Flygförbud i fjällen.

walk_alone; sa:
Röksvamp; sa:
Jaha där har vi det, jag skall alltså anpassa mej efter helikoptertrafiken och hålla igen under dagsmarschen! Bäst att leta upp tidtabellerna...
Är det helikoptertrafik eller döden som gäller?
Ahhh... måste man vara övertydlig. Skiten trycker på, jag tar av mig ryggan, letar fram papper, går lite avsides. Letar fram en sten att vända. Drar ner byxorna, kollar så inget hänger i vägen. Sitter på huk och väntar. Kopter kommer!!!! Nu är det så att den flyger helvetes högt upp jämfört med mitt arsle, varför skulle jag knipa igen, dra upp brallorna och vissla? Det är fan bara att skita å skita i koptern och kan man inte det så är det bara att skita efter tidtabell. Å förresten är det orationellt att inte skita efter morgonkaffet.
dave1; sa:
Det länken har jag lagt som bokmärke.

Lugnt och skönt, precis som det skall vara i fjällen.
Tack för verifikationen Roland, jag tror att jag har fått ny syn på helikoptrar.
Det är bara att praktisera på Norrmalmstorg inför nästa tur...

markustaljedal; sa:
.....förbjuda all form av trafik annan än till fots och möjligen till häst....

Då tycker jag nog att även hästarna skall förbjudas. De som har sett vad frekvent "hästtrafik" på stigarna resulterar i förstår vad jag menar. Den känsliga marken och de känsliga stigarna i fjällen råkar än mer illa ut av hästtrafiken.

Tillåt samerna rida i fjällen för att sköta rennäringen. Absolut bättre än helikoptrar, skotrar och cross-motorcyklar. Om de följer en renhjord på ett par hundra djur så försvinner hästarnas hovavtryck i renarnas.

Men, låt då oss Norrlänningar och samerna kunna få komma ner till syden och njuta av tystnaden i skärgården. Tänk att kunna paddla iväg och bara se segelbåtar glida fram mellan kayakerna. Slippa risken att förpassas till evigheten av ett fyllo eller en nonchalant Lidingöbo bakom spakarna i sitt snabba,flytande och rytande trevåningshus

jonken; sa:
Men, låt då oss Norrlänningar och samerna kunna få komma ner till syden och njuta av tystnaden i skärgården. Tänk att kunna paddla iväg och bara se segelbåtar glida fram mellan kayakerna. Slippa risken att förpassas till evigheten av ett fyllo eller en nonchalant Lidingöbo bakom spakarna i sitt snabba,flytande och rytande trevåningshus

Ni är så välkomna. Kan ni sen ordna så att motortrafik blir förbjuden i skärgården runt Stockhom så är jag helt för det.

mvh Christian

Samer vill minska och bibehålla koptertrafiken

En sameröst i debbatten ur NSD som är för naturvårdsverkets förslag. Men i Kuriren säger en annan att man inte kan begränsa trafiken utan måste se till de långsiktiga konsekvernserna.
Det kanske förekommer mycket mer flygtrafik än vad jag tror. Jag har ju inte varit uppe annat än under sommaren.
Det vore intressant att sammanställa loggböckerna under ett år? Dessuotm förekommer mycket privatflyg med pontoner upp till fjällen.
[Ändrat av walk_alone 2003-12-04 kl 08:55]

Wow, rätt många överdrifter och extremåsikter här, kolla in kalendern så ser ni att vi lever år 2003 snart 2004. Är bilar, tåg, flyg , båtar ok någonstans eller är det bara vissa områden som ska specialbehandlas ? Konserter och idrottsevenemang utomhus borde alltså förbjudas omgående samt större folksamlingar - det blir för mycket oväsen och slitage på området dom befinner sig. OBS! IRONI!

Ska erkänna att jag inte läst alla inlägg men varför inte kombinera ett modernt samhälle med orörd natur ??
Vi har faktiskt skyddade nationalparker idag som jag tycker fungerar bra. Kebnekaise är ett känt turistställe både nationellt och internationellt så att det finns en viss grad av service och bekvämlighet är väl rätt rimligt. På samma sätt finns det områden utan dessa bekvämligheter där man kan vandra i ensamhet och tysthet - om man (hemska tanke) inte möter en annan vandrare som sjunger lite för högt för sig själv - men det kanske man också kan förbjuda.

Jag tycker det är rätt egoistiska synsätt som kommer fram här. Ok, jag seglar - förbjud alla motorbåtar i skärgården.....rimligt - NEJ!

Leder förbud någosin till nåt bra ? Det tycker inte jag, man borde jobba på att ändra attityden hos människor istället och komma åt roten till problemen istället för att bara förbjuda något.

Detta inlägg kanske blev lite osammanhängande men jag blev så irriterad när jag läste en del inlägg.

MVH
Uffe " som gillar både natur och utveckling"

uao; sa:
Leder förbud någosin till nåt bra ? Det tycker inte jag, man borde jobba på att ändra attityden hos människor istället och komma åt roten till problemen istället för att bara förbjuda något.

Tyvärr är det så att marknadskrafterna inte bryr sig nämnvärt om konskevenserna.
Visserligen har saker och ting ändrats under senare år, miljöcertifiering e.t.c. har drivit på mot en bättre utveckling.
Faktum kvarstår att fjällen (skogslandet) alltmer smutsas ner av buller.
Jag håller med om att det är mycket bättre med individens kunskap än förbud, men i dagens hyperaktiva samhälle tycks förbud/restriktioner vara enda raka lösning på bullerproblemet. Nog finns det hänsynsfulla helikopter/skoterförare, fast de mindre seriösa överröstar många gånger dessa.
De planerade skoterlederna i Kebnekaiseområdet blev inte av p.g.a. beräknade ökade störningar.
Hur hade det slutat? Hade det fungerat?
Jag utesluter inget, men troligtvis innebar förslaget ökad negativ miljöpåverkan.

Till syvende och sist handlar det om vart vi tycker att gränsen skall gå för att vi på ett bekvämt/lättillgängligt sätt skall kunna njuta av naturen. Vad är acceptabelt?

MVH Hasse

Ljuv tystnad.

Det kommer ju att bli alldeles ljuvligt att vandra i fjällen igen när/om detta beslut går igenom. Man slipper alla sthlmare som sprider ut saker över hela fjällen, man slipper dessutom se massa skitpapper som blåser runtomkring sovsäcken.

Lugn ljuva lugn.

/jocke

Några frågor och påståenden.

Hej alla!
Jag vill gärna tillägga några synpunkter och funderingar och frågor kring det här ämnet.

Först till trådstartaren:
"Sveriges Alaska, bah... Sarek är bara som min bakgård. Vill du ha vildmark, spara och åk till Alaska eller ta dig till Kolahalvön eller Sibirien."

Roland, skulle det kunna vara möjligt att vi diskuterar två helt olika saker?
Jag trodde nämligen att vi pratar vildmark, men ditt ovanstående citat får mig så småningom att inse att du pratar om din bakgård.
Jag tycker det finns en anmärkningsvärt ologisk brytning i ditt resonemang om vad som är vildmark och var den befinner sig.
Den enda anledningen för att det finns "riktigt orörd" vildmark på Kolahalvön och i Sibirien, det är att ryssarna och de rysska samerna inte har råd med sådana lyxmetoder som vi har. Det handlar inte om någon djupare insikt, utan bara om slantarna som saknas där. Försök föreställa dig att Ryssland inte längre är ett land i tredjevärldsskick, utan att det vore ett rikt industri- och fritidssamhälle som exempelvis Sverige. Och försök föreställa dig att det funnes hundratals glada ryska helikopeterföretagare som livnär sig på fiskeflyg, turist- och godistransport. Hela dagen skulle de flyga idel glada fritidsfiskare och än gladare fritidsjägare till de mest avlägsna platserna i vildmarkens hjärta, allt vad maskinen orkar! Var skulle "den riktiga vildmarken" finnas i så fall??? På ett ställe där folk inte än har råd med helikopeterflyg?

Uffe, möjligen vore det bättre om du hade läst alla tidigare inlägg innan du skrev ditt, precis som du själv förmodade...
Det intressanta i ditt inlägg är att du uppochnervänder egoism-argumentet. De tysta seglare, de tysta vandrare - är de egoistiska??? Kom igen, det menar du inte!
Om förbud: Tyvärr har det aldrig någonsin funkat med vett och förnuft och attitydsändring, aldrig någonsin. Därför behövs förbud. Därför finns Systembolaget och traffikpolisen med mera. Bara därför.

Detta mitt inlägg rör enbart turistflyg, lyxflyg. Rendrift och andra samiska verksamheter ska jag inte kommentera.

Det finns förresten inga "snabba och effektiva" naturupplevelser, Magnus.

Vi måste närma oss som människor, tysta och långssamma och helst vandrande på våra egna ben, om vi verkligen vill njuta av naturen. Det en paradoxal omöjlighet att komma farande med en helvetes högljudd och stinkande flygmaskin för att sedan vilja njuta av naturen.
Det är som att släppa en höggljudd och kväljande fjärt mitt i kyrkan, mitt i gudstjänsten.
Det handlar inte om att förbjuda folk att fjärta, det handlar bara om att det finns vissa ställen där det är ytterst olämpligt och anses vara riktigt störande för de andra närvarande.
En tidsmässig kompromiss är ju att flyga från Arlanda till Kiruna.
Men på sista vägbiten borde vi sakta ner rejält, tycker jag.

/Georg
[Ändrat av sachsaren 2003-12-04 kl 15:27]

Re: Ljuv tystnad.

joakimeriksson83; sa:
Man slipper alla sthlmare som sprider ut saker över hela fjällen

A. Jag kommer inte sluta fjällvandra

B. Det är ju allmänt känt att folk norr om dalälven inte skräpar ner, eller?

Skönt med en saklig debatt.

Re: Re: Ljuv tystnad.

A. Jag kommer inte sluta fjällvandra

Skönt med en saklig debatt. [/QUOTE]

A. Då utgår jag ifrån att inte du tillhör den kategorin som skräpar ner, och det är ju bra!

B. Generellt sätt mindre än befolkningen söder om dalälven iaf.

Re: Re: Re: Ljuv tystnad.

joakimeriksson83; sa:

Alltid lika skönt med en nyanserad syn utan fördomar. Hur är det, har samekvinnorna den på tvären (som den ene polisen frågar den andre i en känd kriminalserie)?

Re: Re: Re: Ljuv tystnad.

joakimeriksson83; sa:
Citat från chralm:

[/QUOTE]
Har du någon källa, referans för ditt påstående?

Raskesven

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg