1. Funktionell till vad?? Problemet är att en enda kniv skall klara av en massa uppgifter som man utsätter den för därute. Bland annat så ingår en stor portion av matlagning, fiske och allmäna campinggöromål. I den kategorin är en 15 cm bladlängd alldeles perfekt.
Visst, skall du endast skära några korvskivor ur din falukorv eller tälja småpinnar så är denna längd alltför tilltagen. Den springande punkten är som vanligt - kompromiss. Allt handlar om kompromisser i detta val. Kompromiss när det gäller vikt, längd, materialtyp och pris. En kniv som har en bladlängd märkbart under de 8 cm enligt alternativ nummer 3 hamnar enligt min åsikt utanför denna kompromissgräns.
2. Om du går tillbaka och läser vad man har skrivit så upptäcker du att detta
inte är ett kriterium som har lyfts fram. Tvärtom så har vi ganska fort avfärdat stora huggare.
3. Håller med om allting förutom den sista meningen. En alltför kort kniv är inte alltid praktisk. Till matlagning föredrar jag och många andra en längre bladlängd.
Jodå den får rundare skaft med hjälp av halssnöret.
4. Se punkt nummer 2.
5. Ja verkligen
.
6. Återigen - håller med
.
7. Vilka förkortningar syftar du på? De som förekommer är allmänt vedertagna uttryck som de allra flesta är familjära vid och har inte att göra med avledande manövrar utan att det många ggr är praktiskt att använda dem.
8. Fällkniven WM 1 har en bladlängd på 71 mm. Korta sameknivar ligger ofta runt 7-8 cm i bladlängd, Frost 106/906 är 82 mm i bladlängd, Frost 105 är 79 mm, Frost 73/164 är 75 mm. Skillnaden mellan alternativ nr 3 i vår omröstning och dessa längder är därför försumbar.
Det finns endast en modell i Frosts serie som är kortare: 120/920. Denna är på 49 mm bladlängd. Inte kan du väl mena att det är en sådan kniv du vill ha som Utsidans forumkniv?
9. Håller med men det avgörs av materialval, längd på bladet och slidan. Återigen så handlar det om kompromisser.
10. Håller inte med här. "Form follows function" som det heter på engelska. Om man därför bortser från ditt personliga önskemål angående bladlängden så ser jag inga större fel i Seveds förslag.
~Paul~