Det är det som är charmen med forum, att folk har olika uppfattning om saker och ting
Därför ska man inte ta forum på för stort allvar heller. Fast jag är iofs ganska övertygad i min uppfattning i denna frågan, baserat på egna och vänners upplevelser.
Du missar verkligen hela poängen, eller hur?
Vad du säger inom hemmets fyra väggar är en sak. Men går du ut på ett diskussionsforum som Utsidan, som har 74,500 medlemmar och 350,000 sidvisningar i veckan, följer också ett ansvar som du uppenbarligen inte begriper.
I skrivande stund (18:10) har denna tråd lästs 4939 gånger. En hel del av de personer som har läst den är säkerligen de vanliga erfarna fjällvandrarna som finns härinne, men jag är också övertygad att tråden läses av personer som aldrig har satt sin fot i fjällen. Att du då bagatelliserar Sarek som område för personer med trådskaparens (brist på) erfarenheter kommer ju självklart att få många av dessa oerfarna personer att tänka "Tja, det där kanske inte är något problem - Sarek får bli min allra första fjällvandring!".
Men inte nog med att du bagatelliserar Sarek som första vandringsmål, du visar i ditt nästa inlägg den makalösa omdömeslösheten att i denna tråd börja tala om glaciärvandring ensam - och utan ett ord betona vikten av erfarenhet, utrustning, utbildning, replag o.s.v. Också detta kommer säkert att väcka nyfikenhet hos nybörjare eller mindre luttrade vandrare: "Ja, det där låter ju kul - jag tror jag går iväg på en glaciärvandring när jag kommer till Sarek. Och att göra det ensam verkar ju inte vara några problem, Karl-Johan här på utsidan tycker ju att det är en tur som lämpar sig att göra solo."
Flera av oss härinne minns glaciärolyckan på Skårki 2006 - men inte du?
Att du är likgiltig för din egen säkerhet må ju vara hänt, och man kan till och med tycka att det är OK att du är likgiltig för andras säkerhet, så länge du håller tyst om det. Men går du in på ett forum som Utsidan och inte bara rekommenderar Sarek som första vandringsmål utan också börjar tala om glaciärvandringar ensam så har du passerat en gräns.
Det faller ett mycket tungt ansvar på dig efter dessa inlägg.
/Mats