tjonsson; sa:Det är i det ekonomiska tänkandet som moderna vidskepelser manifesterar sig allra tydligast.Den högkonjunktur vi erfar just nu är till stor del exportdriven, där en amerikansk efterfrågeuppgång, finansierad av sparandeöverskott i oljestater och Kina, står för en stor del av ökningen. Vad detta visar är att svensk ekonomi är mycket beroende av utländsk efterfrågan och att våra sjuksängar och att vår åldringsvård indirekt finansieras av utländsk konsumtion. En ökad ekonomisk nationalism i världen skulle därmed drabba svensk ekonomi hårt. Om amerikanska konsumenter börjar efterfråga amerikanska produkter i större utsträckning än tidigare får det en långt större effekt än vad vi här hemma kan åstadkomma genom att själva "köpa svenskt".samme83; sa:Men svenskarna kommer att vara relativt sett mycket fattigare. Det kommer att finnas mindre resurser till sjukvård och åldringsvård (och semester och fritid).Valet är kinesernas... När de slutar stödköpa långa amerikanska statspapper då imploderar efterfrågan i världsekonomin. Men inte ens på marginalen är ditt stödköp försvarbart. Givet att du väljer att betala överpris för den svenska produkten binder du upp resurser (arbete och kapital) som annars kunde använts i betydligt effektivare produktion, vars produkter vi sedan kunde ha exporterat till Kina för att sedan via exportintäkterna importera två par skor istället för det enda par som blev fallet av ditt beslutDuracellkaninen; sa:Valet är ditt - var skall jobben och sjukvård vara - i Kina eller i Sverige? Jag väljer Sverige alla gånger och kollar därför att streckkoden börjar med 73. Därför blir det en Jörn-känga nästa gång.Då det gäller arbetslösheten beror den till största delen på strukturella orsaker i svensk ekonomi, såsom arbetsmarknadsregleringar, skattetryck osv. Vill du att unga människor ska få möjlighet att växa och utvecklas föreslår jag att du i första hand slår ett slag för framväxandet av en låglönesektor där deras relativt låga produktivitet kan finna sin plats i produktionen. Vidare kan du också försöka stimulera arbetsutbudet genom att minska marginaleffekterna av att gå från arbetslöshet till jobb genom att t ex sänka ersättningarna i A-kassan.samme83; sa:Just nu finns det ca en miljon utanför arbetsmarknaden här hemma trots en högkonjunktur. Det kommer inte att bli färre när konjunkturen går nedåt ... Visst ska vi ha export och import, annars blir det nog lite väl tort i butikerna, men vi borde väl se till att dagens ungdom får möjlighet att växa och utvecklas till arbetsföra människor i sitt hemland?Men, återigen, vår ekonomi är mer beroende av en öppen världsmarknad än vad den är av inhemsk svensk konsumtion av svenska varor. Vill du ha en framtida hög ekonomisk tillväxt föreslår jag att du straffar ineffektiva svenska företag som inte kan producera kostnadseffektivt genom att inte köpa deras produkter. På så sätt konstruerar vi incitament för svensk industris långsiktiga konkurrenskraft. (Nu är det dessbättre så att de flesta konsumenter hellre blickar ned i sin plånbok än på sin stamtavla då de tar konsumtionsbeslut, varför de enskilda villfarelser som manifesterats här påverkar vår industris konkurrenskraft marginellt).samme83; sa:Det är fortfarande i Sverige som vi lever och verkar och då måste det här landets ekonomi fungera. Fortsätter företag flytta utomlands kommer vi unga flytta efter. Vem ska då ta hand om våra skröppliga föräldrar? Det hela är ett stort dilemma tycker jag men jag löser det på så sätt att stötta i den mån jag har råd, den svenska friluftsindustrin.Ekonomi är inget nollsummespel. Den tillväxt vi erfar expanderar de totala gemensamma resurserna för varje år. Kinas ekonomiska uppgång leder just nu till ett blomstrande norrländks inland eftersom den kinesiska industrins råvaruefterfrågan driver upp metallpriser och därmed ånyo möjliggör gruvbrytning i Sverige. Vårt välstånd bygger inte i grunden på andras fattigdom. Däremot bygger enskilda producenters rikedom på andras fattigdom. Svenska bönders vinster subventioneras via europeiska tullmurar, vilka i sin tur drabbar u-landsproducenter.Duracellkaninen; sa:När kineserna vill ha för mycket betalt så flyttar man och kvar blir miljöföroreningarna och en tom fabrik. Schröder hade helt rätt när han kallade det för en gräshoppsvärm. En bieffekt är dock det Thomas pratade om - den som är fattigast tillåts bli rikare tills dess att någon annan blir fattigare.
Slutsats:Sluta se Sverige som en isolerad ekonomisk ö, vars väl och ve är beroende av huruvida du köper en sko som är limmad i Portugal eller inte. Köp det mest prisvärda, så fixar den osynliga handen mycket av det resterande (inte allt dock, varför vi också bör kämpa för sunda politiker som jobbar för globalt välstånd och som inte bara stirrar sig blinda på kortsiktiga nationella vinster).
Det kommer nog att vara rätt svårt att få till ett bra svar när det är så uppsplittrat. Nationalekonomi är bra på att förutse vad som hände - men det svåra är att se vad som händer innan facit finns. Det som just nu händer är att kunskap och teknik finns tillgängligt överallt. Det globala företaget har tillgång till dessa och väljer att lägga produktion där arbetskraften är som billigast. När man som Kina väljer att sätta den "osynliga handen" ur spel genom att att köpa amerikanska tillgångar samtidigt som man säljer förgängliga varor till USA, så blir resultatet en omfördelning av ägandet.
Jag håller helt med dig att världen som helhet blir rikare, men RELATIVT sett kommer faktiskt svenskarna att bli fattigare. Ju mer kunskap och tillverkning som försvinner desto sämre. Globaliseringen kommer att jämna ut inkomstskillnaderna, men fabrikerna kommer inte att flytta tillbaka.
Sverige har inte så hemskt mycket att hämta i att låta skotillverkare försöka bli effektivare och exportera till Kina. Det bygger på teorier från 1700-talet (Adam Smith). Problemet är att kineserna på intet vis saknar vare sig intelligens och förmåga att producera effektivt (om kunskapen tillhandahålls utifrån). Du kan lika gärna lägga läkemedelsforskning i Kina och få den till billigare pris än här hemma. Konkurrenssituationen har helt enkelt ändrats på ett sätt där de komperativa fördelarna till stor del ligger i att söka lägsta möjliga arbetskostnad. (Fördelarna finns dock kvar till viss del).
Det finns mycket som en ändrad ekonomi kan ge mig - men jag behöver faktiskt inte två par skor. Det jag behöver är att människans aptit efter att skaffa sig mer saker inte överstiger planetens förmåga. Och den underlättas inte av att man skickar saker tvärsöver jordklotet då de fulla kostnaderna för transporterna inte är med i ekvationen. Men jag är så ego att jag hellre har det bra i Sverige än att det globala välståndet ökar.
Jag är inte en så stor expert att jag kan förutse i detalj hur det kommer att se ut i framtiden. Men jag är tillräckligt insatt för att inse att det inte på något sätt är givet att svensk välfärd existerar i framtiden. Det är inte så värst länge som Uruguay var en av världens fem rikaste länder. Att avstå från globaliseringen kan skynda på en sådan utveckling för Sverige, men det gör en okritisk omfamning av globaliseringen så gott som säkert. Ger vi bort vår kunskap och kompetens och hoppas att de kommer att fortsätta att skicka varor till lågt pris som tack för hjälpen kommer vi att bli grymt besvikna.
[Ändrat av Duracellkaninen 2006-03-23 kl 14:20]