Angående skaft, det är oftast arbetet som styr skaftformen, men omkretsen bör vara liten om den skall passa de med små händer. Samtidigt bör det vara långt nog för de som tar ut tände ur en klabb (utan att behöva slå sig på fingrarna), tillåta fingertag på bladet för snideri och rensning.
För kortbladiga knivar är rundare skaft mera lättarbetade än för mera långbladiga eggar som kräver mer ovalt skaft.
I skaftfrågan känner jag att jag varit lite för tystlåten annat än att jag framhävt signalfärg så...
Skaftet tror jag skall göras lite ovalt och då gärna lite spetsigare framtill om än inte med mycket, ett visst urtag för pekfingret är nog också bra för kontrollen och för att tjäna lite som parerskydd.
När det kommer till utformningen så tror jag all gånger på et avsmalnande skaft utan "knopp" i slutet, delvis är ett sådant lättare att få att passa olika handstorleker utan att bli otympligt och så är det mindre ivägen när kan bär kniven (speciellt runt halsen eller på skjortbröstet).
Gör man ett sådant skaft rätt kan det dessutom lätt viras med lina för vinterperioden då man har stora tummvantar för att öka diametern något och på så sätt handhavandet., detta kräver u dock ett fångslinehål som tar lite grövre lina (placerat så långt ut godset tillåter) så att det fungerar som ett stopp för linan man virar runt.
Mått är altid svår och måste stå i relation till resten man jag tror att 70-80mm blad skulle göra sig bra med ca100 mm skaft.
I frågan om bladformen så tror jag på att t ner bladbredden lite närmare spetsen så att vi går lite från utformningen på en jaktkniv till utformningen på en spetsig snickerikniv...men vi pratar en LITEN förändring hr, jag talar inte om att vi ha ha en snickerikniv med oss, bara lite mindre bredbladig. Kanske ta bort 10-20% av bredden mätt där eggen verkligen börjar kröka iväg mot spetsen, att bibehålla bredden på bladet där den går in i skftet tror jag dock på.
Var jag nog tydlig nu? altså tunna ut den lite på mitten och bibehålla en ganska strycktålig spets och ett kralligt blad nära skaftet, med "mitten" på bladet bör vara lite tunnare.