Var på jag undrade hur DU definierar rätt respektive fel i detta sammanhang. Det svaret väntar jag fortfarande på...
LNT?
Betalar du något arrende för detta? Har du skriftliga avtal med alla berörda markägare? För ni tar ju rätt saftigt betalt av era deltagare, om jag förstod priserna på hemsidan rätt.
Jo, för om den svenska allemansrätten skulle försvinna, så skulle varje privatperson som vill gå i min skog behöva mitt specifika tillstånd för detta. D.v.s. allmänheten har inte längre fritt tillträde till min mark. Den svenska allemansrätten innebär ju just allmänhetens fria tillträde till skog och mark oavsett vem som äger marken.
/Niklas
Om man följer allemansrätten med de rättigheter och skyldigheter där finns samt följer miljöbalken (tror den heter så i Sverige, i Finland är lagen uppbyggd på ett annat sätt men slutresultatet är ungefär det samma) så tycker jag man är på det torra. Tyvärr ser man ibland folk som "tappar" allt från plastpåsar och ölflaskor till gammal jordbruksmaskiner i naturen. De personerna skiter nog blankt i vad allemansrätten säger eller om den överhuvudtaget existerar eller ej...det är helt enkelt en helt annan problematik.
LNT= leave no trace (finns på nätet för den som vill fördjupa sig)
De avtal som företaget har med berörda parter behåller jag för mej själv då det inte tillför debatten något. Det viktiga är väl att berörda parter är nöjda?
Hur är det med dej då, cyklar du endast i din egen skog eller nyttjar du allemansrätten?
Då det gäller övervakningskameror så tror jag vi kan vara överräns om att vi inte är överräns. Jag tror inte heller att jag villfördjupa mej i "ditt idealsamhälle" där jag tydligen skulle behöva skriftligt avtal för att ta en promenad i skogen jag inte äger...