Flyttkalas

Re: Hur länge?

redösnoj; sa:
Utsidans allvetande medlemmar kan säkert svara på hur länge denna utveckling kommer att pågå. I samma takt som världen blir mer global (har den inte alltid varit det?) blir den allt mer resurskrävande vad gäller t.ex transporter. Hur ska kläder och mat fraktas över världen om 50-100 år i takt med ökande oljepriser pga av ökad efterfrågan och minskad tillgång. Kommer det bli ekonomiskt försvarbart med t.ex. nudlar från Thailand? Jag har hört att det redan nu börjar bli väl dyrt med fabriksbakat mjukbröd som ska fraktas i lastbil runt Sverige. Att mataffärerna därför börjar bakar själva - från grunden. När jag tänker på det är det länge sen jag såg en Schoelstad-(eller vad det där danska brödet heter)-limpa i en affär i Östersund.

Helt riktigt, transportkostnader är en hämsko för globaliseringen och är de alltför höga så får du till slut tillverka allt själv.

I en annan tråd har dock en av våra framsynta medlemmar gett en annan framsynt medlem i uppdrag att lösa problematiken med ett superduperbränsle. Så nu håller alla tummarna för Rungá och hans Lille Kemisten-låda.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36969

Re: Hur länge?

redösnoj; sa:
Hur ska kläder och mat fraktas över världen om 50-100 år i takt med ökande oljepriser pga av ökad efterfrågan och minskad tillgång. (---)
Din fråga innehåller ju svaret: förmodligen inte med något som bränner olja...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg