Försvara Allemansrätten !

Förstörs din utslagstappkran flera ggr per år kan du ha rätt att bli irriterad. Har haft husbilar som inte bara parkerat på min tomt, flera ggr t o m, utan även tjuvat ström, klart att de blev avhyfsta.
220V skyddsjordade privata uttag ingår inte i allemansrätten.

Det finns som bekant alltför många som förväxlar allemansrätten med göra-som-jag-vill-rätten.
Mot dessa personer hjälper det föga att undervisa i de villkor som begränsar allemansrätten eftersom de aldrig har klarat den förberedande allmänt-folkvett-kursen.

Angående stödet för allemansrätten i trådstaren. Det är ganska oomtvistat i seriösa sammanhang att allemansrätten har ett mycket starkt stöd hos svenskarna, så jag förstår att hänvisningar kändes onödiga. Men för sakens skull:

Forskningsrapporten Besöka naturen - Hemma eller borta, från Forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring där jag tidigare arbetat som informatör:
Länk till rapporten

Citat från forskningsrapporten:
" Omkring 90 % av de svarande prickade rätt i olika påståenden om vad den grundläggande allemansrätten innebär. Vi kan också konstatera att allemansrättens ställning är mycket stark. Så mycket som 94 % av de svarande är helt eller delvis eniga med påståendet att allemansrätten är viktig att försvara och 77 % anser allemansrätten viktig för deras egna utomhusaktiviteter. "

Allt gott!

Anders

Det fanns förstås en drös frågor som de inte valde att ställa, t.ex. frågor rörande markägarens rätt till bestämmande över sin mark kontra allemansrätten och strandrätten. Som man frågar får man svar!
/Niklas

jag är mest glad för att det är vår.. bor sidan om en vandringsled och kommer under sommaren att behöva plocka ut rörmokaren två till tre gånger efter att vandrare har försett sig med vatten till sina vattenflaskor vid min utkastare.. tyvärr drar vandrarna sönder utkastaren eftersom dom inte kan använda denna och jag åker på runt 6-10000:- varje sommar :)

Är det en vattenkastare med löstagbar "nyckel"? I så fall är det väl bara att gömma nyckeln på lämpligt ställe.

F.ö. hoppas jag att du skickar räkningarna till vandringsledens huvudman. De måste rimligtvis stå för dina ekonomiska konsekvenser av leden.
/Niklas

Det finns som bekant alltför många som förväxlar allemansrätten med göra-som-jag-vill-rätten.
Mot dessa personer hjälper det föga att undervisa i de villkor som begränsar allemansrätten eftersom de aldrig har klarat den förberedande allmänt-folkvett-kursen.

Det är ju just mot dessa friluftssvin som övervakningskameror skulle kunna göra nytta för markägaren.
/Niklas

Det är ju just mot dessa friluftssvin som övervakningskameror skulle kunna göra nytta för markägaren.
/Niklas

OT: Jag tvivlar starkt på att du skulle lyckas sätta dit någon vandal med dina kameror. Straffvärdet för nedskräpning är så lågt att ditt mål nog skulle bli bortprioriterat även om en identifierbar gärningsman fastnade på bild. Vill du göra något åt problemet så går det nog åt mänskliga väktare vilka till skillnad mot kameraövervakning inte kräver något tillstånd.

OT: Jag tvivlar starkt på att du skulle lyckas sätta dit någon vandal med dina kameror. Straffvärdet för nedskräpning är så lågt att ditt mål nog skulle bli bortprioriterat även om en identifierbar gärningsman fastnade på bild. Vill du göra något åt problemet så går det nog åt mänskliga väktare vilka till skillnad mot kameraövervakning inte kräver något tillstånd.

Skulle det vara en kostnadseffektiv lösning? :) Nu är det ju markägaren som spelar på denna positionen, är det rimligt? Hur mycket tid går då åt för denna onödiga lösning?

Absolut, det är ju dessa som står för problemen. Sambandet mellan allemansrätten och göra-som-jag-villrätten är som sambandet mellan alkohol och misshandelsmål.

Det kan ju därmed inte vara guds vilja att den utsatte, markägaren och vänligt inställda besökare, skall straffas.

Skulle det vara en kostnadseffektiv lösning? :) Nu är det ju markägaren som spelar på denna positionen, är det rimligt? Hur mycket tid går då åt för denna onödiga lösning?

Knappast. Men en kamera är ju inte heller kostnadseffektiv om den inte gör någon skillnad.

Absolut, det är ju dessa som står för problemen. Sambandet mellan allemansrätten och göra-som-jag-villrätten är som sambandet mellan alkohol och misshandelsmål.

Det kan ju därmed inte vara guds vilja att den utsatte, markägaren och vänligt inställda besökare, skall straffas.

Men en hel del av inläggen handlar just om att det är de "rika" markägarna som skall hållas kort och stå för fiolerna.

Eftersom jag aldrig fått frågan om lov att tälta etc så har jag slutat vänta på den.
Min jaktkamrat som åkte ut till en oreglerad vildlägerslagning var glad att komma undan med livet, vid avhysningen var det ett förtiotal som vittnade mot honom så där kom han ingenstans. Sannorlikt bjöd arrangören på någon ny vildlägerslagning på annans mark efter det att ordningsmakten lämnat dem.

Men en hel del av inläggen handlar just om att det är de "rika" markägarna som skall hållas kort och stå för fiolerna.

Eftersom jag aldrig fått frågan om lov att tälta etc så har jag slutat vänta på den.
Min jaktkamrat som åkte ut till en oreglerad vildlägerslagning var glad att komma undan med livet, vid avhysningen var det ett förtiotal som vittnade mot honom så där kom han ingenstans. Sannorlikt bjöd arrangören på någon ny vildlägerslagning på annans mark efter det att ordningsmakten lämnat dem.

Den tråkiga sanningen är att huvuddelen markägare inte är grevinnor och grevar som nyttjar sin mark endast för att strosa omkring i rekreationssyfte och vill hålla ute folk för att vara ifred.;)

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg