Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Tyvär har jag inte tid att ta göra knivar på beställning efter ritning för tillfället. Jag trodde han menade ett survival blad. Men jag kan göra en av mina hunterknivar till dej om du vill. Dom finns tidigare i den här tråden. Dom kan du få orange G10 bla.

Seved

Sorry för att jag gick OT, jag hoppas fortfarande på en vettig forumkniv (även om de flesta tycks vara mot mig i storleksfrågan).

Finn 3 fel

Är en vanlig tankelek i syfte att få tankar på klarare spår, att kliva ur hjulspår etc.
En EDC Utsidekniv bör vara LWU, upphängningen bör ej hindra de som ännu behöver avbärarbälte.
Skaftet bör passa såväl de som fått små som de som fått stora händer. Bladlängden bör inte vara längre än funktionell.
Redan i grundformer och storlekar överträffades tre fel.....IMHO
Eftersom jag redan har fler skärande verktyg än vad jag behöver så har jag bara hitintills varit lågmäld i min input.
Det tredje felet är givetvis att tänka sig en hantverksmässigt framställd kniv, en maskinmässigt utspottad blir givetvis betydligt billigare....
Att bara börja diskutera knivens huggegenskaper......säger alltförmycket om behovet av svärd hos vissa......

EDC formumkniven bör givetvis vara skärande, lätt, i signalfärg, med en klok upphängningsanordning så att alla kan bära den, med ett skaft passande alla handstorlekar med fånglinehål och med ett kort praktiskt blad som duger både till täljning och matlagning.
En praktiskt kort bladlängd saknas såvitt ego ser i de förslag som föreligger.

För de som vill ha något stort att hugga med, blanda inte ihop det med en EDC snääällla........
För det är uppenbart ett helt annat redskap..........

Tankefel är lätta att göra och i den här tråden har det gjorts ett par......

Precis som flanell och anna vill jag se ett blad betydligt kortare än 80 och det kan man inte ens få rösta på. Så går det när egenviljan ersätter vad som andra säger......

Det har klagats på förkortningar tidigare här i tråden och förkortningar är ibland ett sätt att styra bort från andra frågor.
LWU står för liten, lätt, brukskniv, eller på ren svenska skalkniv......

Så storleken som WM1an, skalkniv, lilla Nusnäs eller kort Samekniv saknas iSeveds vallista.
Att få göra om valet men alla möjligheter vore ju att dra ut på processen, men betänk att en en demokrati kan ha upp till 36 omröstningar i ett ämne, innan de hittat rätt.....

En kniv borde vara lite lättare........

Sammanfattningsvis 3 fel:

Bladlängder, fler korta klasser efterlyses.

Typ av kniv, funktionell framför häftiga linjer, speciellt blad och skaft. Upphängning och LWU.

Prisbild, fler rimliga förslag efterlyses.......

IMHO

Jag kan inte hitta nåt sätt att lägga till fler alternativ. Nån som vet hur man gör.
Ärligt talat trodde jag inte att nån ville ha kortare blad.
Ja en längre stropp är nog bra att kunna göra till dom som vill ha det.
Har du nåt förslag hur ett skaft ska se ut seobserver.
Seved

1. Bladlängden bör inte vara längre än funktionell.
Redan i grundformer och storlekar överträffades tre fel.....IMHO

2. Att bara börja diskutera knivens huggegenskaper......säger alltförmycket om behovet av svärd hos vissa......

3. EDC formumkniven bör givetvis vara skärande, lätt, i signalfärg, med en klok upphängningsanordning så att alla kan bära den, med ett skaft passande alla handstorlekar med fånglinehål och med ett kort praktiskt blad som duger både till täljning och matlagning.

4. För de som vill ha något stort att hugga med, blanda inte ihop det med en EDC snääällla........
För det är uppenbart ett helt annat redskap..........

5. Tankefel är lätta att göra och i den här tråden har det gjorts ett par......

6. Precis som flanell och anna vill jag se ett blad betydligt kortare än 80 och det kan man inte ens få rösta på. Så går det när egenviljan ersätter vad som andra säger......

7. Det har klagats på förkortningar tidigare här i tråden och förkortningar är ibland ett sätt att styra bort från andra frågor.

8. Så storleken som WM1an, skalkniv, lilla Nusnäs eller kort Samekniv saknas iSeveds vallista.

9. En kniv borde vara lite lättare........

10. Sammanfattningsvis 3 fel:

Bladlängder, fler korta klasser efterlyses.

Typ av kniv, funktionell framför häftiga linjer, speciellt blad och skaft. Upphängning och LWU.

Prisbild, fler rimliga förslag efterlyses.......
1. Funktionell till vad?? Problemet är att en enda kniv skall klara av en massa uppgifter som man utsätter den för därute. Bland annat så ingår en stor portion av matlagning, fiske och allmäna campinggöromål. I den kategorin är en 15 cm bladlängd alldeles perfekt.

Visst, skall du endast skära några korvskivor ur din falukorv eller tälja småpinnar så är denna längd alltför tilltagen. Den springande punkten är som vanligt - kompromiss. Allt handlar om kompromisser i detta val. Kompromiss när det gäller vikt, längd, materialtyp och pris. En kniv som har en bladlängd märkbart under de 8 cm enligt alternativ nummer 3 hamnar enligt min åsikt utanför denna kompromissgräns.

2. Om du går tillbaka och läser vad man har skrivit så upptäcker du att detta inte är ett kriterium som har lyfts fram. Tvärtom så har vi ganska fort avfärdat stora huggare.

3. Håller med om allting förutom den sista meningen. En alltför kort kniv är inte alltid praktisk. Till matlagning föredrar jag och många andra en längre bladlängd.

4. Se punkt nummer 2.

5. Ja verkligen ;).

6. Återigen - håller med ;).

7. Vilka förkortningar syftar du på? De som förekommer är allmänt vedertagna uttryck som de allra flesta är familjära vid och har inte att göra med avledande manövrar utan att det många ggr är praktiskt att använda dem.

8. Fällkniven WM 1 har en bladlängd på 71 mm. Korta sameknivar ligger ofta runt 7-8 cm i bladlängd, Frost 106/906 är 82 mm i bladlängd, Frost 105 är 79 mm, Frost 73/164 är 75 mm. Skillnaden mellan alternativ nr 3 i vår omröstning och dessa längder är därför försumbar.

Det finns endast en modell i Frosts serie som är kortare: 120/920. Denna är på 49 mm bladlängd. Inte kan du väl mena att det är en sådan kniv du vill ha som Utsidans forumkniv?

9. Håller med men det avgörs av materialval, längd på bladet och slidan. Återigen så handlar det om kompromisser.

10. Håller inte med här. "Form follows function" som det heter på engelska. Om man därför bortser från ditt personliga önskemål angående bladlängden så ser jag inga större fel i Seveds förslag.

~Paul~

Kör på bara!

I vissa fall blir det lite för jobbigt med demokrati, särskilt om man har en hyfsad övertygelse om vad man själv tycker är rätt?

Äsch!
Kör på Seved och dePaul, slå era kloka huvuden ihop så knåpar ni med er kunskap och erfarenhet, och brinnande intresse, ihop en schysst kniv som kommer att göra minst 75 % av utside-polarna nöjda, det är jag övertygad om!
De som inte håller med vet för lite, eller för mycket, om vad de vill ha/behöver! ;)
Nä, men: de som vill ha en alltför speciell form/storlek skaffar väl den på egen hand. Eller har den redan.

Så: kör på ett bra förslag till allroundkniv enligt er klokhet, sen är det ju bara att marknadsföra dess förträffliga egenskaper genom att åsiktsbomba/indoktrinera alla knivtrådar! ;)

Jag hejar på er!

PS: Jag är en ubåt på utsidan, läser enormt mycket/ofta, men skriver sällan. Det finns säkert fler av denna sort, så att tro att "allas åsikter" ska komma fram i olika frågor är väl inte så sannolikt. Mest de som verkligen brinner för något, respekt till dem!!!

I vissa fall blir det lite för jobbigt med demokrati, särskilt om man har en hyfsad övertygelse om vad man själv tycker är rätt?

Äsch!
Kör på Seved och dePaul, slå era kloka huvuden ihop så knåpar ni med er kunskap och erfarenhet, och brinnande intresse, ihop en schysst kniv som kommer att göra minst 75 % av utside-polarna nöjda, det är jag övertygad om!
De som inte håller med vet för lite, eller för mycket, om vad de vill ha/behöver! ;)
Nä, men: de som vill ha en alltför speciell form/storlek skaffar väl den på egen hand. Eller har den redan.

Så: kör på ett bra förslag till allroundkniv enligt er klokhet, sen är det ju bara att marknadsföra dess förträffliga egenskaper genom att åsiktsbomba/indoktrinera alla knivtrådar! ;)

Jag hejar på er!
Haha. Tackar för inlägget. Jo, demokrati kan ibland vara odemokratiskt ;). Som sagt så kan man inte tillfredsställa alla. Hur som helst så är ju valet långt ifrån avgjort. Det är ju trots allt alternativ nr 3 som leder...

~Paul~

Äsch!

Jag hejar på er!

PS: Jag är en ubåt på utsidan, läser enormt mycket/ofta, men skriver sällan. Det finns säkert fler av denna sort, så att tro att "allas åsikter" ska komma fram i olika frågor är väl inte så sannolikt. Mest de som verkligen brinner för något, respekt till dem!!!

Ha ha :) du har många poänger. Det blir svårt att göra en kniv som passar alla precis.

Seved

1. Funktionell till vad?? Problemet är att en enda kniv skall klara av en massa uppgifter som man utsätter den för därute. Bland annat så ingår en stor portion av matlagning, fiske och allmäna campinggöromål. I den kategorin är en 15 cm bladlängd alldeles perfekt.

Visst, skall du endast skära några korvskivor ur din falukorv eller tälja småpinnar så är denna längd alltför tilltagen. Den springande punkten är som vanligt - kompromiss. Allt handlar om kompromisser i detta val. Kompromiss när det gäller vikt, längd, materialtyp och pris. En kniv som har en bladlängd märkbart under de 8 cm enligt alternativ nummer 3 hamnar enligt min åsikt utanför denna kompromissgräns.

2. Om du går tillbaka och läser vad man har skrivit så upptäcker du att detta inte är ett kriterium som har lyfts fram. Tvärtom så har vi ganska fort avfärdat stora huggare.

3. Håller med om allting förutom den sista meningen. En alltför kort kniv är inte alltid praktisk. Till matlagning föredrar jag och många andra en längre bladlängd.
Jodå den får rundare skaft med hjälp av halssnöret.

4. Se punkt nummer 2.

5. Ja verkligen ;).

6. Återigen - håller med ;).

7. Vilka förkortningar syftar du på? De som förekommer är allmänt vedertagna uttryck som de allra flesta är familjära vid och har inte att göra med avledande manövrar utan att det många ggr är praktiskt att använda dem.

8. Fällkniven WM 1 har en bladlängd på 71 mm. Korta sameknivar ligger ofta runt 7-8 cm i bladlängd, Frost 106/906 är 82 mm i bladlängd, Frost 105 är 79 mm, Frost 73/164 är 75 mm. Skillnaden mellan alternativ nr 3 i vår omröstning och dessa längder är därför försumbar.

Det finns endast en modell i Frosts serie som är kortare: 120/920. Denna är på 49 mm bladlängd. Inte kan du väl mena att det är en sådan kniv du vill ha som Utsidans forumkniv?

9. Håller med men det avgörs av materialval, längd på bladet och slidan. Återigen så handlar det om kompromisser.

10. Håller inte med här. "Form follows function" som det heter på engelska. Om man därför bortser från ditt personliga önskemål angående bladlängden så ser jag inga större fel i Seveds förslag.

~Paul~

Bäste Paul,
en sån tur att vi inte är politiker. Du kan verkligen skjuta stoppbollar.

Acceptera att andra har skilda infallsvinklar från dina......Jag är en tvåknivsman sedan länge och det passar givetvis inte alla.

Seved:
Angående skaft, det är oftast arbetet som styr skaftformen, men omkretsen bör vara liten om den skall passa de med små händer. Samtidigt bör det vara långt nog för de som tar ut tände ur en klabb (utan att behöva slå sig på fingrarna), tillåta fingertag på bladet för snideri och rensning.
För kortbladiga knivar är rundare skaft mera lättarbetade än för mera långbladiga eggar som kräver mer ovalt skaft.
Min EDC är liten Dragonfly, den och en 50 öring räcker till det mesta jag vill göra. 47 mm nagel kan vara riktigt mycket.....inget problem att skära rågbröd med den.

Senast ändrad:
Bäste Paul,
Acceptera att andra har skilda infallsvinklar från dina......Jag är en tvåknivsman sedan länge och det passar givetvis inte alla.
Vi har i början av den här tråden kommit överens om att gå in för 3 olika längder. Om folk ville yttra sig angående detta så hade de chansen att göra så eftersom ämnet var öppet och till diskussion i flera dagar. Varför gjorde du inte det J.??

Alltså jag accepterar dina åsikter till fullo. Frågan är dock om du gör det med våra?. Jag har inget emot ännu fler längder att välja på, både kortare och längre. Däremot verkar du vara ganska låst vid endast en längd och den vill du tydligen inte ge avkall på. Säg nu inte att du visst kan tänka dig fler längder såsom 3,5 cm och 3,6 cm och 3,7 cm :).

Det faktum att du presenterar dig som en tvåknivsman säger mer än vad du tror (jag förmodar att du syftar på din Dragonfly och din Nusnäs). Du anpassar inte verktyget efter en given situation utan situationen efter verktyget ;). Du har därmed inte alltid den bästa kniven för ett specifikt arbete.

~Paul~

Jag tror at skaftet får vara runt 100mm lågnt och 25-30 mm brett.
Jag gör rätt runda skaft men för runda är inte bra heller visserligen kan man hålla nästan alla
grepp, men den kan lätt börja wobbla om man är blöt o kall.
Jag begriper inte hur det kan gå smidigt att spänta med ett 50 mm blad eller menar du att göra sådana "tändstickor" när du gör som fjädrar av tändveden, kan fn inte komma på vad det heter.
Jag gjorde en kniv med 50 mm blad och använde den både i skogen och hemma (om du föredrar det skrivet så) . Men den blev inte så gammal i bältet. För mej funkade den mest till att vässa pennan,öppna paket, skära papp och skära små saker. Nu använder frugan den till att skära näver remsor med.
Lapparna använder ibland kortbladiga knivar att märka renarna med. Det kan jag tänka mej att dom är bra till.

Seved

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg