Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ?

Jag kommer inte lägga ner renäringen bara för att någon som vill fjällvandra vill ha frihet och tystnad. Så länge ni tar häst och kärra till jobbet då kan jag också överväga att gå några decennier tillbaka i utvecklingen :)

men du kan väl förklara ekonomin bakom detta? Hur kan det renköttspris som man får ut finansiera denna kostnad? Jag är ingen ekonom, men får inte ihop det alls.

Bilagor

• ALM_3700_600.jpg
    ALM_3700_600.jpg
    298.3 KB · Visningar: 1,123
I någon kommun (kommer tyvärr inte ihåg vilken) får den som äger mark ovan odlingsgränsen också bedriva renskötsel oavsett etnicitet. Så om det är viktigt för dig att bli renskötare så har du faktiskt en chans.

men du kan väl förklara ekonomin bakom detta? Hur kan det renköttspris som man får ut finansiera denna kostnad? Jag är ingen ekonom, men får inte ihop det alls.
Även om det är känsligt att säga så heter väl förklaringen bidrag. Om jag minns rätt så var det väl drygt 110 renägare som deklarerade inkomst över 150 000 från rennäringen enligt SCB för några år sedan. Detta trots att den totala bidragskakan torde hamna en bra bit över hundra miljoner. Om vi förutsätter att bidrag inte utbetalas till den majoritet av renägarna som har renarna som hobby, skulle det betyda att varje yrkesutövande renägare får nära en miljon i bidrag för en näring som ger en bråkdel av detta i överskott.
Om man lägger till de andra stora samhällskostnaderna för rennäringen - skogsskador och trafikskador, vilket tillsammans torde röra sig om betydande belopp, kommer man fram till vad rennäringen kostar i praktiken.

Men jag förstår ju att frågan är känslig och att samer historiskt sett har behandlats väldigt illa av den svenska staten. Men det ska väl inte hindra att vi kan föra en vettig diskussion om rennäringen idag. Självklart är den en viktig del av den samiska kulturen, men utvecklingen går ju vidare och många saker som varit viktiga beståndsdelar i den svenska kulturen har ju försvunnit med utvecklingen. Inte får jag ha kor på skogen som min morfarsfar fick. Och inte får jag någon ersättning för att jag inte får det heller.

Renskötaren svarar 2

Syftet med denna tråd är inte att provocera fram några hetsiska inlägg mot vare sig renskötare

Tyvärr hade jag större förhoppningar jag också när jag började skriva i tråden. Men båda två av oss hade tyvärr fel även på detta forum.

Det mest intressanta i sammanhanget är att jag, inte ens om jag skulle vilja det, får livnära mig på renskötsel då samerna på 1800-talet gavs ensamrätt till det.

Undrar om inte det egentligen strider mot FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna Artikel 23 första punkten som säger att "Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet."

Om du vill veta vad FN tycker om samer och renskötsel är det en bra start att läsa följande länk
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1....ling-av-samer?articleRenderMode=extra_comment

Att anlita en helikopter kostar beroende på avtal ca 7500+moms i timmen. Många gånger på sommaren är flockarna så högt upp på fjället att det är omöjligt att ta sig upp och få ner dem till huvud hjorden utan helikopter. Därför tas en helikopter in. Helikoptern flyger 3 timmar. Kostnad 22500 + moms. Jag som enskild renskötare betalar kostnaden delat på renantalet 8000 st i byn. Summan av det gånger antalet renar jag äger,det måste jag betala. Får jag inte in den flocken missar jag ganska många kalvarl( slaktvärde 1500kr) avelsvärde inte inräknat.
Om ni nu har mattehuvud så räka ut ekonomin i det hela.

Även om det är känsligt att säga så heter väl förklaringen bidrag. Om jag minns rätt så var det väl drygt 110 renägare som deklarerade inkomst över 150 000 från rennäringen enligt SCB för några år sedan. Detta trots att den totala bidragskakan torde hamna en bra bit över hundra miljoner. Om vi förutsätter att bidrag inte utbetalas till den majoritet av renägarna som har renarna som hobby, skulle det betyda att varje yrkesutövande renägare får nära en miljon i bidrag för en näring som ger en bråkdel av detta i överskott.
Om man lägger till de andra stora samhällskostnaderna för rennäringen - skogsskador och trafikskador, vilket tillsammans torde röra sig om betydande belopp, kommer man fram till vad rennäringen kostar i praktiken.

Men jag förstår ju att frågan är känslig och att samer historiskt sett har behandlats väldigt illa av den svenska staten. Men det ska väl inte hindra att vi kan föra en vettig diskussion om rennäringen idag. Självklart är den en viktig del av den samiska kulturen, men utvecklingen går ju vidare och många saker som varit viktiga beståndsdelar i den svenska kulturen har ju försvunnit med utvecklingen. Inte får jag ha kor på skogen som min morfarsfar fick. Och inte får jag någon ersättning för att jag inte får det heller.

Som alltid med bidrag fabuleras det som vanligt. Skriv korrekta fakta vad rennäringen får i bidrag så blir det rätt. Det handlar inte om över hundra miljoner som går till rennäringen.60 miljoner kr i rovdjursersättning. Slaktstöd 8.50 kr vuxet djur 14.50 kalv.Blanda inte in anslaget som myndigheten sametinget får. Den sköter massor med andra uppgifter.Dessutom har den fått ta över uppgifter från länstyrelserna. Dessutom arbetar det inte bara samer där utom många svenskar också.Jag själv fick 16 114 kr i rovdjursersättning föregående år. Hur mycket får du i bidrag? Är helt säker på att du plockar ut mer än jag om man kollar på totala ekonomin för oss båda.

Detta är praktexemplet på offtopic argument som folk måste ta till för att få slå på en renskötare.
Ska vi googla på gaypersoner som blir diskriminerade av svenskar. Resultatet kan ni ta reda på själv.

Att anlita en helikopter kostar beroende på avtal ca 7500+moms i timmen. Många gånger på sommaren är flockarna så högt upp på fjället att det är omöjligt att ta sig upp och få ner dem till huvud hjorden utan helikopter. Därför tas en helikopter in. Helikoptern flyger 3 timmar. Kostnad 22500 + moms. Jag som enskild renskötare betalar kostnaden delat på renantalet 8000 st i byn. Summan av det gånger antalet renar jag äger,det måste jag betala. Får jag inte in den flocken missar jag ganska många kalvarl( slaktvärde 1500kr) avelsvärde inte inräknat.
Om ni nu har mattehuvud så räka ut ekonomin i det hela.

Detta var 4 km från väg i katterjokk, och ca 50 renar

Detta är praktexemplet på offtopic argument som folk måste ta till för att få slå på en renskötare.
Ska vi googla på gaypersoner som blir diskriminerade av svenskar. Resultatet kan ni ta reda på själv.

Meningen var att visa att det är precis som i övriga samhället, varken bättre elelr sämre. samma fördomar och samma diskriminering.

Meningen var att visa att det är precis som i övriga samhället, varken bättre elelr sämre. samma fördomar och samma diskriminering.

Förklara kopplingen till det trådskaparen ville lyfta fram??
Dessutom var han gift med en renskötare. Då borde rimligtvis han också vara gay och ha renmärke samt renar?

För att forsätta på off topic och ditt sätt att dra fram grejer om renskötare och samebyar..
Du som sk svensk. Förklara varför ni gör på det här sättet?
http://www.sydsvenskan.se/sverige/knivhuggen-i-ryggen-pa-oppen-gata/

Jag ville visa att renskötare är männsikor som alla andra varken bättre eller sämre. men det gillade du tydligen inte, så jag lägger ner det.

Detta var 4 km från väg i katterjokk, och ca 50 renar[/QUOT

Så du tror i din vildate fantasi att en ensam helikopter samlar in 50 renar och flyttar med dem på måfå? När man samlar så gör man för att få ihop en större hjord. Men jag tror att du har nog järnkoll på hur det fungerar.

Jag rapportrerar vad jag såg, en helikopter, 50 renar, 2 gånger åkte den iväg och fyllde på bränsle.

men tvivla du, jag vet vad jag såg.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg