Flygförbud i fjällen.

Re: Re: Gnällspikar

sachsaren; sa:
Istället ska jag bara tillägga att helikoptertransporten av fjällturister enligt min åsikt är ett uttalat starkt lyxingrepp i naturen.

I vissa dalgångar längs Kungsleden är det nästan omöjligt att släppa byxorna för att b**sa i lugn och ro.

Jo du Georg, det är turisttransporterna som sticker mig i ögonen. Sedan är rendriften en annan historia.
Nu är man lite reaktionär, fast man bör fråga sig själv om det är så sunt om allt skall vara tillrättalagt p.g.a. en hektisk livsstil?
Kan jag lägga till 2 dagar istället för att ta helikoptern in till Staloloukta, vad hindrar?
Man bör komma ihåg att vi idag har välfärdssjukdomar för att vi har en missriktad syn angående bekvämlighet.
Istället för att röra sig naturligt, cyklar man på gym e.t.c.
Förlänger jag hela resonemanget så finner vi en paradox i kvadrat och kubik: vi har mer fritid än någonsin, ändå har stressen aldrig varit så stor som nu.
Helikopterfrågan berör på något vis paradoxen...

Sedan "offentligheten" vs naturbehovet, jag valde Linnés väg in till Sarek med tanke på att den "såg lite" mindre frekventerad av dalkrypare.
Sittandes nere i Tjouldavágge för en god ....stund, då dyker helikoptern upp från Kvikkjokk och den flyger låååågt.

Också skotern. Fanns en tid då jag skulle kunna tänka mig att införskaffa en skoter. Genom åren har man dock insett att det är onödigt för egen del då jag gärna tar lite mer tid på mig.
Det blir billigare, tystare, renare och jag får röra på fläsket.

MVH Hasse

Re: STFs helikopter Rendrift m.m.

nils73; sa:
STF skulle kunna reducera trafiken med skoter och helikopter till sina fjällstationer om dom inte drev dom som någon slags lyxhotell i vildmarken. Mellan Keb. fjællstation och Nikkaloukta går det jävligt størande helikoptertransporter flera gånger om dagen.
En än gång kan vi låta oss inspireras av Norge där NTF inte kør samma stil som STF. Dom som vill ha lyx, typ färska grønsaker, 25 sorters olika godis, butik med senaste utrustningen kan väl stanna vid ett fjällhotell där vägen slutar o låta vildmarken vara vildmark. Kebnekaise är inte som någon skrev, en nationalpark men det finns ett generelt skoterførbud där...

Det är inte STF som står för helikoptertrafiken Nikka-Keb, det är Norrlandsflyg. http://www.norrlandsflyg.com/
Sen är inte STF dummare än att passa på att skicka med lite färska grönsaker och 25 sorters godis när koptern ändå går.

Motortrafik är förbjuden i Kebnekaisefjällen, undantag renskötande samer. Skoterled finns dock Nikka-Keb-Singi-Hukejaure.

Det är inte främst STF som vill ha grönsaker och 25 sorters godis, utan de stora mängder turister som faktiskt kommer till Kebnekaise. Vill du inte ha detta, stick till tex Nallo istället! Där finns inga helikoptrar, inget godis, knappt nå´t folk. Där är det TYST. Och såna ställen finns det faktiskt ganska gott om, vill man uppleva tystnad är det ett bra tips att gå dit andra inte går.
/Emma
[Ändrat av haremma 2003-12-03 kl 13:53]

Re: Re: STFs helikopter Rendrift m.m.

haremma; sa:
Det är inte STF som står för helikoptertrafiken Nikka-Keb, det är Norrlandsflyg. http://www.norrlandsflyg.com/
Sen är inte STF dummare än att passa på att skicka med lite färska grönsaker och 25 sorters godis när koptern ändå går.

Motortrafik är förbjuden i Kebnekaisefjällen, undantag renskötande samer. Skoterled finns dock Nikka-Keb-Singi-Hukejaure.
/Emma
[Ändrat av haremma 2003-12-03 kl 13:47]

Vad/vilka är norrlandsflygs kunder då? Är det turister som inte bryr sig om tystnaden? Nån måste ju betala flygturen, annars startar dom väl inte upp maskinerna.
Det är väl inte flygföretagets fel att nån betalar dom för att få skjuts upp till fjället?

/BAX

Re: Re: Re: STFs helikopter Rendrift m.m.

BAX; sa:
Vad/vilka är norrlandsflygs kunder då? Är det turister som inte bryr sig om tystnaden?

Till viss del. Men poängen är att det inte är STF som är kunden. STF säljer, mig veterligt, inte paket med helikopterflyg. Däremot säljer andra arrangörer sådana paket, med boende på STF:s anläggning.

STF har ju lite svårt att stå i dören och se vilka som kommer gående och vilka som kommer med helikopter och sen neka de sistnämnda inträde.

Jag tycker inte vi skall kasta skit på STF i de fall de inte förtjänar det (när det finns så got om fall då det förtjänar det så kan det ju räcka med dem).

mvh Christian

Re: Re: Re: STFs helikopter Rendrift m.m.

BAX (Bo Axelsson) skrev
Vad/vilka är norrlandsflygs kunder då? Är det turister som inte bryr sig om tystnaden? Nån måste ju betala flygturen, annars startar dom väl inte upp maskinerna.
Det är väl inte flygföretagets fel att nån betalar dom för att få skjuts upp till fjället?

/BAX

Nej, det är inte flygföretagets fel, men inte heller STFs fel, var min poäng.
Det är turisternas fel! Så sluta åk helikopter!

STF

Nädå, jag kastar ingen skit på STF. Jag tycker mig bara märka att en del tycker att det är flygföretagens fel att bullret finns.

Men det är ju sällan tillgången finns där före efterfrågan. Funnes inga kunder skulle norrlandsflyg heller inte flyga.

Det här är som vanligt inte en lätt fråga.

Ska fjällen vara till enkom för de som har kapacitet att frakta sig dit för egen maskin?

Vad förstör mest i fjällen?
Jag har aldrig varit på kungsleden annat än i härjedalen, men jag kan tänka mig att slitaget längre norr är ungefär som efter de fjällridningsföretag som finns vid "mitt" fjäll.
Snöskotrar bullrar, men jag erkänner att jag gärna åker skidor i dess spår.
Problemet är som vanligt koncentrationen av människor på en och samma plats.

/BAX

Norrlandsflyg och Lapplandsflyg delar på ansvaret för trafiken tillsammans med sina kunder; STF och turisterna. Både flygföretagen och dess kunder är ju nödvändiga villkor för flygtrafiken.

Shit va mycket å jag som vill svara på allt men jag tar det på känn.
Rennäring Renäringen får i dag slaktbidrag av staten. Just nu har riksdagen beslutat att halvera detta stöd till rennäringen samtidigt som priset på renkött är det lägsta på länge. Att kompensera rennäringen för ökade omkostnader om priset på kopter timmmar stiger är ingen bra lösning.
Skita Om turister i fjällen har svårt att skita på grund av koptertrafik så föreslår jag att dessa behov uträttas tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Turism Vi kan inte se turister som människor med samma behov. Det finns kategorier även i fjällturism och det borde finnas faktuaunderlag någonstans. http://www.swetourism.se/ Turistrådes sida är mycket segt just nu. Frågna är vad vill fjällturister uppleva?
Funktionshindrade Funkitonshindrade behöver kopter i fjällen minst av alla. Även om de vill har det inte råd att flyga runt i kopter överallt för det kostar redan att vara funkis i stan. Å borde man inte fixa till så de kommer fram i städerna först av allt och så de kan komma in var de vill.
Buller och miljö Om koptrar bullrar i fjällen så borde de bullra vart de än flyger. Varför befrämja tystnad enbart i fjällen, det kan man göra i hela landet! Flygförbud överallt och förbjud all privatflygning
Statestik dave1 (David Björkén) var har du hittat alla siffror på buller? "Bullerpåverkan i fjällvärlden verkar vara marginell, RUS juni 2003 s.12, t.ex.så är 0,09% av Norrbottens fjällareal utsatt för "störande buller" (i jämförelse med 0,52% i dalafjällen). Dock så är bullret lokaliserat i tid och rum till vissa platser som till exempel kungsleden, Kebnekaise och Kvikkjokk samt till vissa tider under året."
Svenne Ja fan är man finsktalande tordalning i exilen får man räkna sig till kategorin invandrare.

Helikopter eller döden!

walk_alone; sa:
Skita Om turister i fjällen har svårt att skita på grund av koptertrafik så föreslår jag att dessa behov uträttas tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Jaha där har vi det, jag skall alltså anpassa mej efter helikoptertrafiken och hålla igen under dagsmarschen! Bäst att leta upp tidtabellerna...
Är det helikoptertrafik eller döden som gäller?

Röksvamp; sa:
Jaha där har vi det, jag skall alltså anpassa mej efter helikoptertrafiken och hålla igen under dagsmarschen! Bäst att leta upp tidtabellerna...
Är det helikoptertrafik eller döden som gäller?
Ahhh... måste man vara övertydlig. Skiten trycker på, jag tar av mig ryggan, letar fram papper, går lite avsides. Letar fram en sten att vända. Drar ner byxorna, kollar så inget hänger i vägen. Sitter på huk och väntar. Kopter kommer!!!! Nu är det så att den flyger helvetes högt upp jämfört med mitt arsle, varför skulle jag knipa igen, dra upp brallorna och vissla? Det är fan bara att skita å skita i koptern och kan man inte det så är det bara att skita efter tidtabell. Å förresten är det orationellt att inte skita efter morgonkaffet.
dave1; sa:
Det länken har jag lagt som bokmärke.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg