Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Kan man göra en lista på den kedja av omständigheter och utrustningsproblem som kan ha bidragit till att han tragiskt förolyckats?

Det har vi väl varit inne på i tidigare inlägg. Kunde inte föreställa sig i förväg hur det är på kalfjället när det blir snöstorm och det blåser 20-30 m/s, med temp betydligt under 0. Och därmed inte ta det på allvar.
Ett UL sommartält med mkt god ventilation där vinden och snön blåser rakt igenom, och troligtvis inte tillräckligt med kläder el tillräckligt varm sovsäck. Även om tältet håller så ger ett sådant tält inte mkt skydd mot kraftig vind & snö.

Edit. Och varje pryl som man inte har stenkoll på riskerar att blåsa bort. Lägg något på marken och det är borta.

Senast ändrad:
Det har vi väl varit inne på i tidigare inlägg. Kunde inte föreställa sig i förväg hur det är på kalfjället när det blir snöstorm och det blåser 20-30 m/s, med temp betydligt under 0. Och därmed inte ta det på allvar.
Ett UL sommartält med mkt god ventilation där vinden och snön blåser rakt igenom, och troligtvis inte tillräckligt med kläder el tillräckligt varm sovsäck. Även om tältet håller så ger ett sådant tält inte mkt skydd mot kraftig vind & snö.

Edit. Och varje pryl som man inte har stenkoll på riskerar att blåsa bort. Lägg något på marken och det är borta.
Det stod i utredningen att de flesta av Storms tillhörigheter var blöta. Det främsta problemet med Storms utrustning tror jag var tältet. Det är den viktigaste lärdomen att dra av detta. Jokkmokksfjällen i slutet av oktober: då bör man inte sova i ett Six Moons Design Lunar Solo. I kommentarsfältet till sin sista YouTube video skriver Storm: "I hope you like snow because there's about to be a whole lot of it haha". Någon svarar: "lol...can't wait to see what you do in the snow! I don't think you'll be kicking off those shoes". Jag tror Storm underskattade faran. Jag skuldbelägger inte. Det är lätt hänt.

Ja det är ju stor skillnad mot tex Hilleberg Black Label som är designat för detta. Dels att alla delar är av hög kvalitet och inte går sönder. Men även att yttertältet går ända ner till marken runt om och inte släpper in vind & snö. Och ett innertält som oxå stänger ute snö, och gör det varmare och skönare.

Men ett sådant tält är å andra sidan sämre på en varm sommardag ...

Sovsäcken kan ha blåst bort?

Kan man göra en lista på den kedja av omständigheter och utrustningsproblem som kan ha bidragit till att han tragiskt förolyckats?

Att det kommer att finnas en osäkerhet i bedömningen om vad som hänt verkar klart. Jag tror att det finns lärdomar även om vi inte kommer så mycket längre än så här. Återigen ett tack till dig Anders.

Thure
Svar på din andra fråga: utredningen försöker inte alls besvara några sådana frågor. Men naturligtvis funderar jag på det. Vi vet ju sedan tidigare att på kvällen skickar han lite meddelanden till släkt och vänner. Då verkar allt fortfarande vara frid och fröjd. Sedan händer någon katastrof helt klart. 02.36 aktiverar han nödsändaren och därefter svarar han inte på de meddelanden som SOS Alarm skickar till honom. Jag tror att det mest sannolika är att tältet havererade. Enligt kartan så tältade han endast ett par hundra meter från trädgränsen. Varför valde han inte att tälta i skogen när den var så nära? Underskattade han faran?

Platsen där de hittade honom var ungefär där jag gissade och det gör det lite mer tragiskt då det var precis i närheten av fyrhjulingsvägen som går upp mot vistet vid Tjåhke, med en fyrhjuling tar det inte lång tid att köra till platsen från sitoälvsbron. Har själv gjort många turer åt det hållet, ofta dagsturer när man snabbt ville komma ut på fjället. Vägen upp till Sitoälvsbron brukar för övrigt vara körbar till efter jul då Sirges samlar renar längs vägen för vinterflytten och håller den öppen tills de är klara (såg att någon spekulerat att den skulle ha varit stängd).

Tror att en kedja av olyckliga omständigheter legat bakom. För lite erfarenhet och kunskap om lokala förhållanden för årstiden, underdimensionerat utrustningsval, utifrån utrustningsnivå och omständigheter olyckligt val av tältplats (gott om skyddad terräng nära). När man inser att det börjar vara akut så sätter rädslan och paniken in och då är det svårt att göra rationella val. Hård blåst, drev och kolsvart mörker bidrar till utsattheten.

Platsen där de hittade honom var ungefär där jag gissade och det gör det lite mer tragiskt då det var precis i närheten av fyrhjulingsvägen som går upp mot vistet vid Tjåhke, med en fyrhjuling tar det inte lång tid att köra till platsen från sitoälvsbron. Har själv gjort många turer åt det hållet, ofta dagsturer när man snabbt ville komma ut på fjället. Vägen upp till Sitoälvsbron brukar för övrigt vara körbar till efter jul då Sirges samlar renar längs vägen för vinterflytten och håller den öppen tills de är klara (såg att någon spekulerat att den skulle ha varit stängd).

Tror att en kedja av olyckliga omständigheter legat bakom. För lite erfarenhet och kunskap om lokala förhållanden för årstiden, underdimensionerat utrustningsval, utifrån utrustningsnivå och omständigheter olyckligt val av tältplats (gott om skyddad terräng nära). När man inser att det börjar vara akut så sätter rädslan och paniken in och då är det svårt att göra rationella val. Hård blåst, drev och kolsvart mörker bidrar till utsattheten.
Fyrhjulingsvägen - är det den som på kartan markeras med punkter? I så fall bara några hundra meter öster om Storms sista lägerplats.
Paniken, mörkret och snödrevet kan ju förklara varför han inte sökte sig ner i fjällbjörsskogen, som låg så nära, när katastrofen slog till. Storms sista timme i livet var nog inte munter. Där låg han helt ensam i vildmarken och frös ihjäl medans han förgäves väntade på räddning.
Jag har också funderat på att han kanske var den ende vandraren ute i de trakterna den natten. När jag hörde nyheten om en död vandrare i Ultevis naturreservat så var min första tanke: "Va, vem vandrar nu?" Jag var även förvånad över att någon vandrade i det naturreservatet. När jag sedan hörde att det var en utländsk medborgare tänkte jag lite cyniskt "Då förstår jag". Tyvärr kommer ibland vandrare från kontinenten hit till svenska fjällen under senhösten utan att till fullo förstå vilket väder som kan förväntas.
Rätta mig om jag tolkar dig fel, men menar du att det borde gått att nå honom med fyrhjuling den ödesdigra natten?

Funderar på hur mycket en vindsäck hade kunnat hjälpa honom. Men var sovsäck och kläder redan blöta så hade den väl ändå inte hjälpt mot förfrysning kanske.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg