Försvara Allemansrätten !

De vore nog att underskatta de flesta människor om vi påstår att de inte förstår att allemansrätten inte tillåter brott, eller att vi skulle säga att markägare anser att allemansrätten skadar deras egendom. Dom vet hur det funkar, men låtsas inte om det.

Man kan ju fundera på om inte informationen kring allemansrätten nog har nått ut i alla fall (eftersom alla verka hänvisa till allemansrätten, såväl förövare som offer) men att man väljer att hänvisa till den i de situationer då man blir utsatt för kritik, och då gärna överdriver möjligheterna som allemansrätten skulle kunna bidra med för att antingen förklara varför man gjorde fel eller förklara varför man drabbas av andras aktiviteter. Ett "selektivt urval" av lämpliga missförstånd föreligger.
Kanske vi skulle döpa om allemansrätten till allemansskyldigheten fast med samma innehåll om vad man kan få tillstånd till om man uppfyller sina åtaganden (inte störa, inte förstöra)? Samt vad man som markägare är skyldig att möjliggöra under de premisserna?

Jag tror att varken de som utför nedskräpning, åverkan eller stöld egentligen tror att det är tillåtet!
Det är bara ett dåligt försök att slippa diskutera den egentliga gärningen om de påstår att det finns något stöd i allemansrätten för det, det blir ord mot ord i stället för att de avslöjas.
Lite grand på samma sätt som att de som finner sig drabbade av dessa illgärningar eller tycker att de vill ha mer kontroll än vad egentligen kan kräva enligt gällande regler finner att allemansrätten är ett mål att skjuta på oavsett om det finns fog för det eller inte, men det är enklare än att diskutera de inskränkningar för allmänheten som man egentligen vill få till.

Det som fattas är nog inte mer information, möjligen bättre och tydligare, folk är inte heller så dumma som man skulle kunna tro ;-) , de förstår nog hur det egentligen är tänkt. Men däremot är det hos vissa brist på moral, etik och intresse för att verka för ett välfungerande samarbete kring frågan som är det stora problemet.
Det är svårt att både förbjuda och att informera bort detta, det krävs nog både undervisning, tidig utbildning i sådana frågor i skolan/samhället/familjen samt kanske att det blir mer tydligt och kännbart om man ertappas med övertramp som terrängkörning, störande aktiviteter och stöld mm som en liten piska. Det krävs ju ganska stora resurser om det skall vara effektivt så det verkar onödigt omständligt att ha som medel att nå förändring i beteendet.

Min erfarenhet är att allemansrätten faktiskt fungerar i 99%, men då märks det inte, den 1% där folk inte bryr sig är inte allemansrättens fel, men det är den som drabbas när övertrampen syns och förövarna skyller på den.

är det den funktionen som typ park rangers har i usa/kanada? att se till att skogen hålls ren osv, alltså renhållning fast med lite mer befogenheter? för begår man att lagbrott i skogen är det ju inte drösvis med personer som kan lagföra en

är det den funktionen som typ park rangers har i usa/kanada? att se till att skogen hålls ren osv, alltså renhållning fast med lite mer befogenheter? för begår man att lagbrott i skogen är det ju inte drösvis med personer som kan lagföra en

Och markägaren skulle få betala för dem? Eller ska skattebetalarna betala för skräpplockning och upprätthållande av ordning på privatmark? Tror inga vill betala för det.

De vore nog att underskatta de flesta människor om vi påstår att de inte förstår att allemansrätten inte tillåter brott, eller att vi skulle säga att markägare anser att allemansrätten skadar deras egendom. Dom vet hur det funkar, men låtsas inte om det.

Jag tror att varken de som utför nedskräpning, åverkan eller stöld egentligen tror att det är tillåtet!

Det som fattas är nog inte mer information, möjligen bättre och tydligare, folk är inte heller så dumma som man skulle kunna tro ;-) ,

Min erfarenhet är att allemansrätten faktiskt fungerar i 99%, men då märks det inte, den 1% där folk inte bryr sig är inte allemansrättens fel, men det är den som drabbas när övertrampen syns och förövarna skyller på den.
Nedskräpning är vanligt trots du inte tror att de som gör det tror det är tillåtet. De vet säkert att man kansk inte bör göra det men vad ska man göra annat än att kasta skiten i nån buske eller gräva ned det när det saknas papperskorgar? Suck.

Med en släkt av snutsvin kan jag tyvärr inte annat än ge upp tron på människan. Du rör dig med för många gelikar annars skulle du inte tro så mycket.

Vid varje snösmältning kommer skräp upp som gömts i snö.

Många goda tankar men visst är det märkligt att markägare inte skall kunna skaffa sig bevis på andra sätt än genom tagen i akten. Det finns ju tekniska lösningar som diskret kunde bevaka kända nerskräpningsställen och givetvis radera den informationen som inte var kritisk.

När jag ute i naturen påmint dem som går och lämnar skräp efter sig brukar jag tyvärr oftast mötas med ordförråd vilket förespäglar att där finns inget hopp alls, dessvärre.

Tomma förpackningar är enkelt att spara i en soppåse och bära hem till vanliga tunnan. Men uppenbart är det inte självklart för alla. Det behövs upplysning och information.

Anslagstavlan i Tv var en gång en källa till information, men mest sänds numera introduktioner till nya förnedringstvserier eller vampyrtrams.

Skolorna förefaller inte klara av uppgiften längre eftersom ungarna i stan slänger på gatan trots att det är 50 m mellan pellarna.

Utan uppfyllda allemansskyldigheter av samtliga är allemansrättigheterna i konstant fara.

Vid varje snösmältning kommer skräp upp som gömts i snö.

Många goda tankar men visst är det märkligt att markägare inte skall kunna skaffa sig bevis på andra sätt än genom tagen i akten. Det finns ju tekniska lösningar som diskret kunde bevaka kända nerskräpningsställen och givetvis radera den informationen som inte var kritisk.

När jag ute i naturen påmint dem som går och lämnar skräp efter sig brukar jag tyvärr oftast mötas med ordförråd vilket förespäglar att där finns inget hopp alls, dessvärre.

Tomma förpackningar är enkelt att spara i en soppåse och bära hem till vanliga tunnan. Men uppenbart är det inte självklart för alla. Det behövs upplysning och information.

Anslagstavlan i Tv var en gång en källa till information, men mest sänds numera introduktioner till nya förnedringstvserier eller vampyrtrams.

Skolorna förefaller inte klara av uppgiften längre eftersom ungarna i stan slänger på gatan trots att det är 50 m mellan pellarna.

Utan uppfyllda allemansskyldigheter av samtliga är allemansrättigheterna i konstant fara.[/QUOTE

Jag tror inte allemansrätten är i fara, trots att den missbrukas av vissa. Däremot så kanske vi som nyttjar allemansrätten mer frekvent ska försöka sätta oss in i markägarnas problem. Nu tror jag inte att "markägarna" här på utsidan är representanter för markägare överlag. Vore intressant att få en mer nyanserad bild än folk som kallar naturmänniskor för "friluftssvin".

Som markägare kan jag säga att jag uppfattar den fientliga inställningen till snart sagt varje medmänniska, som vi sett prov på i den andra allemansrätts-tråden som tämligen extrem.
Det finns troligen många markägare även här på utsidan som inte brytt sig om att kommentera.

Jag har aldrig tänkt i banorna att allemansrätten skulle vara ett problem, trots att en relativt populär fiskeälv rinner över våra marker. Jag retar mig över folk som lämnar ölburkar efter sig, men jag har aldrig sett det som ett angrepp på min egendomsrätt, utan mer som ett bevis på att det bland oss finns stollar, troligen ganska exakt lika fördelat bland de som råkar ha en skogsfastighet eller inte.
En del av burkarna är jag också säker på att de kommer från markägare.

Det finns också exempel på markägare som svinar ner på sina egna marker, med skrot eller gamla oljedunkar eller vad som helst som råka bli över från skogsbruk eller liknande.
Men jag kan ju inte betrakta markägare som svin i allmänhet för det!

Väldigt lite av debatten här handlar tyvärr om allemansrätten i sig.

Tju

Tju!
Såhär. Jag tror att det egentligen e jevligt enkelt. Inför allemansrätten i naturkunskapen igen i grundskolan. Tror inte jag fick någon kontakt med den delen inom verken ekologin elr något annat bioorienterat ämne efter andra klass. (Orsak!) Flyttade till stan! Det e kanske bara jag som kör på en gammal tråd men jag tror att stadsfolket är mindre angelägna om att lära ut skyldigheterna tillsammans med rättigheterna utan inriktar sig enbart för individens rättigheter i o utanför samhället, eftersom det är synd om den lilla stackars ensamma individen i den stora skrämmande världen. (Litet snedsteg från ämnet kanske men detta går att klistra på nästan vilket samhällsproblem som helst) Men som sagt skolan?!

Som markägare kan jag säga att jag uppfattar den fientliga inställningen till snart sagt varje medmänniska, som vi sett prov på i den andra allemansrätts-tråden som tämligen extrem.
Det finns troligen många markägare även här på utsidan som inte brytt sig om att kommentera.

Jag har aldrig tänkt i banorna att allemansrätten skulle vara ett problem, trots att en relativt populär fiskeälv rinner över våra marker. Jag retar mig över folk som lämnar ölburkar efter sig, men jag har aldrig sett det som ett angrepp på min egendomsrätt, utan mer som ett bevis på att det bland oss finns stollar, troligen ganska exakt lika fördelat bland de som råkar ha en skogsfastighet eller inte.
En del av burkarna är jag också säker på att de kommer från markägare.

Det finns också exempel på markägare som svinar ner på sina egna marker, med skrot eller gamla oljedunkar eller vad som helst som råka bli över från skogsbruk eller liknande.
Men jag kan ju inte betrakta markägare som svin i allmänhet för det!

Väldigt lite av debatten här handlar tyvärr om allemansrätten i sig.

Tack! Äntligen en markägare som försöker ge en mer nyanserad bild av problemet.

Lyfta blicken

Mezzner har en bra synpunkt kring hur vi diskuterar frågan. Det blir att vi stannar upp och det riskerar åter bli lite pajkastning. Som framgår av all önskvärd tydlighet finns synpunkter från några markägare här som känner sig mycket utsatt och kritisk mot allemansrätten. Någon har i tidigare tråd uppmanat naturintresserade att köpa en egen skog, ungefär som om man köper sig ett trangiakök. Kommentarer är väl överflödig men jag uppfattar det mest som ett utslag av skämtlynne.

Nåväl om vi höjer frågan, vi vet att allemansrätten i sin nuvarande form inte är att ta för given. Det finns synpunkter hos ett flertal organisationer som är intressant att ta del av. Friluftsfrämjandet och Sportfiskarna finns att läsa här på nätet vilket jag rekommenderar.

Jag efterlyser också som andra skrivit en bättre upplysning kring AR. Dess historia och intentioner och krav den ställer på den som nyttjar den. Samtidigt givetvis även de rättigheter som finns. Det borde vara en del i folkbildningen.

Sill, potatis och en nubbe på midsommar tillhör den svenska folksjälen och kulturen. Det gör också allemansrätten. Om vi skulle lagstifta om restriktioner kring detta på ett sådant sätt att vi tar bort nubben då alkoholen vållar så mycket problem skulle det bli trist för oss som kan sköta detta lilla glas med bravur. Skulle vi inte få ta barnen med ut i skogen till en sjö och meta abborre för att det finns potentater som lämnat efter sig problem i naturen skulle det också minst sagt vara trist.

Jag tror att vi som är här på forumet tillhör de som är genuint intresserad av natur och frågor som rör detta. Denna fråga om AR är väl en av få frågor, kanske den enda som har en mer politisk grund. Alla politiska partier i Sverige säger sig värna allemansrätten de flesta organisationer likaså däremot finns det synpunkter på om inte det borde vara tid för förändringar då främst kommersiella företag sägs skapa problem. Alla håller inte med om det och flera organisationer har lyft fram risker för föreningsvetksamhet speciellt för barn och ungdom skulle kunna drabbas negativt som ett resultat av detta. Det har även lyfts fram att i gällande lagstiftning finns redan möjlighet att komna åt sådan verksamhet som klart går emot både allemansrätten och markägares intressen.

Nedskräpning är vanligt trots du inte tror att de som gör det tror det är tillåtet. De vet säkert att man kansk inte bör göra det men vad ska man göra annat än att kasta skiten i nån buske eller gräva ned det när det saknas papperskorgar? Suck.

Med en släkt av snutsvin kan jag tyvärr inte annat än ge upp tron på människan. Du rör dig med för många gelikar annars skulle du inte tro så mycket.

Nja, jag framför min åsikt, inte fakta. Men den är baserad på min del av förstahandsinformation, erfarenheten jag har och min tolkning av den. Kanske "tro" kan missuppfattas om man vill det?

Jag "tror" i övrigt att du är inne på samma spår som jag i din beskrivning av den mänskliga faktorn i problematiken. Dvs att det är mycket lite av alla de upplevda problemen som egentligen beror på att vi har en allemansrätt, den allra största delen är helt enkelt beroende på att viss struntar i hyfs, fason och regler, vilka de än är. Det räcker med ett litet antal för att förstöra för många. Där hjälper inget att avskaffa allemansrätten, bara för att den är praktisk som undanflykt för den som inte vill ta på sig att de struntar i regler.

Gå ut i en park i storstaden en helgmorgon efter fin grillkväll och man blir gråtfärdig. Detta trots att det inte har med allemansrätt att göra, att det tydligt är förbjudet att skräpa ned, att informationen är massiv, att det är bötesstraff och att polisen försöker att hitta förövare att lagföra.

Det hjälper ju inte att förbjuda det en gång till?
Vi måste ändra på beteenden hos dessa och det går inte i en handvändning, men barn gör som vuxna gör, här måste man börja med en folkvettsutbildning.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg