Hej!
Jag tycker trådskaparen har flera poänger i sina observationer kring fjäll, exploatering och turism. Alla vet att vi inte kan vara så pass egoistiska och tänka på våra egna behov och vardagsbekvämligheter. Är tex helikoptertransporter hållbart för sju generationer framåt?
Ofta, men inte alltid, väcker kritiserande av ens egna livsstil och bekvämlighet starka känslor bland människor, mig själv inkluderad! Hur ska vi kunna se våra kommande barn och barnbarn i dess ögon med rent samvete och säga att vi inte visste, inte kunde...
För alla vet att vår livsstil, med överkonsumtion och allt tillgängligt till alla, inte är hållbar och alla vet att en annan värld är möjlig, det handlar bara om ideologi och vilja.
Vi måste börja definiera behov och vad som är nödvändigt, välja bort och omfördela. För det är en klassfråga det här.
Här är en text jag skrev för ca ett år sedan då det blev känt att STF eventuellt skulle bygga om/renovera sylarna fjällstation. Nu blev det här ett väldigt långt inlägg men så kan det bli ibland!
Hej
*
Mitt namn är Kaj Söderin och ja, jag är släkt med Billy Söderin, nuvarande platschef på Sylarna, men det är inte tal om nepotism. Jag skriver på eget bevåg och jag känner knappt Billy, jag kommer inte ens ihåg senast jag träffade honom. Nu är det förklarat så att inga missförstånd uppstår kan jag gå vidare!
Varning! Hiskeliga generaliseringar väntar! Tro mig, jag är ingen vän av generaliseringar, men för att få fram mina poänger i detta format gör jag ett undantag!
Jag hörde ryktesvägen av en kompis att STF ska avveckla/bygga om fjällstationen uppe i Sylarna och smart nog tagit hjälp av extern expertis av er. Genast började jag tänka, fundera och drömma. Jag har vistats en hel del i Alperna, på Korsika och bott i ett flertal hytter, stugor och har 1 000 idéer om hur man kan förbättra boendet i fjällen!
Jag sitter i Östersunds Klätterklubbs styrelse och enda sedan 70-talet har klubben anordnat skid- och klätterträffar i Sylarna. Komfort är relativt, men för mig räcker det med en madrass på golvet och tillgång till torkrum! Mer vill jag inte betala för!
Inför pantsystem i Storulvån! Om en gäst bär med ett till två kilo mat till sylarna får man rabatt på boendet, på samma sett får man rabatt om man bär ner sopor på vägen därifrån! Bryt skoterberoendet, skippa helikoptertransporterna! Varför ska man erbjuda en service som inte är ekologiskt hållbar?
Anställ någon lokal förmåga som får köra renrajd upp med förnödenheter vinter och sommartid. Vem blir inte glad av att se en gullig ren/häst som på ett hållbart sätt levererar förnödenheter. Dessutom sprider djuren lagom mycket gödsel där det behövs mest – längs leden och på så sätt motverkar erosion!
Om det nu ska byggas en ny station, våga då vara lokalpatriotisk! Varför inte ett gammalt hederligt säter/fäbodvall/lappkåta som smälter in i omgivningen! Ekologiskt och originellt! Allt byggnadsmaterial bör köpas in lokalt, vilket minimera transporter och skapar arbetstillfällen i närområdet.
Gardiner! Stora fönster med storslagen utsikt mot fjällen är energibovar! Kontakta ullforum som håller till i Ås utanför Östersund bedriver produktion av olika ullprodukter och kan säkert med Ullfrotté utveckla gardiner i ull som har oöverträffad isoleringsförmåga, är ljud och fukt absorberande, kapslar in luftföroreningar och är flamsäkra! Glokalt!
Vid entrén, fixa skofack med tofflor som man kan byta till när man kommer fram till stationen och så slipper man bära med sig egna – alla vill ha en lättare ryggsäck. Tofflor finns alltid i hytter i alperna men inte i Sverige. Självklart gjorda av ekologiskt material, trä eller liknande. Inte plast!
Om det planeras restaurang (vilket leder till helikoptertransporter) så integrera matsalen med själhushållet. Oavsett om man är snål och lagar egen mat eller köper färdig så vill man prata och umgås, skryta om dagens bedrifter. Tänk foodcourt! Självklart ska ni enbart servera ekologisk mat, det är dyrare men det klientel STF vänder sig till har råd.
Solceller, vindsnurror, små vattenkraftverk förutsätter jag att det planeras för! ”Vid gynsamma förhållanden producerar vi 20-30 % av vårt behov” ”Harrisburg, Tjernobyl och nu Fukushima. Som ett företag inom turism och miljö tar vi vårt ansvar och använder bara grön el”. Jag har goda kontakter med Sveriges billigaste leverantör av solceller och vindsnurror. Kolla in
http://egenel.etc.se
De säljer solföljare med solceller som levererar ca 2 000 kWh per år och vindsnurror som levererar 1kW som normprestanda. Det betyder att den vid 12 m/s ger 1000 W.
Allt är möjligt, människans kapacitet är oändlig men det är inte jordens resurser.
De ideér jag presenterar här gör jag inte för min egen skull, utan för kommande generationer. Det är hög tid för STF att leva upp till sin egna högt ställda krav. Som enda aktör på marknaden har man ett enormt ansvar.
Om man väntar på vad kunden vill ha då är det för sent. Gå före, visa vägen till ett hållbart samhälle. Sylarna har en unik chans att profilera sig som ett ekologiskt hållbar fjällturistcenter!
Med vänliga hälsningar
Kaj Söderin