Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Ja, kanske, men behöver ju inte vara så precist östligt om aktse, men den där stigen ligger ju lämpligt till om man har bilen vid sitoälvsbron och vill upp dit nånstans. Ser ut som åtminstone 1 vad om han kom där söderifrån. Nåt kan hänt där om det var mycket vatten.
Jag tror inte vägen upp till Sitoälvbron från kraftverket är öppen den här tiden på året

Jag såg nu på kartan att det kalfjäll som ligger öster om Aktse ligger utanför Ultevis naturreservat. Gränsen går där fjällbjörkskogen börjar. Men det hävdas att han hittades på kalfjäll.

Men om det var uppe på Nuortoajvásj var det utanför Ultevis naturreservat.
Var uppgiften om naturreservatet kommer vet inte jag.Om man tittar på minkarta i förstoring så ser man att delar av fjället går in i narurreservatet,Var exakt det var vet bara polisen ,fjällräddningen och besättningern på helikoptern. Jag känner djupt med familjen och avslutar mitt deltagande i den här tråden.

Hi,
I'm a long time reader here, but never posted something. This was today on the news here in Belgium, so I want to inform everyone here about what is know about the deceased guy. It seemed that he got caught in a blizzard, got injured (maybe frostbite or hypothermia, they mentioned wet feet) and started his trip to his car which was parked 15 km away. He never made it and collapsed 2 km from where he flagged for help with his Inreach. He send a last message to his friend, which you can see here (in dutch) . His tent seems to be a Six moon designs Lunar Solo, which already took a beating as you can see in his last message. He also has a YT channel . May he rest in peace.

Thanx for sharing info. All respect !! Wonder anyway what could be done officially to inform about the dangers of bad weather and storm, especially offseason. An ul summertent is not enough in almost-winter & cold storm. Sorry if I wrote something disrespectful. RIP.

Översättningen av artikeln till svenska gav inte så mycket ytterligare information om händelseförloppet. Så oklart om vi kan dra fler lärdomar från detta.

Tragiskt när någon omkommer på detta sätt.

Thure

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg