Tja, jag tror ärligt talat att det är vit medelklass på båda sidor barrikaderna i det här fallet.
Jag både vandrar, skidar och tar skotern, beroende på var jag ska och vad jag ska ha med. Om man har en stuga i väglöst land som behöver ett nytt brädtak är faktiskt skotern det enda rimliga sättet att få dit materialet, om man nu inte gillar att bära brädor en mil.
Det jag gärna ser att du förklarar lite mer är varför bilvägen tydligen är helt ok, men fordon som faktiskt (korrekt använda) inte lämnar några spår efter sig inte är det. Är det bara vanans makt? Att du har en bil, men inte en skoter eller en helikopter?
Nä, det som stör mig mest i den här diskussionen är att det tydligen är helt ok att åka tåg, bil, buss, whatever för att ta sig till fjällen, eller för den delen för att leva sitt vardagsliv i stan, men så, plötsligt, passeras en magisk gräns, och allt ska tydligen vara som slutet av 1800-talet.
Varför ska de som lever och verkar i fjällen tvingas hålla sig till nån form av disneyparksregler bara för att folk från storstäderna vill kunna uppleva vildmarken en vecka om året? Särskilt som det finns områden som är fullt tillräckligt avsides för att man ska kunna göra just detta? Istället är det ett jäkla gnäll om exploatering i kebne-området, vilket i mina ögon är lite som att fara till Åre och börja gnälla om att det finns en lift i backen.
Instämmer i allt du skriver.
Det är lätt att moralisera om företeelser som man själv inte begagnar sig av. Att det i hög grad handlar om moralism tycker jag framgår då det talas om hotad vit medelklass och om "feta och lata". Helikopter och snöskoter har tyvärr fått bli symboler för detta trots att de när det gäller t ex markslitage är betydligt skonsammare än fotvandring i sig. Det jag frågar mig är om man är lika konsekvent på hemmaplan? Använder man sig av motoriserade båtar? Använder man sig av tvåtaktsmotorer (t ex motorgräsklippare eller motorsågar). Just motorgräsklippare är ju en stor källa till utsläpp och enligt miljöpartiets information här släpper en gräsklippare ut lika mycket CO2 på 3 minuter som en bil på 1 timma i 100 km/h. Klippningen av en vanlig villatomt under en säsong motsvarar nog ganska många helikopterturer mellan Nikka och Keb. Men det är uppenbart att det inte är där skon klämmer utan att föreställningen om fjällvärlden i mycket är romantiserad där samerna får ikläda sig rollen som "den ädle vilden". Det är lite som det skrevs tidigare; de ska stå med (lapp)mössan i hand vid sidan av utvecklingen och inte tillåtas delta mer än som antropologiska subjekt.
Sen är det naturligtvis så att det måste finnas regleringar. Fyrhjulskörning ÄR ett problem på många ställen eftersom det ger upphov till markskador och det vore inte önskvärt med oreglerad flyg- eller snöskotertrafik i hela fjällvärlden och därför försöker man ju också kanalisera verksamheterna till vissa platser och snöskoterleder och besöker man Kebne under högsäsong så är det kanske svårt att förstå vilka enorma vidder av tysthet det finns i Norrbottens- och Västerbottensfjällen och det finns plats för de flesta såväl de som besöker fjällen för att vandra och få ro, som de som vill jaga, fiska, klättra, springa, köra snöskoter, åka på tur, gå på randoturer, paddla, cykla, plocka bär, testa heliskiing, skärmflygning m.m. och det är ju egentligen bara Kebnekaise och Abisko-Riksgränsenfjällen som är lite mer exploaterade.