Helt ärligt Peter vet jag inte hur människor är funtade som slänger skräp i naturen. Den närmaste förklaringen är kanske lättja då det i detta fall inte kan handla om okunskap, givetvis bidrar den kommunala skötseln till problemet då skräpet som slängdes förra veckan utmed Gcvägen är borta till veckan därpå. Samtidigt som det är en indirekta lösningen på det samma.Men är det verkligen det som är problemet? Jag bor invid en skog som vad jag förstår är kommunal; den har enhel del inrättningar för rekreation och motion; en lekplats, ett utegym, löpspår och en frisbeebana. Genom skogen går en gång- och cykelväg. Jag ser rätt mycket nedskräpning utmed den vägen, men inte längre in i skogen: plastkassar, ölburkar, chipspåsar, etc. och en hel del blåser in på uteplatserna, t ex min. Här handlar det inte om någon allemansrätt som kan missförstås. Vad skyller folk på då?
Inte så långt från min bostad har man också inrättat grillplatser; ibland är det stora gäng som har fest och då ser det ut som fan själv nästa morgon. Mitt intryck är att nedskräpning i större skala sker på lätt tillgängliga platser. Gunnar Andersson nämner i sin bok om Sörmlandsleden att rastplatserna, med vindskydd och eldring, ligger så pass långt från väg att det är för jobbigt att ta sig dit bärandes på en ölback. Jag har gått Sörmlandsleden, Östgötaleden (flera gånger) och Bergslagsleden och inte sett till någon som helst nedskräpning eller förstörelse, utom den som bävrarna står för.
Ridning beskrivs också som ett problem. Vari exakt problemet består vet jag inte, men det, liksom terrängcykling, borde vara mycket lätt att reglera. Och jag vill alltså reglera, dvs. ersätta det nuvarande laglösa tillståndet med lagar liknande Friluftsloven i Norge. Vilket kan innebära inskränkningar. Jag har bedrivit friluftsliv i nio länder av vilka endast tre (Sverige, Norge, Skottland) har någon form av Allemansrätt så jag vet rätt bra hur man klarar sig utan och vad som krävs av en.
Nedskräpning i skogen är koncentrerad till dels ställen där många samlas ex en populär badplats, vindskydd etc dels utmed vägar i skogen. Den MGN är tillgänglighet med fordon.
Något som förefaller aningen komplext då det bör vara enklare att ta med engångsgrill och glasspapper mm i sitt fordon.
Nu i vårkanten kommer jag och byalaget att sätta ut en bom på den 1km långa vägen mot badplatsen i byn då allt förmåga år av skadegörelse och nedskräpning har tagit ut sin rätt.
Detta är inget mer än en reaktion på den respektlöshet som råder, det handlar inte om att begränsa andras tillgång på det vi i närheten kan nyttja - utan det är endast en följd.