• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Föds man med social kompetens ?

Varför saknar vissa människor social kompetens?

Från födseln tycks vi ha en medfödd förmåga att se/söka oss till andras ansikten/ögon, vilket aktiverar områden i hjärnan. Vidare tycks vi ha medfödda anlag för att ständigt söka nya erfarenheter - som då främjar utvecklingen av hjärnan.

Är ens "social kompetens" ett sundhetsstecken, kan man ju fråga sig. Var hade vi varit om inte nån socialt inkompetent/asocialt kompetent apa ville testa nya marken/marker?


peter
 
Är ens "social kompetens" ett sundhetsstecken, kan man ju fråga sig. Var hade vi varit om inte nån socialt inkompetent/asocialt kompetent apa ville testa nya marken/marker?

Det ena:
Att det finns nyttor med social kompoentens motsätter inte att det kan finnas bra följder av att sakna social kompetens.

Det andra:
Sen tror jag inte att social kompetens behöver hindra andra egenskaper såsom mod, äventyrsanda, kreativitet, lateralt tänkande, målstyrning, fantasi, galenskap i målsättning.

Det tredje:
Visst tror jag att du pekar på något intressant. Hur hade världen set ut under det kontrafaktiska vilkoret "alla individer är alltid fullständigt socialt kompetenta"?
 
Det ena:
Att det finns nyttor med social kompoentens motsätter inte att det kan finnas bra följder av att sakna social kompetens.

Det andra:
Sen tror jag inte att social kompetens behöver hindra andra egenskaper såsom mod, äventyrsanda, kreativitet, lateralt tänkande, målstyrning, fantasi, galenskap i målsättning.

Det tredje:
Visst tror jag att du pekar på något intressant. Hur hade världen set ut under det kontrafaktiska vilkoret "alla individer är alltid fullständigt socialt kompetenta"?

Jo, sen tillkommer ju det att vilka ska man vara socialt kompetent med. Nya bekantskaper som medvetet "straffar ut" sig direkt och omöjliggör ömsesidig respekt eller enbart likasinnade som hejjar på mig. Nä, båda sidorna har sina fördelar i olika situationer (som alltid).


peter
 
Jag är nog inte med dig i allt här å slutet... (heller?) Det är inte så lätt med vaga begrepp som är löst eller rörligt kopplade till individers erfarenheter.

Jag har exempelvis inget emot en social kompetent meningsmotståndare. Vi kommer nog framåt i att förstå vad vi inte är överens om.

En meningsfrände kan vara mindre socialt komptent utan större förlust (vi är ju överens)... Och när det gäller en med avseende på social komptens mindre begåvad meningsmotståndare så är risken stor att vi aldrig förstår varandras skillnader i åsikter, utgångspunkter eller erfarenheter. VIlket är lite synd tror jag.

Men som sagt, vi pratar nog inte om samma saker här i denna tråden... Det tyder på ytterst god social kompetens att den ändå har blivit så innnehållsrik och klok. ;)
 
I den bästa av alla världar sitter alla i en ring - och bara förstår varandra...........

Nu fungerar inte livet/världen så !

Utan frågan vad social kompetens är? - tycker jag i grunden är för svår att svara på.........funderar..............NEJ !

Den är omöjlig att svara på !
 
Nu fungerar inte livet/världen så !

Jaja... okey då. Men med insatser från dig gällande att förstå andra så kan du. Är det värt det? Vad finns det för värden i att behålla vår egen kära argumentation i vi-och-dom? Vem skulle jag vara om jag helt plötsligt kunde acceptera andras tankar och känslor... Mindre fri? Mer? Bara någon annan?

Jaja... Skitsamma. Inte fan sitter jag i en ring på golvet och bryr mig direkt. :)
 
Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg