Första fjällvandringen i sommar

Ang. karta och kompass i fjällen...

Viktigast är karta. Du har i regel bra sikt och det som kan stöka till är terrängförståelsen om man är ovan. Dvs konsten att läsa kartan och bilda sig en uppfattning om terrängens sannolika beskaffenhet tar tid. Kompass använder du nog bara om du blir tvungen att gå när det är dålig sikt.

Gps är en rolig leksak men fyller ingen viktig funktion på sommaren. Kartan i en gps är värdelös i jämförelse med en analog karta (överblicken), ta hellre med en bra bok :).

Sarek saknar leder och viktigast, saknar i princip helt broar. Att vada är en av få saker som på objektiva grunder är riskfyllt. Oerfaren skulle jag råda att undvika vad.

Padjelantaleden är fin liksom nordkalottledens sträckning :).

...inte ett dugg avis :)...

//J
 
hej anna
att johan har missuppfattat och blandar ihop gps, böcker och leksaker får stå för honom....;)

gps med karta är ett mycket bra verktyg, min finns alltid med, även på kända platser på fjället.
kommer dimman, vilket har inträffat, så är man chanslös utan gps,,, så är det !
sen är det alltid trevligt att veta vart man är , (för över dina koordinater till papperskartan)

fjällräddningen letar varje år efter turister som kommit lite fel på fjället. är man ovan så behövs det inte mycket för att osäkerheten ska komma krypande och man gör ett mindre bra val/beslut...

vänligen nils
 
Ta med dig lite böcker och glöm inte att stanna till och lägga dig i gräset och njuta om vädret tillåter.

På tal om väder, misströsta inte om vädret skulle kärva. Det kommer kännas hårt just då men efteråt kommer de dagarna vara lika mycket värt som de fina. För mig är vandring som äkta kärlek, det berör mig på gott och ont, väcker känslor i mig, ömsom lycka ömsom frustration men aldrig likgiltighet.

Så sant! Många man möter i fjällen verkar ha som enda mål att komma fram. Jag åker upp för att vila upp mig, inte för att stressa

Jag har nog bara behövt använda mig av kompass "på riktigt" en gång i Sarek och då kom vi ändå fel till slut. Men en kompass kan vara bra att ha för att kunna få ihop kartan med verkligheten för att lista ut vilka toppar det egentligen är som man ser. Men å andra sidan så är jag relativt duktig på karta och kompass (orienterat en del) så jag känner mig ganska så säker. Brukar halvautomatiskt memorera kartan och tar fram den när jag behöver. Och som skrivits tidigare, håller man sig dalarna är det relativt lätt att ta sig dit man tänkt sig. Det är när man borjar korsa eller gena som det kan behövas mera riktningsstöd.

En fin och relativt enkel vandring gjorde vi ett år i Sarek; vi startade vid Akka, gick padjelantaleden ner till Stalo och sedan in till Alkavare kapell. Vidare till Smaila och sedan norrut (förbi Niak) tillbaka till Akka. Inte direkt svårorienterat, men vi hade nog tur med vaden för jag har läst om andra som haft lite bekymmer samma sträcka. Men det var otroligt vacker vandring mellan Alkavare kapell och Smaila! Som en fotbollsplan med fantastisk utsikt mot Sarekmassivets toppar.

Ha en underbar tur och som sagt - ge inte upp i busväder, ta till dagar så att du kan mysa i tältet vid behov. Får du fint väder och på så sätt dagar över - leta reda på en trevlig topp vid slutet av vandringen och gör en dagsutflykt.

Lycka till!
 
hej anna
att johan har missuppfattat och blandar ihop gps, böcker och leksaker får stå för honom....;)

gps med karta är ett mycket bra verktyg, min finns alltid med, även på kända platser på fjället.
kommer dimman, vilket har inträffat, så är man chanslös utan gps,,, så är det !
sen är det alltid trevligt att veta vart man är , (för över dina koordinater till papperskartan)

fjällräddningen letar varje år efter turister som kommit lite fel på fjället. är man ovan så behövs det inte mycket för att osäkerheten ska komma krypande och man gör ett mindre bra val/beslut...

vänligen nils

Chanslös utan gps, det får nog stå för den som inte kan orientera med karta och kompass. Vilket trådskaparen enligt u kan. Kan man detta så visst kan man också bära omkring på en gps, men den tillför inget mervärde på en sommarturné...om man inte är förtjust i själva prylen ;).

...Efter snart 20 år med gps har undertecknad inte sett någon kartdisplay som ger samma överblick som en helt vanlig karta...tyvärr...

//J
 
Nu har jag, efter snart ett års tids planering, köpt tågbiljetter till gällivare och kommer vara där i Juli. Returdatumet är en månad senare, så jag har god tid på mig att njuta av naturen, som är det huvudsakliga syftet. Jag har aldrig fjällvandrat tidigare (men jag vandrar 2-3 timmar om dagen hemma i göteborg (såklart på vildmarksleden och på svår terräng) så det ska nog gå bra). Kommer att åka själv, vandra själv och bo själv. Jag vet inte vart jag ska vandra än exakt och undrar om ni har några förslag. Är mest intresserad av sarek och padjelanta men undrar isf om lederna där omkring är markerade. Kan man t.ex följa markeringar hela vägen i mål eller måste jag kunna navigera med karta och kompass? Det är inget problem, jag har tid att lära mig, men har fortfarande inte mycket aning om vad jag kan vänta mig när jag börjar traska däruppe. Min egentligen enda oro är att jag ska gå vilse/inte våga börja gå av oro för att gå vilse. Vill vara så förberedd som möjligt. Packning och utrustning är nemas problemas, det har jag ordnat, men andra råd till en nybörjare och solokvist vore mycket uppskattat. :)

Hej Anna,

Om du aldrig har fjällvandrat tidigare skulle jag avråda från Sarek, i synnerhet om du avser att vandra ensam. Välj hellre en rösad eller på annat sätt väl markerad led, som t.ex. Padjelantaleden som första fjällvandring. Sarek är en vidunderlig upplevelse, men dessa upplevelser går också hand i hand med ett antal förhöjda risker - som t.ex. vad (av vilka en del kan vara riktigt otäcka och tvinga en att planera om hela vandringen om man inte kommer över) och det faktum att triviala skador - t.ex. en stukad fot - kan eskalera till ett livshotande tillstånd om du är bortom allfarvägarna och utan kommunikationsutrustning. Hantering av karta och kompass borde sitta i ryggmärgen innan du överväger fjällvandring, enligt mitt tycke.

Precis som inom andra områden är det inget fel att långsamt och metodiskt bygga upp erfarenhet och kunskap som man sedan kan dra nytta av i alltmer avancerad terräng och/eller avlägsna geografiska områden.

/Mats
 
Senaste dagarna har tråden inte direkt varit avsedd för trådskaparen, hon har ju inte varit aktiv i tråden. Så jag fortsätter OT.

Jag vill passa på att fråga er som avråder från vandring i Sarek här på internet. Finns det någon rimlig grund till ett sånt råd? Tal om risker är långt överdrivet skulle jag vilja påstå. Hur många vanliga vandrare är det egentligen som förolyckats i Sarek? Lite misär i dåligt väder, stukad fot eller dyl kan vi alla få uppleva om oturen är framme, nybörjare eller inte, ensam eller i grupp... Den stora risken är väl om man tar bilen dit?

Personligen tror jag att en solovandring i Sarek är en alldeles ypperlig nybörjartur då det erbjuder så spektakulär natur som lätt ger mersmak, för den som uppskattar solo förstås. Dumt att skrämmas från soffan ;) hoppas att det inte hindrar någon från en fin tur!
 
Senaste dagarna har tråden inte direkt varit avsedd för trådskaparen, hon har ju inte varit aktiv i tråden. Så jag fortsätter OT.

Jag vill passa på att fråga er som avråder från vandring i Sarek här på internet. Finns det någon rimlig grund till ett sånt råd? Tal om risker är långt överdrivet skulle jag vilja påstå. Hur många vanliga vandrare är det egentligen som förolyckats i Sarek? Lite misär i dåligt väder, stukad fot eller dyl kan vi alla få uppleva om oturen är framme, nybörjare eller inte, ensam eller i grupp... Den stora risken är väl om man tar bilen dit?

Personligen tror jag att en solovandring i Sarek är en alldeles ypperlig nybörjartur då det erbjuder så spektakulär natur som lätt ger mersmak, för den som uppskattar solo förstås. Dumt att skrämmas från soffan ;) hoppas att det inte hindrar någon från en fin tur!

Tja, nu tycker jag ju inte att jag skräms "från soffan", utan har fem Sarekvandringar bakom mig och talar utifrån den erfarenheten. Och det finns flera här på Utsidan som har fler vandringar i bagaget och samma åsikt.

Sedan var det ju inte så att jag avrådde från Sarekvandringar. Jag avrådde från att vandra i Sarek som första vandring om man aldrig har fjällvandrat tidigare. Det är en j-a skillnad. Jag anser inte att jag överdriver några risker genom att beskriva de risker som faktiskt finns. Antalet fjällräddningsinsatser per år i Sverige pendlar mellan 200 och 300, med t.ex. 232 stycken 2010. Bland dessa brukar det vara mellan 5-10 dödsfall per år. Så nog finns det en reell risk och jag menar att denna risk ökar om man - som i detta fall - planerar att ge sig ut i Sarek utan att ha någon erfarenhet av fjällvandring tidigare, och att göra det ensam.

Jag tycker att onyanserat påhejande av dessa individer är rent ut sagt oansvarigt - men jag ser också att den attityden har blivit vanligare på Utsidan. För några veckor sedan var det en kille som utan att ha paddlat någonting alls började tala/fråga om att paddla till Gotland i paddlingsforumet - och antalet "Yeah, go for it"-svar var oroande högt.

Vad är det för fel att successivt skaffa sig mer och mer erfarenhet och anpassa sitt friluftsliv efter denna ökande erfarenhet?

/Mats
 
Jag håller med eyck, själv vågar jag ännu inte gå solo i Sarek. Det är ett stort steg att gå från en rösat led till orösat. Jag har mycket kvar att lära mig, kompass och karta sitter inte i ryggmärgen och GPS har jag än så länge inte skaffat mig. Men herregud, det finns så många andra vackra leder att gå, Sarek är bara en av många fina parker, hela Lappland är vackert. Man behöver inte börja med det svaraste.
Hälsningar Veni
 
Tja, nu tycker jag ju inte att jag skräms "från soffan", utan har fem Sarekvandringar bakom mig och talar utifrån den erfarenheten. Och det finns flera här på Utsidan som har fler vandringar i bagaget och samma åsikt.

Sedan var det ju inte så att jag avrådde från Sarekvandringar. Jag avrådde från att vandra i Sarek som första vandring om man aldrig har fjällvandrat tidigare. Det är en j-a skillnad. Jag anser inte att jag överdriver några risker genom att beskriva de risker som faktiskt finns. Antalet fjällräddningsinsatser per år i Sverige pendlar mellan 200 och 300, med t.ex. 232 stycken 2010. Bland dessa brukar det vara mellan 5-10 dödsfall per år. Så nog finns det en reell risk och jag menar att denna risk ökar om man - som i detta fall - planerar att ge sig ut i Sarek utan att ha någon erfarenhet av fjällvandring tidigare, och att göra det ensam.

Jag tycker att onyanserat påhejande av dessa individer är rent ut sagt oansvarigt - men jag ser också att den attityden har blivit vanligare på Utsidan. För några veckor sedan var det en kille som utan att ha paddlat någonting alls började tala/fråga om att paddla till Gotland i paddlingsforumet - och antalet "Yeah, go for it"-svar var oroande högt.

Vad är det för fel att successivt skaffa sig mer och mer erfarenhet och anpassa sitt friluftsliv efter denna ökande erfarenhet?

/Mats

Nu har jag inte sett de siffror du referarar till? Men gissar att de inte är representativa för sommarfjällvandring i Sarek? Jag har hört helt andra siffror gällande Sarek som jag iofs inte vet hur pålitliga de är. Vet att det varit dödsfall på glacär i Sarek, och en del tragiska dödsfall vid klättring i andra delar av svenska fjällen. Men utifrån det kan man inte dra slutsatser om vanlig fjällvandring sommartid. Att klättra i löst berg och ev vid dåliga förhållanden är en helt annan sak än t.ex. ett vad.

Att samla på sig erfarenhet och anpassa sitt friluftsliv utifrån det tycker även jag är en självklarhet. För många människor med normalkapacitet var min uppfattning att man inte behöver någon särskild erfarenhet för att genomföra en relativt riskfri solovandring i Sarek sommartid, tvärtom tror jag att det kan vara ett bra sätt att samla på sig erfarenehet för att vidareutveckla sitt friluftsliv, om man uppskattar att gå solo förstås :) Den uppfattningen har jag bland annat från de siffror jag fått höra, fast jag kan iofs ta helt fel då jag inte kan så mycket om olycksstatistik osv. Får jag se statistik som visar att jag tar fel så byter jag självfallet uppfattning.

Själv lärde jag mig navigera med kompass tillräckligt för Sarek efter att ha gått i cirklar i Sarek vid tät dimma, det tog max 5min att förstå hur man gör utifrån infon på baksidan av kartan. Inget att bränna tid på hemma om man inte tycker det är ett nöje.
 
Håller med så det sjunger om det. Jag har nog vandrat/jagat/fiskat mer än många här men samtidigt mycket mindre än rävarna. Jag kan tycka att vad är ganska skrämmande ibland och risken att ramla och vricka eller i värsta fall bryta något kan ju bli fatalt i Sarek. Jag har inte vandrat några "trafikerade" stråk och sett kanske 2-3 grupper på 7-8 dagars vandring de gånger jag gått där. En kompis fick krypa till bilen en gång efter just en simpel vrickning. Tar gående 7 timmar dit och 5 timmar hem. Kommer inte ihåg hur länge han kröp innan han kom hem men han fick lämna tältet och hämta tre veckor senare. I Sarek kan det ju gå i 1-2 km/h pga jobbig terräng och tom ta helt stopp om något vad är för knepigt.

Vad är det för fel att successivt skaffa sig mer och mer erfarenhet och anpassa sitt friluftsliv efter denna ökande erfarenhet?
 
Nu har jag, efter snart ett års tids planering, köpt tågbiljetter till gällivare och kommer vara där i Juli. Returdatumet är en månad senare, så jag har god tid på mig att njuta av naturen, som är det huvudsakliga syftet. Jag har aldrig fjällvandrat tidigare (men jag vandrar 2-3 timmar om dagen hemma i göteborg (såklart på vildmarksleden och på svår terräng) så det ska nog gå bra). Kommer att åka själv, vandra själv och bo själv. Jag vet inte vart jag ska vandra än exakt och undrar om ni har några förslag. Är mest intresserad av sarek och padjelanta men undrar isf om lederna där omkring är markerade. Kan man t.ex följa markeringar hela vägen i mål eller måste jag kunna navigera med karta och kompass? Det är inget problem, jag har tid att lära mig, men har fortfarande inte mycket aning om vad jag kan vänta mig när jag börjar traska däruppe. Min egentligen enda oro är att jag ska gå vilse/inte våga börja gå av oro för att gå vilse. Vill vara så förberedd som möjligt. Packning och utrustning är nemas problemas, det har jag ordnat, men andra råd till en nybörjare och solokvist vore mycket uppskattat. :)

Låter som en härlig sommar. Lite tips kommer här:

Med aktuell karta och en kompass är risken liten att gå vilse. Enklaste sättet att gå vilse är att gå i dimma, då risken är stor att gå vilse om man går utanför markerade leder. Underskatta inte risken att vandra i dimma. Genom att använda kompassen och ta ut kompassriktning kan man vandra i dimma. Var dock försiktig om du går utanför markerade leder. Jag avråder inte att vandra i dimma, och att hålla sig på lederna är säkert.

Räkna med att det kan ta längre tid än man tror. Man går 3-4 km/h. Pausa ofta. Det är skönt att ta det lugnt i fjällen. Sök på nätet efter inspiration. det finns filmer, bilder, kartor mm från folk som gått. Jag blir uppfylld av vandrarenergi och en längtan till fjällen när man kollar på nätet.

Padjelanta är enkel att vandra. Det finns många fina blommor där. Ta med kamera.

Sarek är lite tuffare. Framför allt är vadning någonting man bör fundera en gång extra på. Vadning är ofta oundvikligt, och genom att planera det så undviker man de största farorna. Sarek är dock fantastiskt. Jag har vandrat runt Äpar och från Kisuris till Kvikkjokk. Skulle vilja vandra där igen. Kanske 2013. I år är det Kebne som gäller,

Packa lättvikt. Att gå med tung packning är ibland onödigt.

Jag har haft teleskopstavar som fungerar som stöd vid vadning. Rekommenderas.

Lycka till. Återkom om det är annat du undrar över.
Jag har inte läst de andra inläggen, så jahg kanske har upprepat vad andra sagt.
 
Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte skrivit i tråden på så långe. Kom just hem från dallas och har helt enkelt glömt av att jag frågade här på forumet. Men nu så kom jag på att jag startat en tråd, eftersom jag låg med samma frågor och grubblade igen, och ni kan ju bara ana hur glad jag blev när jag loggade in och hade fått en hel drös med för mig helt ovärderliga svar. Så ett stort tack, jag känner att jag blivit klokare på det här nu.

Min pappa är riktigt haj på det här med orientering så jag har löst kartan och kompassen med att jag får privatlektioner av honom. Men funderar ändå på att ta med nåt elektroniskt för att komplettera så att jag inte tar onödiga risker.

Kommer eventuellt vänta med sarek till nästa gång, efter att ha ögnat igenom andra trådar om just sarek så inser jag att oavsett svårighetsgraden så är sarek något som kommer vara omtumlande och jag som nybörjare kan omöjligen veta på förhand om det för mig är positivt eller negativt för jag kan för lite om mina egna gränser än.

Sen det där med kamera.... hur laddar jag min Nikon d5100 där uppe? Det är verkligen något jag har svårt att klura ut.. Och även en snabbfråga: är det okej att elda i en nationalpark? Alltså om jag ska laga mat exempelvis.

Tack igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg