Försvara Allemansrätten !

Har du källa för dina påståenden? Skulle i så fall stärka dig i din argumentation.

Angående stödet för allemansrätten i trådstaren. Det är ganska oomtvistat i seriösa sammanhang att allemansrätten har ett mycket starkt stöd hos svenskarna, så jag förstår att hänvisningar kändes onödiga. Men för sakens skull:

Forskningsrapporten Besöka naturen - Hemma eller borta, från Forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring där jag tidigare arbetat som informatör:
Länk till rapporten

Citat från forskningsrapporten:
" Omkring 90 % av de svarande prickade rätt i olika påståenden om vad den grundläggande allemansrätten innebär. Vi kan också konstatera att allemansrättens ställning är mycket stark. Så mycket som 94 % av de svarande är helt eller delvis eniga med påståendet att allemansrätten är viktig att försvara och 77 % anser allemansrätten viktig för deras egna utomhusaktiviteter. "

Allt gott!

Anders

jag är mest glad för att det är vår.. bor sidan om en vandringsled och kommer under sommaren att behöva plocka ut rörmokaren två till tre gånger efter att vandrare har försett sig med vatten till sina vattenflaskor vid min utkastare.. tyvärr drar vandrarna sönder utkastaren eftersom dom inte kan använda denna och jag åker på runt 6-10000:- varje sommar :)

För 6-10 kSEK borde man kunna köpa skyltar, inhägnad och annat som förhindrar förbipasserande att ha sönder din egendom. Vill man vara riktigt vänlig kan man kanske montera en lätthanterad kran som används med för vandrare kända handgrepp i närheten. Eller be kommunen ordna vandrar-vatten på lämpligt sätt.

/Patrik, som frågar innan har tar vatten ur byggda anordningar

Friluftsfrämjandet har en i mitt tycke alldeles utmärkt information om vad Allemansrätten inebär:

http://www.friluftsframjandet.se/guest/allemansratten-vad-far-man-gora

Detta borde definitivt ingå i läroplanen för skolan.

Betr. ölpartyn mm i naturen är det tyvärr så att när alkoholen går in i skallen så går vettet ut.
nedskräpningen är tyvärr inte bara ett problem för markägare och deras skogar.

I morse t.ex tvingades jag ta en annan väg (med cyken) till jobbet p.g.a av en massiv nedskräpning med krossat glas. Mitt i centrum av sta'n. McDonaldsskräp, hundskit, hästskit, frigolitbitar, burkar - ja listan är lång. Här krävs en ordentlig utbildning och information. Det är det enda som hjälper, att man faktiskt får människor att tänka efter innan dom slänger skräpet.

Kommer osökt att tänka på Singapore, där lär det vara saftiga böter t.o.m om man slänger en cigarrettfimp.

Angående stödet för allemansrätten i trådstaren. Det är ganska oomtvistat i seriösa sammanhang att allemansrätten har ett mycket starkt stöd hos svenskarna, så jag förstår att hänvisningar kändes onödiga. Men för sakens skull:

Forskningsrapporten Besöka naturen - Hemma eller borta, från Forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring där jag tidigare arbetat som informatör:
Länk till rapporten

Citat från forskningsrapporten:
" Omkring 90 % av de svarande prickade rätt i olika påståenden om vad den grundläggande allemansrätten innebär. Vi kan också konstatera att allemansrättens ställning är mycket stark. Så mycket som 94 % av de svarande är helt eller delvis eniga med påståendet att allemansrätten är viktig att försvara och 77 % anser allemansrätten viktig för deras egna utomhusaktiviteter. "

Allt gott!

Anders
Tack! Naturligtvis finns det ett starkt stöd om att behålla en allemansrätt. Tycker dock att det låter lågt att endast 77 % anser att det är viktigt för deras utomhusaktiviteter.

Jag avsåg dock de uttalanden om elaka lobbyistföreningar som skulle motverka den.

Friluftsfrämjandet har en i mitt tycke alldeles utmärkt information om vad Allemansrätten inebär:

http://www.friluftsframjandet.se/guest/allemansratten-vad-far-man-gora

Detta borde definitivt ingå i läroplanen för skolan.
Definitivt.
Kommer osökt att tänka på Singapore, där lär det vara saftiga böter t.o.m om man slänger en cigarrettfimp.
Jo detta har ju som tidigare påpekats flera gånger inget med allemansrätten att göra förutom att den tillgången på mark att skräpa ned på ökar... Kvarglömt skräp mm plockas upp av markägaren, i bästa fall.
Även i Svearike har vi utdelning av böter för nedskräpning men handlingen kräver ju att polisman ser brottet eller att det skulle ha filmats, motsvarande. Annars står ord mot ord och rättegångskostnader och osäkert utfall gör att få kommer anmäla. Nog om det.

Tack! Naturligtvis finns det ett starkt stöd om att behålla en allemansrätt. Tycker dock att det låter lågt att endast 77 % anser att det är viktigt för deras utomhusaktiviteter.

Jag avsåg dock de uttalanden om elaka lobbyistföreningar som skulle motverka den.

Utan att fördjupa mig i resonemangen tror jag att det beror på att många av friluftslivets aktiviteter (denna undersökning har arbetat med en bred definition av det luddiga begreppet friluftsliv) kan utövas på platser där allemansrätten inte är relevant. Tänk trädgårdar, parker, golfbanor...

mvh

Anders

Söndagens dynpromenad resulterade i 12 burkar och 3 engångsgrillar, de låg inte där veckan innan.
Det är inte svårt det är straffbart, men upptäckt och påföljd saknas helt och däri ligger det egentliga problemet. De som skräpar ner vill inte byta till att bli tamedsighemare. Undervisning i all ära men rejäla böter är det enda som förändrar beteende. Kommunen som förvaltar stranden lär dock inte placera ut åtelkameror eller väktare. Så eländet fortsätter. Kommentaren på min anmälan var varför då.
Varför hävdas här på utsidan att detta hör inte till resonemanget kring allemansrätten? Utfallet är alltid viktigt.

Varför hävdas här på utsidan att detta hör inte till resonemanget kring allemansrätten? Utfallet är alltid viktigt.

Därför att inga av dina förslag på motåtgärder kommer i konflikt med allemansrätten. Det finns lagar som innebär att man kan beivra alla problemen, och endast undantagsvis skulle det krävas justeringar i befintliga lagar, för att man skulle kunna skärpa möjligheterna till bevakning och böter osv.
Inte heller någon nämnvärd andel av de som är för allemansrätten motsätter sig detta (enligt min bedömning).
Som markägare hyser jag inte heller några särskilda förhoppningar om att de som skräpar ned (till höger och vänster, men faktiskt sällan långt ute i skogen), skulle skräpa ned mindre, om man reglerade allemansrätten i så motto att allmänhetens rätt att beträda annans mark skulle minska.

Man skärpte ju faktiskt nyligen reglerna om nedskräpning, så att polisen numera enklare kan skriva ut en enkel ordningsbot.
Men den första kommentaren jag hörde från polisens sida var att man inte skulle beivra vad som helst. T ex skulle man inte bötfälla någon för att de bara kastar en fimp.
Jag kan för mitt liv inte begripa varför man tyckte att det var viktigt att explicit tala om att det därmed kan betraktas som tillåtet att kasta fimpar omkring sig. Men kanske är det en sån attityd som bidrar till att nedskräpning ser ut att bli ett fortsatt och allmänt problem. Men knappast ett problem som är direkt förknippat med allemansrätten!

Läste på et ställe att tuggummi och fimprensning runt ett köpcenter årligen låg på kostnader närmare 7 än 6 siffror. Med dylika attityder i dagligområdet är det inte konstigt med burkar, matpaket och engångsgrillar, det är helt enkelt en fortsättning, på ett redan inlärt beteende.

Singapore har väl lite annorlunda lagstiftning där, och jag minns även Moskva på Bresjnevtiden som tämligen välstädat...

Utan att fördjupa mig i resonemangen tror jag att det beror på att många av friluftslivets aktiviteter (denna undersökning har arbetat med en bred definition av det luddiga begreppet friluftsliv) kan utövas på platser där allemansrätten inte är relevant. Tänk trädgårdar, parker, golfbanor...

mvh

Anders

Ja så kan det vara.
Vore kul att se en uppföljning, om den siffran skulle minska över tiden är den ett större hot mot allemansrätten än att några markägare kan erhålla mer inflytande över sin mark.

Ja så kan det vara.
Vore kul att se en uppföljning, om den siffran skulle minska över tiden är den ett större hot mot allemansrätten än att några markägare kan erhålla mer inflytande över sin mark.

Jupp.
Allemansrätten hänger ihop med ett amatörmässigt frilufsande på naturens villkor. Ju mer organiserade aktiviteterna blir, och ju mer tillrättalagd deltagarna vill ha "naturen" de frilufsar i desto längre från allemansrättens anda hamnar man.

En vandrare som traskar genom din skog och frågar om det går att fylla på lite vatten är bara trevligt. Hundratals varje dag och det blir mer än en aning irriterande.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg