• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Föds man med social kompetens ?

avslutad210712

Gäst
Om man med social kompetens menar en människa som kan pladdra hela tiden så borde de flesta försäljarna ligga bra till.

Om man med social kompetens menar en människa som inser att man inte skall pladdra hela tiden så kanske ovanstående yrkesgrupp inte ligger så bra till.

Har ärligt talat aldrig förstått vad man egentligen lägger i begreppet social kompetens. Är det att jag inte klappar varenda jäkel jag möter på käften eller?

Kan nämna att vi på vårt jobb för några år sedan hade social kompetens som en del av betygskriterierna vid lönesättningen. Hade en arberskamrat som fick lägsta betyg på den biten. Vad han jobbade med? Tja han tog emot samtalen från våra kunder och alla andra utom lönesättande chefen ansåg nog att han besatt en hög grad av social kompetens. I vårt fall var social kompetens att man höll upp käften så mycket som möjligt på våra omorganisationsmöten för annars var man socialt efterbliven.
 
I vårt fall var social kompetens att man höll upp käften så mycket som möjligt på våra omorganisationsmöten för annars var man socialt efterbliven.


jag var på ett föredrag om kaizen med en känd biltillverkare som berättade om skillnaden mellan en japansk chef och en europeisk chef.. Om en anställd i europa kommer med problem till sin chef så är den anställde problemet och chefen vill få bort den anställde för att få bort problemet, om en anställd inte kommer med problem till en japansk chef så blir denne orolig för att den anställde inte finner möjlighet till förbättring..
 
Sen ska man ju inte luras av 90-talsidén att social kompetens är något odelat positivt.
Manipulativa psykopater, slipade skrupelfria dammsugarförsäljare och sol-och-vårare har ju en oerhört hög social kompetens och använder den för att få sin vilja fram.

Rätt kompetens på rätt ställe gäller även i det här fallet.

Du menar att det dessutom skulle finnas negativa sidor av social kompetens?
 
Jag hakar på peters tråd konstruktion här med en annan fråga( dok kanske inte lika fulländat som hans frågor).


Har social kompetens nåt med EQ att göra alternativt vad är skillnaden?

Har en bra chef både social kompetens och EQ och en sociopat bara kompetensen och ingen EQ?


??
 
EQ är något som någon korkad hittade på i brist på IQ.. Precis som kampsportsmyten att liten kan klå stor.. hahaha.. skitroligt!!
 
EQ är något som någon korkad hittade på i brist på IQ.. Precis som kampsportsmyten att liten kan klå stor.. hahaha.. skitroligt!!
Nu har Du inte förstått riktigt!
Såg Du aldrig dramadokumentärerna Karate Kid 1-14. Han spöade skiten ur alla med svällande biceps...grinade lite.......och fick bruden i slutet.
Det är så det fungerar! Det räcker inte med att ta sitt IQ i bänkpress man måste visa lite känslor ibland också, det är det som kallas EQ.
 
Tycker ni att personer med många högskolepoäng automatiskt besitter en bred social kompetens ?

Spännande tråd :) ... Mitt bidrag i debatten...

Nej, det hänger inte ihop... Socialt begåvade, och obegåvade, människor finns inom alla utbildnings och yrkesnivåer... det är jag helt säker på.

Som mellanchef eller som det rättare nämndes "mellanledare" så stöter jag på problematiken med social kompetens dagligen, dels med mina anställda och mina chefer, men ff a med mina kunder.

Gustavs svar är nära min sanning... anpassningsförmågan är viktig... talesättet att kunna " tala med bönder på bönders vis" är viktigare än man kan tro. Att prestigelöst och ödmjukt se människor, och att visa ärligt intresse...

Kommentaren om att alla säljare automatiskt är socialt kompetenta är tokfel... en bra säljare använder öronen mer än munnen. Tyvärr så är väldigt många säljare dåliga på det momentet, då dom är för ivriga med att pracka på människor sin produkts fördelar oavsett om kunden behöver den eller inte... eller som när man går på middag och hamnar jämte någon som bara pratar på om sin egen förträfflighet... utan att visa något intresse för vad de som lyssnar har att säga.

Jag tror att social kompetens är miljörelaterad i tidig ålder, alltså inte arv/genetiskt.

Thomas
 
så människan har inte individuella egenskaper utan allt är inlärt och tränat.. dominans, ledarskap, sociala färdigheter, narcissism med mera med mera.. jag tror att vi föds med vissa grundförutsättningar, både mentala och fysiska, sedan beror det på livet vad vi gör med dessa förutsättningarna, hur stor del som är medfödd och på beting lägger jag ingen värdering i, men alla har inte samma förutsättningar från början..
 
så människan har inte individuella egenskaper utan allt är inlärt och tränat.. dominans, ledarskap, sociala färdigheter, narcissism med mera med mera.. jag tror att vi föds med vissa grundförutsättningar, både mentala och fysiska, sedan beror det på livet vad vi gör med dessa förutsättningarna, hur stor del som är medfödd och på beting lägger jag ingen värdering i, men alla har inte samma förutsättningar från början..

Ok, det köper jag ju.... att alla inte har samma förutsättningar från början.

Jag var otydlig med min slutkläm.... vad jag menar egentligen, är att jag tror att majoriteten av den sociala kompetensen beror på miljön i tidig ålder, att graden av socialkompetens beror på miljö

Nu har jag inga barn, och är ingen akademisk person, så jag VET inget egentligen... men om jag spekulerar så tror jag att ett dagisbarn är mer socialt begåvat än ett barn som är hemma hela dagarna.

Thomas
 
Ok, det köper jag ju.... att alla inte har samma förutsättningar från början.

Jag var otydlig med min slutkläm.... vad jag menar egentligen, är att jag tror att majoriteten av den sociala kompetensen beror på miljön i tidig ålder, att graden av socialkompetens beror på miljö

Nu har jag inga barn, och är ingen akademisk person, så jag VET inget egentligen... men om jag spekulerar så tror jag att ett dagisbarn är mer socialt begåvat än ett barn som är hemma hela dagarna.

Thomas

Jo så är det som du skriver thomalin, dagisbarn som inte är hemma utvecklas mer än de som är hemma.
Den sociala kompetens jag tror mig besitta har fått mig att ha få riktiga vänner, inte ett stort gäng för att visa upp för andra vid födelsedagar, etc.
Det värsta för mig är att de tre utekompisar som varit med från början har valt att lämna den här världen på grund av personliga problem som jag inte ska gå in på här, jag har bara en kvar, och det räcker långt, han kan vara med i alla situationer/färder, sedan har jag "sommarkompisar" som kan hänga med på lätt-turer.
Social kompetens betyder nog olika för olika personer, de som tror att social kompetens är att
vara alla till lags, har nog missat nåt..
Social kompetens för mig är empati till sin nästa, så att man kan fungera tillsammans, och trivas, ha glädje av varandra, samt vilja utvecklas tillsammans med den personen, har jag fel ?, är jag ute o seglar ? vad tror ni ?
Fanken, inget lätt ämne det här....
Jag som startat den här tråden, har skapat något jag inte kan kontrollera, och det är väl bra i och för sig...
 
Senast ändrad:
jag är precis som ni andra lekman men vad jag förstår så vet ingen exakt hur stor del som är ned ärvd eller förvärvad.. dom gör med jämna mellanrum forskning på enäggstvillingar för att försöka förstå balansen..
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg