Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Flyttkalas
- Trådstartare Avsl12
- Start datum
snuffle; sa:Sa jag något om att företagen inte fick sälja utomlands? Vad jag sa var att varför kan vi inte stödja de få svenska företag som fortfarande finns i sverige?
Mmm, men tänk nu om alla tänker så om företag från sina egna länder, då blir det inte lätt för de svenska företag som lever på att exportera....
Det här är ingen enkel fråga. Låt oss börja med att bara handla svenstillverkade friluftsprylar. Vi får kängor på fötterna om vi köper dessa från Jörn, om de inte har fullt på orderlstan. Sedan kan vi stoppa kängorna i bindningen på ett par tegsnässkidor. Sedan kan det bli kallt om kroppen om man inte köper kläder av Karin Vasara.
Det vore kul med en lista på svensktillverkade grejer.
Jörnkängan - kängor
Tegsnässkidan - skidor
Karin Vasara - kläder i renskinn, vadmal, säl och päls.
vg. fortsätt.
Det vore kul med en lista på svensktillverkade grejer.
Jörnkängan - kängor
Tegsnässkidan - skidor
Karin Vasara - kläder i renskinn, vadmal, säl och päls.
vg. fortsätt.
Den spirande ekonomiska nationalismen är ett av de största hoten mot en framtida global välståndsutveckling. Att den redan idag stänger utvecklande länder ute från lukrativa västerländska marknader är illa nog och få är de politiker (och väljare) som är villiga att inse effekterna av upprättade och framröstade tullmurar; TV-bilder av en permanent afrikanska fattigdomen berör liksom inte längre.
Vidare hotas EU-samarbetet av nyuppsprungna nationalistiska vårkänslor. Företagsförsäljningar i Frankrike stoppas och en integrerad energimarknad hotas.
Av bland annat dessa anledningar tycker jag det är viktigt att ifrågasätta omotiverad nationalism även då det handlar om friluftsvaror. Är den svensktillverkade kängan mer värd sitt pris - köp den! Är den inte det - avstå! Och glöm inte att under valdagen den 17 september försöka dechiffrera budskap som "vi värnar om svensk produktion..." och istället lägga er röst på de som inte gör det.
Vidare hotas EU-samarbetet av nyuppsprungna nationalistiska vårkänslor. Företagsförsäljningar i Frankrike stoppas och en integrerad energimarknad hotas.
Av bland annat dessa anledningar tycker jag det är viktigt att ifrågasätta omotiverad nationalism även då det handlar om friluftsvaror. Är den svensktillverkade kängan mer värd sitt pris - köp den! Är den inte det - avstå! Och glöm inte att under valdagen den 17 september försöka dechiffrera budskap som "vi värnar om svensk produktion..." och istället lägga er röst på de som inte gör det.
Kanske är det helt enkelt slöseri med resurser att låta smarta, kreativa, blåögda och välutbildade svenskar limma skor på löpande band?
Allvarligt, Lundhags är inte längre ett företag där några skomakare sitter och knåpar ihop kängor. Så de behöver inga skomakarmästare. De behöver massvis med billiga och duktiga skofabriksarbetare. Såna finns inte i Sverige.
Jag tycker att det är helt ok att producera i Portugal, där vi konsumenter ändå ganska lätt kan ha en inblick i arbetarnas vardag.
Det som är värre med the dark side of globalisering är när man tillverkar i till exempel Kina, vilket ju väldigt många gör (det är för dyrt att låta bli). Inte minst i friluftsbranschen.
Många kinesiska fabriksarbetare är i princip livegna. Så när vi köper "svenska" varor tillverkade i Kina utnyttjar vi som konsumenter detta faktum.
Vi hjälper inte folket ett dugg med ökad levnadsstandard, utan vi hjälper dem som äger fabrikerna. Som inte behöver hjälp.
Så förhoppningsvis slipper Lundhags tillverka skor under oetiska förhållanden genom att flytta produktion till Portugal.
Och förhoppningsvis behöver deras kängor inte längre kosta 4000 spänn!
Allvarligt, Lundhags är inte längre ett företag där några skomakare sitter och knåpar ihop kängor. Så de behöver inga skomakarmästare. De behöver massvis med billiga och duktiga skofabriksarbetare. Såna finns inte i Sverige.
Jag tycker att det är helt ok att producera i Portugal, där vi konsumenter ändå ganska lätt kan ha en inblick i arbetarnas vardag.
Det som är värre med the dark side of globalisering är när man tillverkar i till exempel Kina, vilket ju väldigt många gör (det är för dyrt att låta bli). Inte minst i friluftsbranschen.
Många kinesiska fabriksarbetare är i princip livegna. Så när vi köper "svenska" varor tillverkade i Kina utnyttjar vi som konsumenter detta faktum.
Vi hjälper inte folket ett dugg med ökad levnadsstandard, utan vi hjälper dem som äger fabrikerna. Som inte behöver hjälp.
Så förhoppningsvis slipper Lundhags tillverka skor under oetiska förhållanden genom att flytta produktion till Portugal.
Och förhoppningsvis behöver deras kängor inte längre kosta 4000 spänn!
Viss nationalism är bra. Allt kan bli ett gift om man tar för mycket av det...
Klart vi ska stötta Svenska företag som fortfarande använder sig av svensk arbetskraft?! Hur annars ska jag som ung kunna få ett jobb här i Sverige? Och något som hör mer till saken, våra svenska prylar är avsedda för att användas här i sverige? Skalprincipen på kängor som lundhags kör med. Upplys mig gärna om en "europeisk" känga som tänker på samma sätt. Ta sen Hilleberg. Nu vet jag att de tillverkar i baltstaterna nån stans, men de är också anpassade för vårt klimat med innertält som reses samtidigt som yttertältet. Hilleberg var inget bra exempel då de inte tillverkas i Sverige.
Visst ska vi ha export och import, annars blir det nog lite väl tort i butikerna, men vi borde väl se till att dagens ungdom får möjlighet att växa och utvecklas till arbetsföra människor i sitt hemland? Bara för att vi är med i EU betyder inte att frankrike har blivit vår bakgård där våra ungar kan bygga kojjor och lära sig om utelivet. Det är fortfarande i Sverige som vi lever och verkar och då måste det här landets ekonomi fungera. Fortsätter företag flytta utomlands kommer vi unga flytta efter. Vem ska då ta hand om våra skröppliga föräldrar? Det hela är ett stort dilemma tycker jag men jag löser det på så sätt att stötta i den mån jag har råd, den svenska friluftsindustrin.
/Sam
Klart vi ska stötta Svenska företag som fortfarande använder sig av svensk arbetskraft?! Hur annars ska jag som ung kunna få ett jobb här i Sverige? Och något som hör mer till saken, våra svenska prylar är avsedda för att användas här i sverige? Skalprincipen på kängor som lundhags kör med. Upplys mig gärna om en "europeisk" känga som tänker på samma sätt. Ta sen Hilleberg. Nu vet jag att de tillverkar i baltstaterna nån stans, men de är också anpassade för vårt klimat med innertält som reses samtidigt som yttertältet. Hilleberg var inget bra exempel då de inte tillverkas i Sverige.
Visst ska vi ha export och import, annars blir det nog lite väl tort i butikerna, men vi borde väl se till att dagens ungdom får möjlighet att växa och utvecklas till arbetsföra människor i sitt hemland? Bara för att vi är med i EU betyder inte att frankrike har blivit vår bakgård där våra ungar kan bygga kojjor och lära sig om utelivet. Det är fortfarande i Sverige som vi lever och verkar och då måste det här landets ekonomi fungera. Fortsätter företag flytta utomlands kommer vi unga flytta efter. Vem ska då ta hand om våra skröppliga föräldrar? Det hela är ett stort dilemma tycker jag men jag löser det på så sätt att stötta i den mån jag har råd, den svenska friluftsindustrin.
/Sam
tjonsson; sa:Den spirande ekonomiska nationalismen är ett av de största hoten mot en framtida global välståndsutveckling. Att den redan idag stänger utvecklande länder ute från lukrativa västerländska marknader är illa nog
Visst har du rätt. Men svenskarna kommer att vara relativt sett mycket fattigare. Det kommer att finnas mindre resurser till sjukvård och åldringsvård (och semester och fritid). Just nu finns det ca en miljon utanför arbetsmarknaden här hemma trots en högkonjunktur. Det kommer inte att bli färre när konjunkturen går nedåt.
Valet är ditt - var skall jobben och sjukvård vara - i Kina eller i Sverige? Jag väljer Sverige alla gånger och kollar därför att streckkoden börjar med 73. Därför blir det en Jörn-känga nästa gång.
Rättvisemärkt köper jag dock allt som oftast. Den globala konkurrens som just nu dominerar har inget annat syfte än att maximera vinsten och minimera arbetskostnaden. När kineserna vill ha för mycket betalt så flyttar man och kvar blir miljöföroreningarna och en tom fabrik. Schröder hade helt rätt när han kallade det för en gräshoppsvärm. En bieffekt är dock det Thomas pratade om - den som är fattigast tillåts bli rikare tills dess att någon annan blir fattigare.
samme83; sa:Skalprincipen på kängor som lundhags kör med. Upplys mig gärna om en "europeisk" känga som tänker på samma sätt. Ta sen Hilleberg. Nu vet jag att de tillverkar i baltstaterna nån stans, men de är också anpassade för vårt klimat med innertält som reses samtidigt som yttertältet.
Skilj mellan utveckling och tillverkning. De flesta "svenska" företag har kvar sin utveckling i Sverige, bland annat därför att vi är ett låglöneland vad gäller ingenjörer.
Men sen är det kanske en tankemiss att tro att endast nordbor kan utveckla produkter för nordbor.
Ibland är det till och med så att en utlänning har enklare att faktiskt se vad som är det särpräglat nordiska i en produkt.
Kanske är det därför våra stora biltillverkare har designchefer som INTE är svenskar?
Det är i det ekonomiska tänkandet som moderna vidskepelser manifesterar sig allra tydligast.
Slutsats:Sluta se Sverige som en isolerad ekonomisk ö, vars väl och ve är beroende av huruvida du köper en sko som är limmad i Portugal eller inte. Köp det mest prisvärda, så fixar den osynliga handen mycket av det resterande (inte allt dock, varför vi också bör kämpa för sunda politiker som jobbar för globalt välstånd och som inte bara stirrar sig blinda på kortsiktiga nationella vinster).
Exportens andel av BNP är i Sverige i princip lika hög som den inhemska privata konsumtionen (respektive ca 50% av BNP). Den högkonjunktur vi erfar just nu är till stor del exportdriven, där en amerikansk efterfrågeuppgång, finansierad av sparandeöverskott i oljestater och Kina, står för en stor del av ökningen. Vad detta visar är att svensk ekonomi är mycket beroende av utländsk efterfrågan och att våra sjuksängar och att vår åldringsvård indirekt finansieras av utländsk konsumtion. En ökad ekonomisk nationalism i världen skulle därmed drabba svensk ekonomi hårt. Om amerikanska konsumenter börjar efterfråga amerikanska produkter i större utsträckning än tidigare får det en långt större effekt än vad vi här hemma kan åstadkomma genom att själva "köpa svenskt".samme83; sa:Men svenskarna kommer att vara relativt sett mycket fattigare. Det kommer att finnas mindre resurser till sjukvård och åldringsvård (och semester och fritid).
Valet är kinesernas... När de slutar stödköpa långa amerikanska statspapper då imploderar efterfrågan i världsekonomin. Men inte ens på marginalen är ditt stödköp försvarbart. Givet att du väljer att betala överpris för den svenska produkten binder du upp resurser (arbete och kapital) som annars kunde använts i betydligt effektivare produktion, vars produkter vi sedan kunde ha exporterat till Kina för att sedan via exportintäkterna importera två par skor istället för det enda par som blev fallet av ditt beslut.Duracellkaninen; sa:Valet är ditt - var skall jobben och sjukvård vara - i Kina eller i Sverige? Jag väljer Sverige alla gånger och kollar därför att streckkoden börjar med 73. Därför blir det en Jörn-känga nästa gång.
Men det hör inte till saken. Givet att den svenska produktens kvalitetsöverläge värdemässigt är större än prisskillnaden, ja då bör du köpa den svenska produkten.samme83; sa:Och något som hör mer till saken, våra svenska prylar är avsedda för att användas här i sverige?
Då det gäller arbetslösheten beror den till största delen på strukturella orsaker i svensk ekonomi, såsom arbetsmarknadsregleringar, skattetryck osv. Vill du att unga människor ska få möjlighet att växa och utvecklas föreslår jag att du i första hand slår ett slag för framväxandet av en låglönesektor där deras relativt låga produktivitet kan finna sin plats i produktionen. Vidare kan du också försöka stimulera arbetsutbudet genom att minska marginaleffekterna av att gå från arbetslöshet till jobb genom att t ex sänka ersättningarna i A-kassan.samme83; sa:Just nu finns det ca en miljon utanför arbetsmarknaden här hemma trots en högkonjunktur. Det kommer inte att bli färre när konjunkturen går nedåt ... Visst ska vi ha export och import, annars blir det nog lite väl tort i butikerna, men vi borde väl se till att dagens ungdom får möjlighet att växa och utvecklas till arbetsföra människor i sitt hemland?
Men, återigen, vår ekonomi är mer beroende av en öppen världsmarknad än vad den är av inhemsk svensk konsumtion av svenska varor. Vill du ha en framtida hög ekonomisk tillväxt föreslår jag att du straffar ineffektiva svenska företag som inte kan producera kostnadseffektivt genom att inte köpa deras produkter. På så sätt konstruerar vi incitament för svensk industris långsiktiga konkurrenskraft. (Nu är det dessbättre så att de flesta konsumenter hellre blickar ned i sin plånbok än på sin stamtavla då de tar konsumtionsbeslut, varför de enskilda villfarelser som manifesterats här påverkar vår industris konkurrenskraft marginellt).samme83; sa:Det är fortfarande i Sverige som vi lever och verkar och då måste det här landets ekonomi fungera. Fortsätter företag flytta utomlands kommer vi unga flytta efter. Vem ska då ta hand om våra skröppliga föräldrar? Det hela är ett stort dilemma tycker jag men jag löser det på så sätt att stötta i den mån jag har råd, den svenska friluftsindustrin.
Ekonomi är inget nollsummespel. Den tillväxt vi erfar expanderar de totala gemensamma resurserna för varje år. Kinas ekonomiska uppgång leder just nu till ett blomstrande norrländks inland eftersom den kinesiska industrins råvaruefterfrågan driver upp metallpriser och därmed ånyo möjliggör gruvbrytning i Sverige. Vårt välstånd bygger inte i grunden på andras fattigdom. Däremot bygger enskilda producenters rikedom på andras fattigdom. Svenska bönders vinster subventioneras via europeiska tullmurar, vilka i sin tur drabbar u-landsproducenter.Duracellkaninen; sa:När kineserna vill ha för mycket betalt så flyttar man och kvar blir miljöföroreningarna och en tom fabrik. Schröder hade helt rätt när han kallade det för en gräshoppsvärm. En bieffekt är dock det Thomas pratade om - den som är fattigast tillåts bli rikare tills dess att någon annan blir fattigare.
Slutsats:Sluta se Sverige som en isolerad ekonomisk ö, vars väl och ve är beroende av huruvida du köper en sko som är limmad i Portugal eller inte. Köp det mest prisvärda, så fixar den osynliga handen mycket av det resterande (inte allt dock, varför vi också bör kämpa för sunda politiker som jobbar för globalt välstånd och som inte bara stirrar sig blinda på kortsiktiga nationella vinster).
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg