Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Jag har nu läst igenom utredningen om Storm de Beuls död i Jokkmokksfjällen. Utredningen är på 68 sidor och jag har fått ut 52 sidor. De sidor som sekretessbelagtsär de som innehåller fotografier av Storm som togs där han hittades på fjället och på Gällivare sjukhus. I det material jag fått ut har vissa uppgifter maskats.

240130 02.36 inkom ett larm från en Garmin Inreach Mini via JRCC till SOS Alarm. Nödsändaren larmade från östra delen av Nuortajvásj/Njunjes vidgränsen till Ultevis’ fjällurskogs naturreservat. Från Inreachen skickades tre förinställda meddelanden: ”Severe injury. Send help”, ”Natural disaster. Need assistance”och ”Medical emergency. Need assistance”. Därutöver skrev Storm ett eget meddelande: ”Storm.”. SOS Alarm gjorde flera icke framgångsrika försök att komma i kontakt med Stormvia hans nödsändare och telefon de följande timmarna. Man försökte även kontakta hans anhöriga i Belgien. Vädret i det område från vilket Storm larmade uppgavs kl. 4.00 vara0°C, 20 m/s i medelvind och 32 m/s i byvind. En ambulanshelikopter skickades från Gällivare sjukhus efter kl. 10.00. I media har det förekommit uppgifter om att Storm hittats 2 km från den platshan larmade från. I utredningen framkommer dock att Storms kropp hittades i närheten. Han var delvis täckt av snö och ”helt invirad i sin tältduk, även ansiktet”. Helikopterpersonalenberättar ”All utrustning vi fann kring honom stoppade vi ner i hans ryggsäck, och det låg en del utrustning kring honom i själva tältduken”. I den lista över Storms tillhörighetersom polisen upprättade i Gällivare nämns ingen sovsäck. Ej heller någon ID. Storms mor har i intervjuer sagt att hennes son hade förfrysningsskador på fötter och underben. I utlåtandetfrån Rättsmedicinalverket nämns lesioner på fötter och nedre halvan av underbenens framsidor, det står dock inget om orsakerna till dessa skador. Storms mor har även i intervju nämntatt hennes sons näsa var bruten. Detta finns det inte något stöd för i ovan nämnda utlåtande. Tvärtom står det ”Ansiktsskelettet känns helt.”. Under rubriken ”Dödsorsak”står att läsa: Omständigheterna talar starkt för att döden har orsakats av nedkylning ( så kallad hypotermi ) och fynden är förenliga med det.”
( Detta var mitt hitills längsta inlägg på Utsidan. )

Tack Anders.

Står det något om han återfanns ovan eller nedom trädgränsen? Pågående nederbörd? Snödjup och snökvaltét?

Är det någon led eller stig i närheten?

Thure

Tack Anders.

Står det något om han återfanns ovan eller nedom trädgränsen? Pågående nederbörd? Snödjup och snökvaltét?

Är det någon led eller stig i närheten?

Thure
På kalfjället, nära skogsgränsen. Några 100 meter åt öster löper en stig. Via den stigen går det att ta sig till vägbommen vid Sitoälvsbron där Storms bil stod parkerad.

Intressant men kanske inte helt oväntat hur mycket "information" i media som visade sig vara fel.

Han fick alltså problem på lägerplatsen och lämnade aldrig den verkar det som.

Intressant men kanske inte helt oväntat hur mycket "information" i media som visade sig vara fel.

Han fick alltså problem på lägerplatsen och lämnade aldrig den verkar det som.
Att kroppen var invirad i tältduken kan tyda på att tältet blåst sönder och för att överleva försökte Storm använda resterna av tältet som en improviserad vindsäck. Storms kropp hittades intill ett klippblock. Sökte han lä för vinden? Det jag dock undrar över är: var är sovsäcken? På ett videoklipp som lades ut i belgisk media i början av november syns sovsäcken när Storm filmar innifrån sitt tält.
Den största överraskningen med att läsa utredningen för mig var att Storms näsa inte var bruten. Varför har Storms mor hävdat det??

Sovsäcken kan ha blåst bort?

Kan man göra en lista på den kedja av omständigheter och utrustningsproblem som kan ha bidragit till att han tragiskt förolyckats?

Att det kommer att finnas en osäkerhet i bedömningen om vad som hänt verkar klart. Jag tror att det finns lärdomar även om vi inte kommer så mycket längre än så här. Återigen ett tack till dig Anders.

Thure

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg