Fyrhjulingsvägen - är det den som på kartan markeras med punkter? I så fall bara några hundra meter öster om Storms sista lägerplats.
Paniken, mörkret och snödrevet kan ju förklara varför han inte sökte sig ner i fjällbjörsskogen, som låg så nära, när katastrofen slog till. Storms sista timme i livet var nog inte munter. Där låg han helt ensam i vildmarken och frös ihjäl medans han förgäves väntade på räddning.
Jag har också funderat på att han kanske var den ende vandraren ute i de trakterna den natten. När jag hörde nyheten om en död vandrare i Ultevis naturreservat så var min första tanke: "Va, vem vandrar nu?" Jag var även förvånad över att någon vandrade i det naturreservatet. När jag sedan hörde att det var en utländsk medborgare tänkte jag lite cyniskt "Då förstår jag". Tyvärr kommer ibland vandrare från kontinenten hit till svenska fjällen under senhösten utan att till fullo förstå vilket väder som kan förväntas.
Rätta mig om jag tolkar dig fel, men menar du att det borde gått att nå honom med fyrhjuling den ödesdigra natten?
Ja det är den och det är ju som du skriver nära till mer skyddad terräng. Följer man vägen en bit ner kommer man sen ner i än mer skyddad terräng med barrskog.
Och din sista fråga, ja det hade nog gått att köra ut med en fyrhjuling. Det är skyddad terräng hela vägen och för någon med lokalkännedom skulle jag säga att det inte hade varit någon jättestor utmaning speciellt inte när ett liv är i fara. Men jag har ingen kunskap i hur SOS alarm agerade. Vet inte ens om de kontaktade Årrenjarka som brukar göra fjällräddningsuppdrag. Här är två bilder. Den första är väl en dryg km från där de hittade honom och den andra kan inte vara mer än några hundra meter.