Re: Alternativ väg mellan Vistas och Alesjaure
Det där lät intressant, jag har faktiskt funderat på nåt liknande alternativ. Är det något du rekommenderar?
Tog ni allt på en dag? Hur är det med tältplatser innan man kommer ut på leden mot Alesjaure?
Karhu; sa:Jag och min kompis provade på en för oss ny väg mellan Vistas och Alesjaure.
Från Vistas upp mot Vassajavrisjöarna och vidare intill Vassatjåkkaglaciären. Över den nu namnlösa 1938 möh toppen (tidigare benämnd Mårmantjåkka stortopp) och sedan brant ned ned i passet till ca 1700 möh och upp på Mårmapakte 1888 möh. Därifrån ned i den norra dalen mot Måskomårma (betyder visst återvändsgränd/dal om jag är rätt informerad).
Mycket intressant, men med full turpackning slitsamt alternativ, och inte ett spår av att någon gått där. Vi byggde ett blygsamt röse men såg inga andra (Jag vet att dalen passerats på 90-talet).
Till Vistas tog vi oss via två av jojoledens pass.
M v h Björn
Det där lät intressant, jag har faktiskt funderat på nåt liknande alternativ. Är det något du rekommenderar?
Tog ni allt på en dag? Hur är det med tältplatser innan man kommer ut på leden mot Alesjaure?