Förstörelsen av Keb

De som "bor" i keb-området gör ju inte det av något annat skäl än att de arbetar med turism. Det går inte att bo i fjällen utan hjälp av motoriserade transporter. Om man hade enklare logi t ex så skulle färre kunna arbeta och behöva bo där. Och det vore ju bra för då skulle det bli tystare.

Jag visste inte att samerna var en så pass modern folkgrupp, trodde de hade anor längre än första snöskotern och motorcykeln... ;)

Jahaja... Tagit fart här igen. Allvarligt ulflar - hur stort ego är du egentligen. Bara för att DU tycker det är självklart att det inte ska finnas nån som stör dig på Keb så har alla andra fel. Bo i tält era små exploatörer...

Nej fy 17.... Åk nån annanstans och låt bli gnället. Det finns hur många platser som helst som enskilda personer anser att de borde lämnats orörda för att just den platsen är deras smultronställe. Skulle man ta hänsyn till det skulle det inte bli mycket byggt. Fjällen är till för alla - inte bara dig. Och det finns några som vill ha bekvämligheten, det är oundvikligt. Skönt nog är den verksamheten samlad till Keb så att den inte är utspridd överallt.

Samerna har naturligtvis inte bott i högalpina delar av "fjällen" på vintern som t ex vid Keb fjällstation.

Allvarligt talat Efred: Hur stort ego har du egentligen? Det finns ju hur många platser som helst som enskilda personer anser att de ska exploatera och tjäna pengar på, på andars bekostnad, för att just den platsen skulla vara trevligt att bo på. Skulle man ta hänsyn till det skulle det inte finnas några naturområden värda namnet kvar. Fjällen är till för alla - inte bara dig. Och det finns några som vill ha bekvämligheten, det är oundvikligt. Tyvärr ges dessa personer alltför stort utrymme bland annat i Kebnekaise.

Salto på tidigt 60-tal… då fanns PONTUS, en makalös makapär med tre hjul som drog STF:s förnödenheter – och turisternas ryggsäckar - från bryggan upp till turiststationen.

Pontus tre hjul har alltså, på 45 år, vuxit till en fyrhjuling - och troligtvis en luftförorening som är många hundra procent lägre – och så klagas det på motorfordon i fjällen 2012?

Är det bara jag som minns gamla Pontus?

När vi Svenskar en gång i tiden gick på stigar i vårt väglösa land och såg det första vagnspåret måste vi blivit förbannade, tänk att fördärva naturen på detta sätt! Hjulspår – när det räcker mer än väl med en stig upptrampad av människor och klövjade hästar! Vem kan komma på en så galen tanke att det behövs vagnar för att frakta saker!

Titta dig omkring i vårt land. Riktiga skogar finns inte längre, inga stigar heller, djurlivet har försvunnit, vårt vatten är förorenat liksom luften vi andas. Stigarna är numera breda asfalterade vägar.

Varför skall vi då försöka hindra ett annat folk från att utveckla sin egen kultur och anpassa den till 2000 talet? Skall vi tvinga Samerna att bära allt på ryggen – nu när vi själva inte längre behöver göra det?

Kan vi verkligen, med hedern i behåll, ha uppfattningar om hur Samerna lever och försöka styra deras behov av att frakta sina förnödenheter – när vi själva har lämnat stigarna bakom oss - och kör bil dagligen?

Thomas

Någon skrev om stureplansvibbar. Jag besökte stationen för första (och sista) gången för tre år sedan. Det hade regnat hela veckan och min far hade ganska hög feber så vi bestämde oss för att sova inne och torka. Fy vilken hemsk upplevelse. Folk levde rövare, bredde ut sig, var otrevliga mot personalen med mera. Efter den upplevelsen kallar vi numera stationen för "Stureplan", "T-centan" osv.

Det är väl tur att vi alla är olika men jag förstår verkligen inte varför man ska åka till fjällen om man tar helikopter till stationen, dricker öl i bastun, käkar en trerätters middag och sedan påstår för kompisarna därhemma att man vare uppe på keb? Att man är en friluftsmänniska, fjällvandrare? Jag förstår det inte!

Jag kommer nog inte att sätta min fot i närheten av Keb så länge de här ska fortgå. Det finns redan ett Åre i fjällen.

Som Uppsalabo saknar jag direkta Stureplansreferenser. Jag tycker att maxoest överdriver lite. På Kebnekaise (vägrar säga "Keb") träffar man alla sorter. Vissa skrattar man med. Andra skrattar man åt. Direkt otrevliga människor ser man sällan tycker jag. Inte för att jag varit där årligen direkt men 10-talet besök har det nog blivit genom åren.

Håller med Per. Tycker nog att det gått lite mode i att kritisera Kebnekajse fjällstation. Har varit där en del gånger lite olika årstider och olika typer av boenden. Finns alla sorter där. Kommer säkerligen dit igen nån dag.

Bra inlägg av Per!
Tycker att fjällstationen gör ett jättebra jobb, och jag förstår verkligen inte varför det är så viktigt att kritisera hur andra väljer att njuta av fjällen. Om någon vill ta helikopter dit, äta på restaurang och dricka öl i bastun kan de väl få göra det?

Kan det hela kanske bottna i att om det är tillgängligt för alla så drunknar den egna prestationen i fikarummets mediebrus när kollegorna ska imponeras av ens tuffa och hårda semesterstrapatser?

För min egen del är jag en passionerad puderåkare men jag har under alla mina år aldrig hört någon gnälla över "strueplansturisterna" som bor på hotell, äter på restaurang och hör och häpna, tar liften upp!

Som Uppsalabo saknar jag direkta Stureplansreferenser. Jag tycker att maxoest överdriver lite. På Kebnekaise (vägrar säga "Keb") träffar man alla sorter. Vissa skrattar man med. Andra skrattar man åt. Direkt otrevliga människor ser man sällan tycker jag. Inte för att jag varit där årligen direkt men 10-talet besök har det nog blivit genom åren.

Självklart gör jag det, jag tar i ganska mycket. Ber om ursäkt för det. Mitt mål med inlägg är att alltid bidra till diskussionen på ett positivt sätt. Men det rann över för mig.

Jag antar att det inte heller "ser ut" så hela tiden. Det var helt överbelamrat när vi var där. Ang. fjällstationen så kan jag bara hålla med om att de gör ett viktigt jobb. DÄREMOT så tycker jag inte att de harmonierar med mina och många andra friluftsmänniskors ideal att ha en ölservering mitt ute i fjällen. Vill man locka folk till fjällvärlden och upplysa människor om naturen så finns det andra vägar.

Detta är som sagt MINA åsikter :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg