdagsvalet

  • centerpartiet

    Röster: 3 4.9%
  • folkpartiet

    Röster: 7 11.5%
  • krisdemokraterna

    Röster: 2 3.3%
  • miljöpartiet

    Röster: 12 19.7%
  • moderaterna

    Röster: 16 26.2%
  • socialdemokraterna

    Röster: 6 9.8%
  • vänsterpartiet

    Röster: 5 8.2%
  • övrigt

    Röster: 7 11.5%
  • rösta blankt

    Röster: 1 1.6%
  • soffliggare

    Röster: 2 3.3%

  • Totala väljare
    61
Almgren..Du har ju rest runt och bl a varit på svalbard, hur är ditt förhållande till vapen?

Att de kan vara bra att ha, men jag har inget själv. På Svalbard har vi utbildade "vakter" med vid varje landstigning så jag kan ägna min tid åt naturen och kameran (som jag betalat för).

Jag har inget emot jägare eller jakt. är uppvuxen med landställe i stockholms skärgård där min morfar hade jaktmark där han jagade hare, rådjur men framförallt ejder (innan den var rödlistad), just ejderjakt var jag ofta med på som barn.

BTW, vargkramare, du fokuserar på fel halva av ordet. det är kramarna som är viktiga, med fler kramar blir vi alla lyckligare;)

Hoppas det var ett svar, och att du ser att meningen med smilie har just en sådan efter sig.

Christian
 
Att de kan vara bra att ha, men jag har inget själv. På Svalbard har vi utbildade "vakter" med vid varje landstigning så jag kan ägna min tid åt naturen och kameran (som jag betalat för).

Jag har inget emot jägare eller jakt. är uppvuxen med landställe i stockholms skärgård där min morfar hade jaktmark där han jagade hare, rådjur men framförallt ejder (innan den var rödlistad), just ejderjakt var jag ofta med på som barn.

BTW, vargkramare, du fokuserar på fel halva av ordet. det är kramarna som är viktiga, med fler kramar blir vi alla lyckligare;)

Hoppas det var ett svar, och att du ser att meningen med smilie har just en sådan efter sig.

Christian

Ja, jag tycker du resonerar förnuftigt.
Svalbard är ett ställe dit jag hoppas att jag kommer till så småningom.
Dock inte för att skjuta isbjörn.
Jag lyssnade på P1 får nåt år sedan, då berättade en utbytesstudent att på skolorna så fanns
vapenställ där eleverna kunde ta en grovkalibrig studsare med ut på rasten!
-nåt du har hört (sett)?
 
Ja, jag tycker du resonerar förnuftigt.
Svalbard är ett ställe dit jag hoppas att jag kommer till så småningom.
Dock inte för att skjuta isbjörn.
Jag lyssnade på P1 får nåt år sedan, då berättade en utbytesstudent att på skolorna så fanns
vapenställ där eleverna kunde ta en grovkalibrig studsare med ut på rasten!
-nåt du har hört (sett)?

Ingen aning tyvärr, men i princip alla som bor där är beväpnade, de hart höga taggtrådstängsel runt sitt dagis (och inte för att ungarna är farliga). med isbjörn som en del av vardagen skulle jag också skaffa vapen.

BTW, var vid ett tillfälle 30 m från en isbjörn som överraskade oss, med snabb evakuering till zodiaken så slutade det bra för alla. Men hade den anfallit hade den dött. Och skjuter man en isbjörn så är semesterresan slut, direkt tillbaka till Longyearbyen och utredning är det som gäller.

Jag tror vi behöver oliak typer av jakt. Älg mm finns ju ofta i överflöd, skjut för frysen. i en del landsändar finns det väldigt gott om björn. den tål att beskattas (och problembjörnar ska bort direkt). Det är väl frågan om vargen tål att beskattas som brukar skapa debatt. där har vi olika åsikt och jag accepterar det, så lämnar den debatten utanför den här tråden.

BTW, tittar på slutdebatten i SVT, kan man få skjuta av lite politiker (oavsett partifärg).

Christian

PS, delade kupe förra helgen från norrland med en jägare. i deras jaktlag hade de beslutat att bara skjuta tjurar (älgar alltså). det drog fler tjurar dit och honorna kunde föda nya älgar som de kunde skjuta senare. smart.
 
"PS, delade kupe förra helgen från norrland med en jägare. i deras jaktlag hade de beslutat att bara skjuta tjurar (älgar alltså). det drog fler tjurar dit och honorna kunde föda nya älgar som de kunde skjuta senare. smart."


...å dessa nya tjurar kom från... rymden?
 
"PS, delade kupe förra helgen från norrland med en jägare. i deras jaktlag hade de beslutat att bara skjuta tjurar (älgar alltså). det drog fler tjurar dit och honorna kunde föda nya älgar som de kunde skjuta senare. smart."


...å dessa nya tjurar kom från... rymden?

Självklart inte, trodde det var uppenbart att de kom från jaktmarkerna runt omkring som såg ett tomrum av tjurar och överskott av honor. men i västmanland tror man på älgar från rymden ser jag;)
 
;-)
Min poäng är att ett sådant tänk inte är främjande för älgstammen, men kanske funkar bra för det enskilda laget. Tar man grannens tjurar så gynnas man kortsiktigt.
Jägarna skulle göra klokt i att se mer övergripande när det handlar om älgstammen.
 
Faktum är att det i vissa områden kan rada tjurbrist. Detta betyder att en större andel av korna inte blir betäckta vid första brunsten utan måste brunsta om. Ibland till och med två gånger. Resultat: Väldigt små kalvar. Inte bra för jägarna som får mindre kött. Inte bra för de kalvar som inte skjuts eftersom de får en jobbigare vinter.

Kort sagt: Jägarna borde tänka efter ett varv till.
 
;-)
Min poäng är att ett sådant tänk inte är främjande för älgstammen, men kanske funkar bra för det enskilda laget. Tar man grannens tjurar så gynnas man kortsiktigt.
Jägarna skulle göra klokt i att se mer övergripande när det handlar om älgstammen.

Deras ide var ju att maximera sin egen utdelning. vill du debattera deras inställning så har jag ej hans kontaktuppgifter.
 
Deras ide var ju att maximera sin egen utdelning. vill du debattera deras inställning så har jag ej hans kontaktuppgifter.

Det blir nog en jobbig debatt, men jag kan naturligtvis förstå att ett jaktlag vill få ut så mycket som möjligt. Däremot förstår jag inte hur det kan komma sig att jägarkåren fortfarande saknar en övergripande syn på hur älgstammen skall kunna hållas vid liv/stärkas. Man skyller enbart på skogsbolag och rovdjur.

Älgstammen var nästan utrotad på sina håll i början av seklet, då fanns inga rovdjur och skogsbolagen sysslade visserligen med jakt, men hade inte lika stor makt som idag. Stammen var så klen pga usel jaktvård. Jägarna verkar helt enkelt sakna överlevnadskunskaper... ;)


(Tilläggas bör att jag själv funderar på att ta jägarexamen, är alls ingen jaktmotståndare.)