Unnah: håller med dig, det var en fin tur.
Problemet som jag ser det är pga att det är sveriges högsta topp så finner man vandrare där som man inte stöter på så ofta på andra ställen. Som du nämner med bla nedskräpning så är det bedraövligt att dom som möjliggör för dessa vandrare att besöka detta fjäll på ett bekvämt sätt inte kan se till att städa efter sina gäster. Hur svårt vore det att sätta upp lite information om hur man skall bete sig på fjället och lägga fram några små plastpåsar och ge info att det kladdiga chokladpappret skall läggas däri. Hur många gånger i veckan har stf guider på toppen och hur många gånger lyfter inte helikoptrar där varje dag? Jag anser att stf borde ta mer ansvar för de gäster som de möjliggör att komma långt ut i naturen som inte har den kunskapen som krävs. Jag vet att jag sticker ut hakan nu men jag anser att skulle inte kebnekaise fjällstation se ut som den gör nu så skulle det inte vara så skräpigt.
Ser ingen anledning till att argumentera emot det du säger, men det är väl bara till att ta och plocka upp lite efter dem som inte verkar begripa bättre?
Själv har jag en för ändamålet speciellt avsatt packpåse i en karbinhake på ryggsäckens bärrem, vilken jag fyller med andras skräp mellan stugornas olika källsorteringar.
(Tilläggas kan att jag aldrig försökt mig på en topptur, och därför ej sett hur omfattande nedskräpningen är just där. Men oavsett, så är det väl bara för oss som bryr sig att börja plocka med sig lite efter de icke-bryende?)