Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
Jag har tänkte mej fullflat slipning och så tar jag ner eggen till runt en halv milimeter och bryter eggen därifrån.
Jag kan göra slidan både i kydex och läder. Läderslidan skulle jag tro kan göras både i scandinavisk stil och en vikslida.

Seved
 
Eftersom kniven är i grund och botten en liten lappkniv så är kanske läder på sin plats. I så fall i skandinavisk stil :).

~Paul~
 
Å andra sidan. Om kniven får G-10 skollor så är kanske kydex lämpligare. Mellangrå kydex och oranga skollor är en snygg kombo :).

~Paul~
 
Å andra sidan. Om kniven får G-10 skollor så är kanske kydex lämpligare. Mellangrå kydex och oranga skollor är en snygg kombo :).

~Paul~

Ja jag håller med G10 passar oftast bäst ihop. Jag ska kolla vad det finns för fäger. I en eventuell träskafts version skulle kanske stabiliserat trä vara bra.
Ja scandinaisk slida är ju stiligt.

Seved
 
Nu är jag helt klart intreserad när det blev en kort liten brukskniv.

Av de föreslagna formerna röstar jag på den nedersta av de tre där den hade ett litet urtag för pekfingret vilket tenderar ge lite mer kontroll i vassa lägen, bra dock att det är ett litet urtag och inget stort.
Litet ändringsförslag dock:
Om man kunde göra bladet lite smalare i mittenpartiet, dvs så att svängen upp mot spetsen börjar lite närmre skaftet och på så sätt skapa en lite mer distikt spets. Viktigt är dock att man behåller lite rak egg, så det är ingen stor förändring vi pratar här utan en liten tendes att gå ifrån jakt/flå profilen o i mitt tycke är lite för klumpig.

Skulle du kunna länka in bilder på de olika skaftmaterialsalternativen igen..jobbigt att gå tillbaka i tråden för att inte nämna risken för missförstånd.

Jag väntar med att boka in mig på en siffra till jag är helt säker och sett slutpriset men jag är mycket intreserad!
 
Nu är jag helt klart intreserad när det blev en kort liten brukskniv.

Av de föreslagna formerna röstar jag på den nedersta av de tre där den hade ett litet urtag för pekfingret vilket tenderar ge lite mer kontroll i vassa lägen, bra dock att det är ett litet urtag och inget stort.
Litet ändringsförslag dock:
Om man kunde göra bladet lite smalare i mittenpartiet, dvs så att svängen upp mot spetsen börjar lite närmre skaftet och på så sätt skapa en lite mer distikt spets. Viktigt är dock att man behåller lite rak egg, så det är ingen stor förändring vi pratar här utan en liten tendes att gå ifrån jakt/flå profilen o i mitt tycke är lite för klumpig.

Skulle du kunna länka in bilder på de olika skaftmaterialsalternativen igen..jobbigt att gå tillbaka i tråden för att inte nämna risken för missförstånd.

Jag väntar med att boka in mig på en siffra till jag är helt säker och sett slutpriset men jag är mycket intreserad!

Det är inget av förslagen som är hugget i sten av dom tre förslagen, Är det nån som har förslag så är det bara att komma med dom.
Jo jag håller med det gör att man får lite mer kontroll.
Jag ska kolla lite. För brant egg där gör att den blir lite sämre till jakt i mitt tycke. Det ska vara en jämn båge där, kan vara jag som är lite skaka hänt.
Jaha du menar kanske att bladet ska vara lite mera kilformat på lägnden så att säga.
Japp jag kan länka igen. Jag har jäkligt fin valnöt och lönn som jag ska stabba det skulle ju funka till en eventuell träskafts modell.
Javisst beställ om och/eller när du känner att du är mogen för det. Jag skulle tro att priset landar runt 13-1400:- stabbat skaft blir runt 150:- dyrare.

Seved
 
Seved, med tanke på att varken materialvalet för både kniv och slida är fastsatt, hur kan du då redan nu ange ett pris?

~Paul~
 
Nej det är bara ungefär det kan variera lite. Det är en grov uppskattning, byggd på erfarenhet. Så beror det på stålvalet lite. Men det kostar Ungefär lika mycket. Inga stora skillnader, AEB-L kostar kanske en aning mera. Tids åtgången vet jag ju inte än och scandi slida blir ju dyrare. Det stabbade är ungefär 150:- dyrare än Micarta och G10, det är det jag menar. Stabbade skaft blir alltid dyrare men å andra sidan så om jag ska slipa spår i micarta eller G10 så tar det tid. Så som sagt det är en grov uppskattning. Jag måste göra en för att veta exakt. :)

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar