Några frågor och påståenden.
Hej alla!
Jag vill gärna tillägga några synpunkter och funderingar och frågor kring det här ämnet.
Först till trådstartaren:
"Sveriges Alaska, bah... Sarek är bara som min bakgård. Vill du ha vildmark, spara och åk till Alaska eller ta dig till Kolahalvön eller Sibirien."
Roland, skulle det kunna vara möjligt att vi diskuterar två helt olika saker?
Jag trodde nämligen att vi pratar vildmark, men ditt ovanstående citat får mig så småningom att inse att du pratar om din bakgård.
Jag tycker det finns en anmärkningsvärt ologisk brytning i ditt resonemang om vad som är vildmark och var den befinner sig.
Den enda anledningen för att det finns "riktigt orörd" vildmark på Kolahalvön och i Sibirien, det är att ryssarna och de rysska samerna inte har råd med sådana lyxmetoder som vi har. Det handlar inte om någon djupare insikt, utan bara om slantarna som saknas där. Försök föreställa dig att Ryssland inte längre är ett land i tredjevärldsskick, utan att det vore ett rikt industri- och fritidssamhälle som exempelvis Sverige. Och försök föreställa dig att det funnes hundratals glada ryska helikopeterföretagare som livnär sig på fiskeflyg, turist- och godistransport. Hela dagen skulle de flyga idel glada fritidsfiskare och än gladare fritidsjägare till de mest avlägsna platserna i vildmarkens hjärta, allt vad maskinen orkar! Var skulle "den riktiga vildmarken" finnas i så fall??? På ett ställe där folk inte än har råd med helikopeterflyg?
Uffe, möjligen vore det bättre om du hade läst alla tidigare inlägg innan du skrev ditt, precis som du själv förmodade...
Det intressanta i ditt inlägg är att du uppochnervänder egoism-argumentet. De tysta seglare, de tysta vandrare - är de egoistiska??? Kom igen, det menar du inte!
Om förbud: Tyvärr har det aldrig någonsin funkat med vett och förnuft och attitydsändring, aldrig någonsin. Därför behövs förbud. Därför finns Systembolaget och traffikpolisen med mera. Bara därför.
Detta mitt inlägg rör enbart turistflyg, lyxflyg. Rendrift och andra samiska verksamheter ska jag inte kommentera.
Det finns förresten inga "snabba och effektiva" naturupplevelser,
Magnus.
Vi måste närma oss som människor, tysta och långssamma och helst vandrande på våra egna ben, om vi verkligen vill njuta av naturen. Det en paradoxal omöjlighet att komma farande med en helvetes högljudd och stinkande flygmaskin för att sedan vilja njuta av naturen.
Det är som att släppa en höggljudd och kväljande fjärt mitt i kyrkan, mitt i gudstjänsten.
Det handlar inte om att förbjuda folk att fjärta, det handlar bara om att det finns vissa ställen där det är ytterst olämpligt och anses vara riktigt störande för de andra närvarande.
En tidsmässig kompromiss är ju att flyga från Arlanda till Kiruna.
Men på sista vägbiten borde vi sakta ner rejält, tycker jag.
/Georg
[Ändrat av sachsaren 2003-12-04 kl 15:27]