Som alltid med bidrag fabuleras det som vanligt. Skriv korrekta fakta vad rennäringen får i bidrag så blir det rätt. Det handlar inte om över hundra miljoner som går till rennäringen.60 miljoner kr i rovdjursersättning. Slaktstöd 8.50 kr vuxet djur 14.50 kalv.Blanda inte in anslaget som myndigheten sametinget får. Den sköter massor med andra uppgifter.Dessutom har den fått ta över uppgifter från länstyrelserna. Dessutom arbetar det inte bara samer där utom många svenskar också.Jag själv fick 16 114 kr i rovdjursersättning föregående år. Hur mycket får du i bidrag? Är helt säker på att du plockar ut mer än jag om man kollar på totala ekonomin för oss båda.
Jag tänker i fortsättningen låtsas att jag inte ser dina insinuationer angående rasism och liknande. Jag är så himla ointresserad av vilken etnicitet du har så du anar inte. Jag identifierar inte mig själv utifrån min etnicitet utan från mina värderingar och vad jag gör och jag tillämpar samma synsätt på dig. I denna diskussion är du alltså inte same utan renskötare. Sametinget och dess ekonomi är helt irrelevant i diskussion och jag tycker att det är svagt att det är du som drar fram det argumentet. Och de andra som har åsikter om rennäringen och samer i denna tråd får stå för sina åsikter, vänligen klumpa inte ihop oss som "svenskar" eller "icke-samer". Nu till sakfrågan:
Du har både rätt och fel angående bidrag och ersättningar till rennäringen. Jag påstod ju att den statliga ersättningen låg runt 100 miljoner per år, men ska man vara noggrann var den bara 98,9 miljoner 2010 (enligt Jordbruksverkets officella statistik):
Prisstöd 15,6 miljoner
Tjernobylersättning 6,2 miljoner
Övrigt för främjande av rennäringen 11,2 miljoner
Rovdjursdödade renar 57,6 miljoner
Tågdödade renar 2,9 miljoner
Vägtrafikdödade renar 5,4 miljoner
Totalt 98,9 miljoner
Sedan tillkommer ju förvisso en del, bland annat pengar som fonderas, tex skadeersättning för vattenreglering, som borde handla om åtskilliga miljoner. Och så har vi regionalstöd och eubidrag, som jag förvisso inte har några exakta siffror på för senare år, men de stödformer som finns är bland andra:
startstöd (50 procent av investeringarna för att starta ett rennäringsföretag).
investeringsstöd (för befintliga företag)
stöd för köp av befintliga tjänster
stöd för kompetensutveckling
projektstöd
miljöersättning för natur- och kulturmiljöer i renskötselområdet (bland för renstängsel)
Övriga samhällskostnader har jag heller inga siffror på:
Trafikskador (dvs på bilar och trafikanter och följdkostnader som sjukvård etc)
Betesskador på skog (inga siffror, men borde ligga i paritet med några hundra miljoner)
Rennäringen utövas på nästan 35 procent av Sveriges yta, kostar mer än 100 miljoner i årligt bidrag och försörjer alltså drygt hundra personer (om man sätter en gräns vid deklarerad inkomst på 150 000 före skatt som något man kan leva på. 150 000 (=12500 i månaden före skatt) skulle inte jag kunna försörja en familj på, men jag inser att man kanske lever billigare som renskötare och gränsen måste ju sättas någonstans.
För att gå vidare i diskussionen och diskutera rimligheten i bidrags- och ersättningsnivåerna undrar jag vad i ovanstående siffror som är felaktigt och om du har andra siffror får du gärna redovisa dessa. Men vi kan väl driva en saklig diskussion? Jag driver ingen hetsjakt mot renskötsel men har heller ingen anledning att hymla med siffrorna. Vi kan väl först försöka enas om vilka siffror som är riktiga och efter det ta en diskussion om rimligheten och andra aspekter.