Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
Håller med. Skålslipat blad i samband med en utekniv är enligt min åsikt inte praktiskt. Det funkar inte optimalt till att tälja med, till fiske eller campinggöromål. Möjligtvis funkar det till passning av vilt men det är inte det som de flesta av medlemmarna kommer använda kniven till (gissar jag ;)).

~Paul~

intressant med eggprofiler läs tex Jay Fishers inlägg här:
http://www.jayfisher.com/Blades.htm#Grind_geometry_comparison

mina täljknivar kör jag endast primäregg på, mina tåliga knivar har ofta en konvex slipning vilken kan bli mycket vass men är värdelös att tälja
med så här skulle jag vilja ha ett ganska grovt blad med lätt skålslipat sekundäregg och en kort primäregg på ca 30 grader.

Funktionellt och vackert...

Peter
 
1. intressant med eggprofiler läs tex Jay Fishers inlägg här:
http://www.jayfisher.com/Blades.htm#Grind_geometry_comparison

2. mina täljknivar kör jag endast primäregg på, mina tåliga knivar har ofta en konvex slipning vilken kan bli mycket vass men är värdelös att tälja
med så här skulle jag vilja ha ett ganska grovt blad med lätt skålslipat sekundäregg och en kort primäregg på ca 30 grader.
1. Jag är medveten om Jay Fishers åsikter. Han är tämligen ensam om dem.

2. Det finns en orsak varför täljknivar, bl a de svenska MoS och Frosts ser ut som de gör. En tunt blad och smalt blad med zero egg och nordisk slipfas anses allmänt vara den mest allrounda och lämpliga för ändamålet.

Personligen brukar jag lägga en liten egg på den allteftersom jag bryner eftersom det inte skulle vara praktiskt att underhålla en zero egg. Trots det så biter den här slipfasen rätt bra ;).

Jag har testat "din" slipfas också men trivs inte med den eftersom jag finner att den "styr" lite dåligt och dessutom är mindre lämplig till tjockare gods. Godset så att säga fastnar på hälen mellan slipfasen och bladkroppen - friktion.

Håller med att konvexa blad är ganska värdelösa i sammanhanget.

~Paul~
 
en sak man ska tänka på när man producerar knivar för andra.. man måste sätta in sig i deras verklighet, det som är svårast för i princip alla är att slipa kniven, jag har själv alltid tyckt att jag varit grym på att slipa och fått medhåll av andra tills jag träffade en som "kan" slipa och insåg då snabbt att jag är en riktig klåpare, nu har jag i 5 år slipat efter dennas persons modell och lär mig varje gång jag slipar, jag vet också hur långt ifrån ett riktigt proffs jag är.

Det jag vill komma till är: normala användare har svårt att slipa, dom kanske tror att dom kan men det kan dom inte, därför tycker jag att det är i producentens intresse att göra slipningen så lätt så möjligt, både gällande material och utformning. jag känner så mycket friluftsfolk med dyra "slöa" knivar, det är inte bra.. dessutom så tycker jag att alla ansvarsfulla producenter av "fin" knivar skulle skicka med en enkel instruktion och vilka grejer och vart man ska köpa, ENKEL!! inte svår..

Han som lärde mig hade alltid med en plywoodskiva, 15x4 cm med sandpapper limmat på båda sidorna, 150 och 400 sedan striglade han kniven på byxbenet, han sa, gör 10 drag på det grova, 20 på det fina och 40 på brallorna, jag har aldrig i mitt liv sett en vassare kniv än vad denna snubben drog ihop på sandpapper och sina byxor, enkelt, billigt och grym pedagogik.
 
Äsch, det finns så många myter om skärpan, tex ett silkespapper som sakta dalar ner ock klyvs av ett stilla samurajsvärd i två delar...det är en utopi, ett filmtrick, för mig duger skärpan när kniveggen stannar på nageln vid test.

Skärpan är som framvagnsinställningen på bilen, så fort du åkt runt kvarteret så har du påverkat den igen...

Bättre o va skärpt i huvet.;)
 
Äsch, det finns så många myter om skärpan, tex ett silkespapper som sakta dalar ner ock klyvs av ett stilla samurajsvärd i två delar...det är en utopi, ett filmtrick, för mig duger skärpan när kniveggen stannar på nageln vid test.

Skärpan är som framvagnsinställningen på bilen, så fort du åkt runt kvarteret så har du påverkat den igen...

Bättre o va skärpt i huvet.;)
Fast skärpa kan också vara en indikator på hur bra stålet är. Om den dessutom går att behålla under en längre tid - då vet man att stålet är bra.

~Paul~
 
Täljknivar och köksknivar skall vara grymt vassa. Dessa slipar jag med slipstickor trävitar med pålimmat vattenslippapper typ 600 och 1000. Slipar tills det är polerat och sedan drar jag av yttersta eggen lite med ett mycket fint japanskt vattenbryne.

Skippar jag det sista blir eggen för tunn och jag bryter loss små flisor i eggen bär jag täljer. Men vasst blir det...

Vanliga skogsknivar behöver ju inte vara ruggig vassa.
Men vassa skall de vara, funderar på att inhandla en
torrmek för att rationalisera knivslipandet.
 
Ja det går utmärkt. Vad önskas.

Seved

Efter som det inte ser ut att bli nån 80mm kniv så skulle jag gärna vilja veta vad priset för en WM1 kopia skulle bli.
*Ev lite mer slimmat blad för mer allroundbruk.
*Enklare stål (gärna lite rosttrögt men inte prioriterat, fint vore det om det kunde väljas för att även fungera bra med eldstål)
*Billigare skaftmaterial (men givetvis är greppet och livslängden viktigt och det vore tokfint om det vore signalfärg av nått slag)
*Knivslidan fixar jag själv då jag är ganska flink med sådant.

Men jag hoppas fortfarande på en forumkniv i vettig storlek med signalfärgat.
 
Tyvär har jag inte tid att ta göra knivar på beställning efter ritning för tillfället. Jag trodde han menade ett survival blad. Men jag kan göra en av mina hunterknivar till dej om du vill. Dom finns tidigare i den här tråden. Dom kan du få orange G10 bla.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar