Försvara Allemansrätten !

Hur kommer det sig då att skogsägarna anlitar skogsentreprenörer istället för friluftssvin?

Destu mer jag läser vad du skriver så verkar det som om du är en missförstådd person som helt enkelt förtjänar för lite pengar pga att staten har berövat dej din makt och att en massa otacksamma människor springer runt och sliter på dina ägor, utan att ersätta dej dessutom.

Bara du berättar var din skog är så lovar jag att aldrig, aldrig sätta min fot i den.

Destu mer jag läser vad du skriver så verkar det som om du är en missförstådd person som helt enkelt förtjänar för lite pengar pga att staten har berövat dej din makt och att en massa otacksamma människor springer runt och sliter på dina ägor, utan att ersätta dej dessutom.

Bara du berättar var din skog är så lovar jag att aldrig, aldrig sätta min fot i den.

Med tanke på att flera debattörer uttryckligen vill skicka mig till Nordkorea, så tror jag nog det vore olämpligt.

Dessutom verkar många människor ha missuppfattat syftet med att äga skog. Det är vanligtvis inte för att göra den vacker och trevlig att gå i, eller att skydda diverse rödlistade arter..
/Niklas

Kan du utveckla svaret?
/Niklas
Nu får du fan i mig ge dig! Peifen har ju redan klargjort att avtal ingåtts, att parterna är överens och
att detaljer är totalt ointressanta för den här diskussionen och naturligtvis angår ingen annan.
Alla vi andra begriper detta utan förklaring.

Hur kommer det sig då att skogsägarna anlitar skogsentreprenörer istället för friluftssvin? :)

Det vet vi inget om. "Friluftssvin" på helgen, skogsmaskinsförare i veckan. Kanske rent av skogsägare själv och ett riktigt fruluftssvin på annans mark på helgerna.

Ni gör er gärna till tals för skogsägare i stort. Men skogsägarskaran är brokig och består i allt från klippare, till gamla familjeägor till de stora skogsbolagen. De stora skogsbolagen avsätter frivilligt områden till ekoparker, friluftsområden och naturreservat, bygger vindskydd, upplåter fiskevatten osv och verkar inte ha några problem med friluftsliv på sina marker. De får naturligtvis tala för sig själv, men hade de haft det misstänker jag, hade lobbyorganisationen för att inskränka friluftslivet på deras marker satt igång.

Men visst, vill ni gå in genom den dörren och representera skogsägarna i stort så kan vi ju börja prata Skogs-Nicke, kamerunier osv. om vi nu ska prata vilka skogsägare anlitar... ;) Frågan ligger dock utan för trådens ämne..

Nu får du fan i mig ge dig! Peifen har ju redan klargjort att avtal ingåtts, att parterna är överens och
att detaljer är totalt ointressanta för den här diskussionen och naturligtvis angår ingen annan.
Alla vi andra begriper detta utan förklaring.

Tvärtom vore det ett mycket intressant att klargöra villkoren, speciellt som vi här rör oss i skärningspunkten mellan allemansrätt och kommersiell verksamhet. HD-domen i det beryktade forsränningsfallet kan ju tolkas så att en viss kommersiell verksamhet är OK enligt allemansrätten.
/Niklas

Det vet vi inget om. "Friluftssvin" på helgen, skogsmaskinsförare i veckan. Kanske rent av skogsägare själv och ett riktigt fruluftssvin på annans mark på helgerna.

Ni gör er gärna till tals för skogsägare i stort. Men skogsägarskaran är brokig och består i allt från klippare, till gamla familjeägor till de stora skogsbolagen. De stora skogsbolagen avsätter frivilligt områden till ekoparker, friluftsområden och naturreservat, bygger vindskydd, upplåter fiskevatten osv och verkar inte ha några problem med friluftsliv på sina marker. De får naturligtvis tala för sig själv, men hade de haft det misstänker jag, hade lobbyorganisationen för att inskränka friluftslivet på deras marker satt igång.

Det är väl främst statligt ägda Sveaskog, som av ägarna har tvingats avsätta ekoparker. Jag har inte hört att t.ex. Modo, Holmen, Korsnäs, Bergvik m.fl. bolag avsatt några ekoparker. Dock lite naturreservat.

Dessutom, så kanske det finns ett intresse för bolagen att kanalisera friluftsliv och naturvård till några få områden, för att därmed slippa få in friluftssvin på sina övriga 95% av markerna där produktionen är prio nr 1. De små privata skogsägarna har inte lika lätt att på sin mark kanalisera friluftarna.

Men visst, vill ni gå in genom den dörren och representera skogsägarna i stort så kan vi ju börja prata Skogs-Nicke, kamerunier osv. om vi nu ska prata vilka skogsägare anlitar... ;) Frågan ligger dock utan för trådens ämne..

Det är knappast de enskilda markägarna, som anlitar kamerunier, utan de beställer en skogstjänst. Att sedan de svenska ungdomar och arbetslösa är på tok för fina och bortskämda för att ta ett "negerjobb", är ju en helt annan femma (och den diskussionen ligger nog utanför ämnesområdet allemansrätt...).
/Niklas

.
De blir ju inte drabbade personligen, inte heller är affektionsvärdet så högt värderat kan jag tänka mig..

Hur kommer det sig då att skogsägarna anlitar skogsentreprenörer istället för friluftssvin? :)

Tja, nu gällde det ju frågan hur vida du under dina skogspromenader frigör kapital åt markägarna.

Men när vi ändå är inne på ditt yrkesval, så kan du ju också fundera på vad du skulle syssla med om skogsmaskinerna förbjöds? För hur annars skulle du få fram ditt virke för ditt snickeri?
/Niklas

Har aldrig skrivit att jag vill förbjuda skogsmaskiner. Naturligtvis ska markägare få avverka sin skog med hjälp av maskiner. Om han sen gör meterdjupa vattenfyllda hjulspår kors och tvärs i sin egen skog är ju inte mitt ansvar eller problem. Men jag kan lova att du aldrig skulle märka av mitt "slitage" i skogen så länge jag håller mig i närheten av dina avverkningsmaskiner. Ibland skulle jag nog kunna lämna efter mig en tom dunk olja eller ett tomt fat diesel utan att du ens skulle märka det ;)

Har aldrig skrivit att jag vill förbjuda skogsmaskiner. Naturligtvis ska markägare få avverka sin skog med hjälp av maskiner. Om han sen gör meterdjupa vattenfyllda hjulspår kors och tvärs i sin egen skog är ju inte mitt ansvar eller problem. Men jag kan lova att du aldrig skulle märka av mitt "slitage" i skogen så länge jag håller mig i närheten av dina avverkningsmaskiner. Ibland skulle jag nog kunna lämna efter mig en tom dunk olja eller ett tomt fat diesel utan att du ens skulle märka det ;)

Tomma dunkar och oljefat lär synas i skogen och accepteras ej i min skog. Hittat en del sådant på fastigheten, som körts till miljöstation.
/Niklas

Jodå, det finns hopp om skogsägarna, de satsar stort!

"Som Skogsland tidigare har rapporterat är LRF Skogsägarna i startgroparna för att dra i gång en utbildningskampanj med inriktning på skogens sociala värden.

– Det här är en viktig fråga som har kommit i skymundan länge, därför lyfter vi fram den. Vi vill bland annat komma i dialog med allmänheten. Det är bara så vi kan fånga upp vad folk efterfrågar i skogen, säger Sven-Erik Hammar, ordförande i LRF Skogsägarna."

http://www.lantbruk.com/skog/skogen-ska-bli-en-social-varld

Ett bevarande in absurdum kan studeras i Dalby söderskog. I den totalfredade dungen måste ruttnande träd beskäras, fällas och flyttas från stigar p g a rasrisken. Ovårdad skog brukar snabbt visa alla faserna i uppväxt, storhet samt förfall. Dessvärre bryr sig röta och insekter inte om mänskliga begräningar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg