Jag har nu läst igenom utredningen om Storm de Beuls död i Jokkmokksfjällen. Utredningen är på 68 sidor och jag har fått ut 52 sidor. De sidor som sekretessbelagtsär de som innehåller fotografier av Storm som togs där han hittades på fjället och på Gällivare sjukhus. I det material jag fått ut har vissa uppgifter maskats.
240130 02.36 inkom ett larm från en Garmin Inreach Mini via JRCC till SOS Alarm. Nödsändaren larmade från östra delen av Nuortajvásj/Njunjes vidgränsen till Ultevis’ fjällurskogs naturreservat. Från Inreachen skickades tre förinställda meddelanden: ”Severe injury. Send help”, ”Natural disaster. Need assistance”och ”Medical emergency. Need assistance”. Därutöver skrev Storm ett eget meddelande: ”Storm.”. SOS Alarm gjorde flera icke framgångsrika försök att komma i kontakt med Stormvia hans nödsändare och telefon de följande timmarna. Man försökte även kontakta hans anhöriga i Belgien. Vädret i det område från vilket Storm larmade uppgavs kl. 4.00 vara0°C, 20 m/s i medelvind och 32 m/s i byvind. En ambulanshelikopter skickades från Gällivare sjukhus efter kl. 10.00. I media har det förekommit uppgifter om att Storm hittats 2 km från den platshan larmade från. I utredningen framkommer dock att Storms kropp hittades i närheten. Han var delvis täckt av snö och ”helt invirad i sin tältduk, även ansiktet”. Helikopterpersonalenberättar ”All utrustning vi fann kring honom stoppade vi ner i hans ryggsäck, och det låg en del utrustning kring honom i själva tältduken”. I den lista över Storms tillhörighetersom polisen upprättade i Gällivare nämns ingen sovsäck. Ej heller någon ID. Storms mor har i intervjuer sagt att hennes son hade förfrysningsskador på fötter och underben. I utlåtandetfrån Rättsmedicinalverket nämns lesioner på fötter och nedre halvan av underbenens framsidor, det står dock inget om orsakerna till dessa skador. Storms mor har även i intervju nämntatt hennes sons näsa var bruten. Detta finns det inte något stöd för i ovan nämnda utlåtande. Tvärtom står det ”Ansiktsskelettet känns helt.”. Under rubriken ”Dödsorsak”står att läsa: Omständigheterna talar starkt för att döden har orsakats av nedkylning ( så kallad hypotermi ) och fynden är förenliga med det.”
( Detta var mitt hitills längsta inlägg på Utsidan. )