Försvara Allemansrätten !

Var på jag undrade hur DU definierar rätt respektive fel i detta sammanhang. Det svaret väntar jag fortfarande på...

LNT?

Betalar du något arrende för detta? Har du skriftliga avtal med alla berörda markägare? För ni tar ju rätt saftigt betalt av era deltagare, om jag förstod priserna på hemsidan rätt.

Jo, för om den svenska allemansrätten skulle försvinna, så skulle varje privatperson som vill gå i min skog behöva mitt specifika tillstånd för detta. D.v.s. allmänheten har inte längre fritt tillträde till min mark. Den svenska allemansrätten innebär ju just allmänhetens fria tillträde till skog och mark oavsett vem som äger marken.
/Niklas

Om man följer allemansrätten med de rättigheter och skyldigheter där finns samt följer miljöbalken (tror den heter så i Sverige, i Finland är lagen uppbyggd på ett annat sätt men slutresultatet är ungefär det samma) så tycker jag man är på det torra. Tyvärr ser man ibland folk som "tappar" allt från plastpåsar och ölflaskor till gammal jordbruksmaskiner i naturen. De personerna skiter nog blankt i vad allemansrätten säger eller om den överhuvudtaget existerar eller ej...det är helt enkelt en helt annan problematik.

LNT= leave no trace (finns på nätet för den som vill fördjupa sig)

De avtal som företaget har med berörda parter behåller jag för mej själv då det inte tillför debatten något. Det viktiga är väl att berörda parter är nöjda?

Hur är det med dej då, cyklar du endast i din egen skog eller nyttjar du allemansrätten?

Då det gäller övervakningskameror så tror jag vi kan vara överräns om att vi inte är överräns. Jag tror inte heller att jag villfördjupa mej i "ditt idealsamhälle" där jag tydligen skulle behöva skriftligt avtal för att ta en promenad i skogen jag inte äger...

Om man följer allemansrätten med de rättigheter och skyldigheter där finns samt följer miljöbalken (tror den heter så i Sverige, i Finland är lagen uppbyggd på ett annat sätt men slutresultatet är ungefär det samma) så tycker jag man är på det torra. Tyvärr ser man ibland folk som "tappar" allt från plastpåsar och ölflaskor till gammal jordbruksmaskiner i naturen. De personerna skiter nog blankt i vad allemansrätten säger eller om den överhuvudtaget existerar eller ej...det är helt enkelt en helt annan problematik..

Nix! Det är en följdeffekt av allemansrätten, befarar jag. I alla fall tror jag att strategiskt utplacerade övervakningskameror skulle minimera problemet med nedskräpning. Men myndigheterna förnekar som vanligt markägarna sina rättigheter.

LNT= leave no trace (finns på nätet för den som vill fördjupa sig).

Bra att du klargjorde den förkortningen. Vackra ord för visso, men kanske svårare att bokstavligen efterleva?

De avtal som företaget har med berörda parter behåller jag för mej själv då det inte tillför debatten något. Det viktiga är väl att berörda parter är nöjda?

Jag tolkar det som att du varken betalar för dig och din kommersiella verksamhet eller ens har några skriftliga avtal med markägarna om att slita på deras mark.

Hur är det med dej då, cyklar du endast i din egen skog eller nyttjar du allemansrätten?

Någon MTB blir det knappt nu för tiden, utan jag cyklar nästan enbart på vägar.

Då det gäller övervakningskameror så tror jag vi kan vara överräns om att vi inte är överräns. Jag tror inte heller att jag villfördjupa mej i "ditt idealsamhälle" där jag tydligen skulle behöva skriftligt avtal för att ta en promenad i skogen jag inte äger...

Tja, det finns faktiskt statligt och kommunalt ägda skogar också. Varför kan du inte hålla dig till dessa, då dessa är i sanning våra gemensamma egendom?
/Niklas

där jag tydligen skulle behöva skriftligt avtal för att ta en promenad i skogen jag inte äger...

Lär ju i så fall inte vara svårare att skaffa ett passer- och nyttjandebevis än om du skulle fiska och skaffa ett motsvarande kort.
Fiskekort är allmänt acceperat. Tyvärr har jag fått hindra och avhysa flera sk. fiskare ändå. Synd att varje paddeltur skall bli en patrullslinga.

Hm..

När jag var ute och gick min vanliga skogsrunda så såg jag att dom avverkat en hel del skog på senaste tiden. Då slog det mig.. Hur kan en markägare som tjänar pengar på sin skog anse att friluftsmänniskor förstör deras skog/mark? När man ser dom skador som skogsmaskinerna orskar i skogen så undrar man ju hur dom kan kan se skillnad på skador som friluftsmänniskor orsakat eller vad som blivit förstört av deras egna maskiner.

När du funderar på dina skogspromenader har du då funderat på hur det blir nya träd där det är avverkat=skördat samt cykeltiden och vem som ligger ute med pengarna?
Hoppas det inte är för svårt!

Mikael! Dessa maskiner, som f.ö. oftast inte är skogsägarens egna maskiner, frigör stora mängder bundet kapital åt markägarna. Hur mycket kapital frigör du åt markägarna på dina skogspromenader? ;)
/Niklas

Mikael! Dessa maskiner, som f.ö. oftast inte är skogsägarens egna maskiner, frigör stora mängder bundet kapital åt markägarna. Hur mycket kapital frigör du åt markägarna på dina skogspromenader? ;)
/Niklas

Mjah, men det skriks högljutt om hur mycket friluftssvinen förstör för markägaren och hur mycket det kostar dom. Men, när man som sagt ser dom skador som markägarens egen skogsavverkning orsakar i skogen så ter sog friluftsmänniskornas eventuella skador som en bagatell i jämförelse.

Jag frigör kaptial varje dag åt markägare genom att jobba som snickare ;)

Mjah, men det skriks högljutt om hur mycket friluftssvinen förstör för markägaren och hur mycket det kostar dom. Men, när man som sagt ser dom skador som markägarens egen skogsavverkning orsakar i skogen så ter sog friluftsmänniskornas eventuella skador som en bagatell i jämförelse.

Hur kommer det sig då att skogsägarna anlitar skogsentreprenörer istället för friluftssvin? :)

Jag frigör kaptial varje dag åt markägare genom att jobba som snickare ;)

Tja, nu gällde det ju frågan hur vida du under dina skogspromenader frigör kapital åt markägarna.

Men när vi ändå är inne på ditt yrkesval, så kan du ju också fundera på vad du skulle syssla med om skogsmaskinerna förbjöds? För hur annars skulle du få fram ditt virke för ditt snickeri?
/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg