Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Fyrhjulingsvägen - är det den som på kartan markeras med punkter? I så fall bara några hundra meter öster om Storms sista lägerplats.
Paniken, mörkret och snödrevet kan ju förklara varför han inte sökte sig ner i fjällbjörsskogen, som låg så nära, när katastrofen slog till. Storms sista timme i livet var nog inte munter. Där låg han helt ensam i vildmarken och frös ihjäl medans han förgäves väntade på räddning.
Jag har också funderat på att han kanske var den ende vandraren ute i de trakterna den natten. När jag hörde nyheten om en död vandrare i Ultevis naturreservat så var min första tanke: "Va, vem vandrar nu?" Jag var även förvånad över att någon vandrade i det naturreservatet. När jag sedan hörde att det var en utländsk medborgare tänkte jag lite cyniskt "Då förstår jag". Tyvärr kommer ibland vandrare från kontinenten hit till svenska fjällen under senhösten utan att till fullo förstå vilket väder som kan förväntas.
Rätta mig om jag tolkar dig fel, men menar du att det borde gått att nå honom med fyrhjuling den ödesdigra natten?

Ja det är den och det är ju som du skriver nära till mer skyddad terräng. Följer man vägen en bit ner kommer man sen ner i än mer skyddad terräng med barrskog.
Och din sista fråga, ja det hade nog gått att köra ut med en fyrhjuling. Det är skyddad terräng hela vägen och för någon med lokalkännedom skulle jag säga att det inte hade varit någon jättestor utmaning speciellt inte när ett liv är i fara. Men jag har ingen kunskap i hur SOS alarm agerade. Vet inte ens om de kontaktade Årrenjarka som brukar göra fjällräddningsuppdrag. Här är två bilder. Den första är väl en dryg km från där de hittade honom och den andra kan inte vara mer än några hundra meter.

Fyrhjulingsvag-8979.png

Fyrhjulingsvag-2601.png

Ja det är den och det är ju som du skriver nära till mer skyddad terräng. Följer man vägen en bit ner kommer man sen ner i än mer skyddad terräng med barrskog.
Och din sista fråga, ja det hade nog gått att köra ut med en fyrhjuling. Det är skyddad terräng hela vägen och för någon med lokalkännedom skulle jag säga att det inte hade varit någon jättestor utmaning speciellt inte när ett liv är i fara. Men jag har ingen kunskap i hur SOS alarm agerade. Vet inte ens om de kontaktade Årrenjarka som brukar göra fjällräddningsuppdrag. Här är två bilder. Den första är väl en dryg km från där de hittade honom och den andra kan inte vara mer än några hundra meter.

Visa bilaga 45843

Visa bilaga 45844
Jag har kollade i utredningen igen och det står noterat att kl. 4.36 kontaktas en person ( vars namn har maskats ) boende i Årrenjarka som säger att det krävs helikopter för att ta sig till platsen för nödsändarlarmet. Kl. 7.51 görs följande notering: "Från ins-led, har snöat under natten, är ev en stängd bom till platsen samt brant, oklart om fyrhjuling kan ta sig ".

Jag har kollade i utredningen igen och det står noterat att kl. 4.36 kontaktas en person ( vars namn har maskats ) boende i Årrenjarka som säger att det krävs helikopter för att ta sig till platsen för nödsändarlarmet. Kl. 7.51 görs följande notering: "Från ins-led, har snöat under natten, är ev en stängd bom till platsen samt brant, oklart om fyrhjuling kan ta sig ".
Märkligt om en stängd bom skulle utgöra ett oöverkomligt hinder för fjällräddningen. Det måste mer vara en notering om en omständighet att undersöka.

Undrar hur vanligt det är med den här sortens nödsignaler och räddningsuppdrag off season.

Märkligt om en stängd bom skulle utgöra ett oöverkomligt hinder för fjällräddningen. Det måste mer vara en notering om en omständighet att undersöka.

Undrar hur vanligt det är med den här sortens nödsignaler och räddningsuppdrag off season.
I slutet av oktober är det mycket få som vandrar i den delen av landet. Och givetvis är det ännu färre som nödlarmar. Inte för att jag är någon expert på fyrhjulingskörning, men om en vägbom blockerar vägen går det kanske att köra vid sidan om.

Det är säkert väldigt ovanligt. Om ett larm utlöses mitt i natten och mitt i en snöstorm med kraftiga vindar så kan man inte räkna med hjälp innan förhållanden blivit bättre.

Självklart är det upp till var och en att klara av väder och vind om man ger sig ut på en campingtur i fjällen offseason.

Om det är medelvind på 20m/s(storm) och toppar på över 30m/s(orkan) är det olämpligt att skicka ut folk oavsett om de är utbildade eller inte. Det är farligt och blir en arbetsmiljöfråga.

Jag har varit ute när det toppat på 20m/s sommartid och skulle inte ge mig ut då vintertid. En annars fri väg kan ha drivit igen inom loppet av 10-20 minuter i det vädret.

Om det är medelvind på 20m/s(storm) och toppar på över 30m/s(orkan) är det olämpligt att skicka ut folk oavsett om de är utbildade eller inte. Det är farligt och blir en arbetsmiljöfråga.

Jag har varit ute när det toppat på 20m/s sommartid och skulle inte ge mig ut då vintertid. En annars fri väg kan ha drivit igen inom loppet av 10-20 minuter i det vädret.
Plus att fordonet man färdas med mycket väl kan blåsa av vägen om det är halt.

Jag har ingen aning om hur SOS arbetar och det är alltid lätt att sitta med facit, men det ser inte ut som att de gjort sig någon brådska.
Någon som vet hur det brukar gå till vid den här typen av larm?

"... 02.36 inkom ett larm från ..."
"... 4.36 kontaktas en person ( vars namn har maskats ) boende i Årrenjarka ..."
"... 7.51 görs följande notering ..."

Nja det står att de försökt kontakta honom under de kommande timmarna utan att lyckas.

Fjällräddningen lyder under polisen och jag gissar att det är de som leder arbetet. Det gör dom vanligtvis vid saknade personer snarare än räddningstjänsten. Så de avgör när folk kan ge sig ut eller inte.

Motsvarande sker t ex vid skogsbränder fast då är det räddningstjänsten som bestämmer när och vilka som får gå in i ett område.

I slutet av oktober är det mycket få som vandrar i den delen av landet. Och givetvis är det ännu färre som nödlarmar. Inte för att jag är någon expert på fyrhjulingskörning, men om en vägbom blockerar vägen går det kanske att köra vid sidan om.
Är inte bommat, det går en kedja över vid Sitoälvsbron med ett hänglås. Omöjligt att spekulera i vilka överväganden som gjordes och det är förstås lätt att vara efterklok, kan bara säga att det går väg ända fram och att den går skyddat genom skog nästan hela vägen. Vet du hur mycket nederbörd som kom den aktuella natten? Det verkar inte ha varit några större mängder i alla fall. Inte säkert att man hunnit fram ändå men, men.

I Jokkmokk i slutet av oktober är det nog väldigt ovanligt, det är inget jag på rak arm kan komma ihåg. Vanligtvis är det *inga* vandrare som är ute då, det är lite lugnare period i renskötseln också. Någon vecka innan brukar det vara full fart i området då Sirges har sarvslakt vid Guorbak och då hade det varit fullt med folk med stora pick-up'er och sexhjulsdrivna fordon några km från Sitoälvsbron. Isarna i området brukar dock vara väldigt lömska inte minst för att många av de större vattendragen är reglerade, och olyckor med skotrar som kör genom isen är inte ovanliga tidigt under vintern.

Tragisk historia!

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg