nermander; sa:
Nu ska vi se om jag kan döda fetstilen först....
[/b]
Jag är inne på samma banan som Georg där.
Norrlänningarna vill ha turister för de genererar pengar, men turisterna kommer ju inte dit för att se en massa helikopterburna turister? Turisterna kommer ju dit för att uppleva den tysta vildmarken. Om den tysta vildmarken försvinner så försvinner också turisterna.
Norrlänningarna vill ha turister, jovisst, precis som Boråsare, Stockholmare och New Yorkare. Turismen är den största inkomstkällan worldwide.
Men vad jag inte förstår är varför turisterna som kommer för att få tyst vildmark likt förb.. köper heliskiingturer, flyger ut till ripmarkerna, flyger till fiskevattnet, flyger till sydtoppen. Varför köper man sig en skotersafari om det är tystnaden man är ute efter?? Är det månne så, att man resonerar som så att JAG får ta skotern, helikoptern ut i fjället, men när jag stannat så ska det vara tyst, då får INGA ANDRA göra likadant??
Eller är det månne så att det är ett försvinnande litet fåtal som VERKLIGEN är ute efter tystnaden.
Av mina iakttagelser av turismen här i härjedalen så är det väldigt få som är ute efter den där kompakta tystnaden. Kom ihåg att det här stället (utsidan.se) är ett forum för friluftsintresserade, det finns säkert lika många entusiaster på skoter.se eller fjällfiske.se som har helt andra åsikter om hur det ska vara i fjällen.
Nu har jag skrivit en hel del, men inte levererat nån ståndpunkt, detta beroende på att jag inte har någon, ännu.
Jag åker skidor ena dan, skoter nästa...flyger gör jag dock inte.
/BAX
BTW, Lars-Gunnar (lappen med hästen) har slutat med det nu. Det slet för hårt på kroppen. Visst tar han sig nån ridtur ibland, men inte för jobbets skull. De andra åker motorcykel, den behöver inte så stor omvårdnad och skötsel.
På vintern är det bara skotern som gäller.
Det finns många fjäll där det enda som hörs är vindens brus, man behöver inte fara så långt från allfarlederna för att hitta sådana ställen. Man måste inte ens upp till sarek.
Tusan Gustav, det var ju sådär jag ville skriva.
[Ändrat av BAX 2003-12-03 kl 08:53]