Förstörelsen av Keb

Alltså, du kan ju inte åka till Kebnekaise och tro att du ska finna lugnet och slippa människor där. Just dettta är en orsak att jag aldrig varit just där och jag är ändå 41. Lite sugen är jag på högsta toppen men det får vänta länge till. Vill hellre slippa människor och helikoptrar m.m. när jag sticker ut.

Alltså, du kan ju inte åka till Kebnekaise och tro att du ska finna lugnet och slippa människor där. Just dettta är en orsak att jag aldrig varit just där och jag är ändå 41. Lite sugen är jag på högsta toppen men det får vänta länge till. Vill hellre slippa människor och helikoptrar m.m. när jag sticker ut.

Människor hade jag förväntat mig och de vandrare som man stötte på utgjorde inget störningsmoment då man hälsade glatt och ibland gick tillsammans med nyvunna vänner och gjorde mat innan man sedan skiljdes och gick vidare. Det var ingen Kaczynski eller Abbey- isolering jag ville åt utan gå i naturen utan att flygvidunder gjorde sig närvarande och det tror jag nog många kan hålla med om.

Jag låter helst bli att besöka Keb Fjällstation, eftersom jag inte tycker om det som möter mig där. Samtidigt så vill jag ändå respektera den verksamheten som finns. Keb innebär trots allt en inkomstkälla för STF och en enorm marknadsföring som kan få fler intresserade av fjällvärlden. Men vill man ha fjällmys åker man helt enkelt nån annanstans - det finns rätt många kvadratkilometer kvar att vandra i.

Beträffande den onda familjen Sarri så tycker jag att TS kan ta sig i röven med sitt hat. Vi sörlänningar förväntar oss att kunna ta oss upp till fjällen. Vi förväntar oss att servicefunktioner finns, vi föväntar oss att det finns bussar, vi förväntar oss att bli hjälpta när så behövs. Men utan lokalbefolkning kommer det inte finnas någonting av det. Men när lokalbefolkningen på något sätt försöker få en försörjning av det som står till buds så ska det klagas över att vi stackars turister blir störda över det den vecka vi är gäster på deras mark. Nej fy sjutton vilken snarstuckenhet.

Jag menar... Vänd på det. Jag åkte till västkusten i somras. Trodde jag skulle få njuta av havsutsikt, och tångdoft. Men vad hände? En hel jävla stad låg i vägen. Göteborg tror jag att den hette. Biltrafik överallt. Fullt av småtjocka göteborgare som drog putslustiga skämt om precis allting. Och försökte man strosa omkring på gatorna så blev man överkörd av en spårvagn. Nä dra åt helvete - jämna skiten med marken.

Senaste inlägg har en poäng och jag är beredd att hålla med.
Har varit vid Keb några gånger och har aldrig förväntat mig något lugn, det får man på andra håll.

Människor hade jag förväntat mig och de vandrare som man stötte på utgjorde inget störningsmoment då man hälsade glatt och ibland gick tillsammans med nyvunna vänner och gjorde mat innan man sedan skiljdes och gick vidare. Det var ingen Kaczynski eller Abbey- isolering jag ville åt utan gå i naturen utan att flygvidunder gjorde sig närvarande och det tror jag nog många kan hålla med om.

Ja utan att kolla upp vart man åker så kan du ju förvänta dig vad som helst, det har liksom inget med verkligheten att göra. Som du ju nu vet om. Sen ska du vara ärlig tycker jag.

• STF har fjällstationen
  • Militären hanterar det krachade flygplanet
  • Universitetet har forskningsstationen

Så ditt hat mot Sarri får du nog tona ner, de är inte särskilt ansvariga för allt det du tar upp.

Jag rekomenderar dig tex Arjeplogsfjällen, de är nog tysta och ensamma.

Alla åker vi till olika resmål med olika förväntningar och förutsättningar. Det bästa man kan göra är at hitta ett resmål som motsvarar sian förväntningar. Kebnekejaede motsvarar inte dina, men det är ingen hemlighet, det hade du kunnat kolla upp innan.

Tycker det är BETYDLIGT värre med alla dessa utländska militärövningar som pågår där i fjällen årligen, det måste få ett STOPP! Hercules planet som kraschade var med i en sådan övning.

Och tyvärr kommer nog det goda vattnet att bli förstört i de trakterna när snön tinat tillräckligt.

Jag låter helst bli att besöka Keb Fjällstation, eftersom jag inte tycker om det som möter mig där. Samtidigt så vill jag ändå respektera den verksamheten som finns. Keb innebär trots allt en inkomstkälla för STF och en enorm marknadsföring som kan få fler intresserade av fjällvärlden. Men vill man ha fjällmys åker man helt enkelt nån annanstans - det finns rätt många kvadratkilometer kvar att vandra i.

Beträffande den onda familjen Sarri så tycker jag att TS kan ta sig i röven med sitt hat. Vi sörlänningar förväntar oss att kunna ta oss upp till fjällen. Vi förväntar oss att servicefunktioner finns, vi föväntar oss att det finns bussar, vi förväntar oss att bli hjälpta när så behövs. Men utan lokalbefolkning kommer det inte finnas någonting av det. Men när lokalbefolkningen på något sätt försöker få en försörjning av det som står till buds så ska det klagas över att vi stackars turister blir störda över det den vecka vi är gäster på deras mark. Nej fy sjutton vilken snarstuckenhet.

Jag menar... Vänd på det. Jag åkte till västkusten i somras. Trodde jag skulle få njuta av havsutsikt, och tångdoft. Men vad hände? En hel jävla stad låg i vägen. Göteborg tror jag att den hette. Biltrafik överallt. Fullt av småtjocka göteborgare som drog putslustiga skämt om precis allting. Och försökte man strosa omkring på gatorna så blev man överkörd av en spårvagn. Nä dra åt helvete - jämna skiten med marken.

Haha jag kan bara instämma i det du skriver. Visst är Kebnekaise rätt exploaterat men jag tycker det är bra om man kan kanalisera t ex mer "störande" aktiviteter till vissa områden. I Norrbotten är det främst Abisko-Björkliden-Riksgränsenområdet samt Kebnekaise. I övrigt finns enorma områden där man kan få fjällfrid om man vill. Nu tror jag TS hade lite otur; Kirunaflyg kör två reguljära avgångar till Kebne; kl 9 och 17 och jag har varit rätt många gånger i området och har aldrig reagerat på att det flygs "hela tiden". Nu har ju dock situationen varit lite speciell ett tag med ökad verksamhet i samband med flygolyckan. Dessutom flygs det främst just mellan Nikka och Kebne och det räcker med att gå några timmar i en annan riktning för att man inte alls ska märka av hetsen runt Kebnekaise; Vistasdalen t ex.

Som Sveriges högsta berg har ju Kebnekaise en stor dragningskraft och människor är olika; incitamenten för att besöka fjällvärlden är nästan lika många som antalet besökare. Vissa vill ha lugn och vildmarksupplevelse, en del adrenalinframkallande äventyr, andra vill njuta av norrländska matupplevelser eller fiska i strömmande vatten. Andra köra skoter, ta liften upp till Aurora Sky Station på Nuolja och titta på Norrsken. Jag tycker det är viktigt att fjällen inte definieras utifrån en viss grupps uppfattning. Jag tycker själv om att vandra ostört; då väljer jag Sarek eller något annat område utan samma hets som Kebnekaise, åker skidor i anläggningar i Riksgränsen/Björkliden, fiskar i de enorma områdena nordost om Kiruna eller kör skoter längs skoterlederna från Kvikkjokk upp mot Pieske och Mavas. Och flyger då och då helikopter också när så behövs vilket kan vara en upplevelse i sig.

När det gäller skotertrafik så regleras den alltmer till ledsystem och i stora områden är det förbud eller påbudsleder där man måste köra, så man behöver inte samsas med skotrar om man inte vill. Dock så finner ju även ganska många skidåkare det bekvämt att åka i skoterspår.

Sen är det ju lätt att glömma, som efred är inne på, att fjällkommunerna faktiskt befolkas av riktiga människor som försöker få en utkomst och få livet att gå ihop precis som vem som helst. Turism är viktigt och en ökande sektor, renskötsel bedrivs med moderna metoder etc. I det ingår motoriserade transporter. Helikopter skulle jag snarare betrakta som ett skonsamt alternativ och förutom på vissa specifika platser så är störningarna förhållandevis små. Turism kommer dock alltid ha en viss miljöpåverkan, men det gäller även vandrare. Vandringsleder ger ju upphov till stora sår och tyvärr även annat slitage och nedskräpning.

Som besökare i fjällvärlden är det dock viktigt att man bestämmer sig för vad man vill ha. Är det en genuin vildmarksupplevelse med lugn och lite folk så är inte Kebnekaise rätt plats och det tycker jag nästan säger sig självt. Däremot så har vi enorma områden som uppfyller de behoven; Sarek, Arjeplogsfjällen, vissa delar av Padjelanta etc. För att inte tala om vissa delar av Västerbottensfjällen.. Även som sagt vissa delar av Kirunafjällen. Går man upp i Vistasdalen, vars övre delar tillhör det vackraste vi har i fjällväg imho, så stöter man på betydligt mindre folk och det flygs förhållandevis sparsamt.

Och tyvärr kommer nog det goda vattnet att bli förstört i de trakterna när snön tinat tillräckligt.

Det där har avhandlats i annan tråd. Nej - ytterst osannolikt. Rätt mycket gick åt i explosionen. Resten ha spritts över stort område och kommer att spädas ut tillräckligt. Den stora snösmältningen har redan varit - snart kommer nattfrosten igen. Och inga rapporter om otjänligt vatten vad jag sett.

"Mitt eget carbon footprint kan vi kanske räkna ut. Enligt SJ:s högst subjektiva reklam så släpper en tur Sthlm - GBG ut mindre koldioxid än vad en genomsnittsbil gör på 1 km så mitt kvitto torde kanske inte bli så gorvt vad gäller utsläpp."

Stanna nere i södra Sverige du så sparar du in ännu mer...

Det kan ju faktiskt vara så att folk med diverse funktionshinder har lika stor rättighet att besöka Keb som du har, och då kan ju dessa transporter komma väl till hands.

Lugna områden.

För det mesta möter jag inte en enda människa när jag är ute.Enbart på "till och från"-lederna. Annars får man vara ifred. Ett måttligt helikoptrande stör mej ej,däremot fyrhjulingspår där jag antar att det endbart handlat om att förflytta sin egen lata röv...det mesta som behöver transporteras kan transporteras med skoter vintertid.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg