• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Föds man med social kompetens ?

Man föds nog inte med social kompetens, utan det är något man "får lära sig". Beror nog på hur man växer upp o så, familj och vänner etc. Har hört att de viktigaste månaderna i ett barns liv är de första 3 åren.
 
Det är ju rätt stor chans att inläggen i den här tråden säger mer om den som skrivit dem, än om sakfrågan.

Så, man kanske borde hålla tand för tunga...

Men, jag tror att det kan finnas ett samband mellan utbildningsnivå och socialkompetens. Den kan vara en av flera saker som påverkar.
Jag tror nämligen att den sociala kompetensen är en produkt av två faktorer, den ena är helt enkelt erfarenheter och exponering mot andra individer, och den andra är den individuella fallenheten för den förmåga som vi nu på ett eller annat sätt definierar som social kompetens.

Sen tycker jag väl däremot inte att det är så lätt att avgöra sånt (hur utbildningsstatus påverkar) , eftersom jag själv åtminstone träffar många människor utan att veta vad de har för utbildningsstatus. Jag själv brukar inte tala om min egen utbildning eller för den delen mitt yrke, om det inte är ett sammanhang där det är information som verkligen är relevant. Kanske är det lite socialt inkompetent att inte dela med sig av detta, men personligen tycker jag inte om generaliseringar som "drabbar" på individnivå, så jag föredrar att inte blanda in saker som möjligen leder till förutfattade meningar. Sen må det bero på att jag är fängelsekund eller statsminister, men i det enskilda fallet tycker jag alltid att en motpart får bilda sig en uppfattning utan onödig bakgrundsinfo. Jag tycker förstås att jag själv är jättebra på att bortse från sånt jag ändå får reda på som riskerar att ge mig förutfattade meningar. Men jag är inte särskilt nyfiken på folks yrken eller utbldningsbakgrund om jag träffar dem i ett sammanhang där det känns oviktig, och det är rätt många sammanhang.

I vilken utsträckning mitt inlägg innhåller ironier, eller går att läsa mellan raderna överlåter jag också till läsaren att bedöma.
Jag tyckte dock att Gustavs inlägg var ganska tänkvärt.
 
Jag brukar säga att den som själv har social kompetens inte är så beroende av att omgivningen har det...

Njaaaa, Gustav, en sanning med modifikation...vet inte hur det flög i mig, men kom direkt o tänka på filmen "Den sista färden", där bland de lågpannade individerna, är det nog mycket besvärligt att de inte besitter en vettig social kompetens...för en själv alltså...:(

Hmmm, de va nog ett mycket tillspetsat exempel, hur ofta hamnar folk i sådana situationer ???;)
 
Man kan då åtminstone helt säkerställt födas med social inkompetens, det vi kallar autism.

Hmm, det har du rätt i Cremytos, de måste lära sig "rätt" beteende om de ska funka bland andra.
På individer som inte har denna nedsatta förmåga, så lär sig dom det automatiskt vartefter.

Såg på ett TV program en kvinna som berättade att hon lärt sig att le, skratta, se sur ut, göra vissa saker i vissa situationer som anses "normalt" osv, i olika situationer, det måste vara väldigt jobbigt och förvirrande för henne, men livet knallade på, hon förstod inte varför, men hon tyckte det var bra att få lära sig det här, då det förstås underlättade mycket i livet för henne, men alla får ju inte den hjälpen...:(
 
psykopater, sociopater, analpetimetrar och idioter.. social kompetens har inget självändamål men den kan vara nyttig i vissa situationer precis som andra kompetenser är viktiga i andra situationer.. det är skillnad på att vara social och socialt kompetent precis som att vara chef eller ledare, vem som helst kan vara chef men få blir ledare, vem som helst kan vara social men inte alla är bra på det.. man kan träna till en viss del resten är medfött, vilken andel av vad är det nog ingen som riktigt vet..
 
Utveckla det så att jag/vi andara förstår...:)

Jag?

Jo jag menade helt enkelt att det inte är någon konst att umgås med människor som själva bjuder till, lyssnar, bryr sig, använder rätt "koder" och har alla de där andra egenskaperna som vi förknippar med begreppet "social kompetens".

Den som däremot klarar att hantera och rentav samarbeta med "jobbiga" människor (där "jobbig" kan vara allt från sociala handikapp till något så enkelt som språkskillnader), den visar prov på verklig social kompetens.

(Så för att spetsa till det: Om en person ständigt klagar på andras bristande sociala kompetens, så säger det kanske mest om den personen...)
 
Sen ska man ju inte luras av 90-talsidén att social kompetens är något odelat positivt.
Manipulativa psykopater, slipade skrupelfria dammsugarförsäljare och sol-och-vårare har ju en oerhört hög social kompetens och använder den för att få sin vilja fram.

Rätt kompetens på rätt ställe gäller även i det här fallet.
 
ja det är inte lätt det här, men läser vad ni skriver, en psykopat som vill få sin vilja fram, spelar just på kompetensens strängar,chefer,ledare, brukar gå på kurser och lära sig "ta folk", och det är inte säkert de har social kompetens, vare sig innan, eller efter, utan tränat upp ett beteende, på kurserna, för att lyckas i sitt jobb.
 
det är inte säkert de har social kompetens (...) utan tränat upp ett beteende

Min poäng är att intränade beteenden såklart också är "kompetens".
Om man sen använder beteendet (kompetensen) för att man är en fin människa som vill göra andra fina människor glada eller för att få sin onda vilja igenom är en helt annan sak.

Social kompetens är som vilket annat verktyg som helst: det är inte verktyget som är i grunden bra eller dåligt, utan användandet av det. Vissa täljer grillpinnar, andra skär folk i halsen.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg