Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Tycker att tråden på flashback har högre kvalitet.. Mindre "virtue signaling" och fiskesnack..
Ett väldigt tjat om att det blev några inlägg i tråden som handlade om fiske. Men eftersom någon spekulerade kring att mannen som avled kanske var där för att fiska, så känns de helt relevanta. Ungefär som att någon hade spekulerat kring att han var där för att plocka hjortron och någon annan, kunnig i hjortronplockning, hade rett ut omständigheterna kring det.

family is reading this too... He was not there for fishing

Jag förstår om anhöriga också googlar, läser och försöker förstå hur det kunde hända. Även om anhöriga kanske vet mer om omständigheterna än vad vi gör här så är det givetvis ofattbart och fullt naturligt att söka efter pusselbitar.

I det här forumet är vi oftast ganska bra på att snacka fjäll, säkerhet osv på ett vettigt sätt. Det är många här som vet vad de talar om och som har mycket erfarenheter. Mångas första tanke är nog "vad fasen gjorde han där i månadsskiftet oktober-november". Därav spekulationerna om fiske.

En utmaning vid längre turer i det området och den tiden på året är just att det i förväg är svårt att veta om det kommer att vara barmark eller inte. Även om det är barmark när man startar kanske det efter någon vecka kommer mycket snö. Då blir det mycket svårt att förflytta sig utan skidor/snöskor. Om man har med sig skidor/snöskor kanske man får bära på dem hela turen om det förblir barmark. Detta blir särskilt besvärligt om det är långa skidor. Snöskor är betydligt enklare att fästa på ryggsäcken. Snön i början av vintern bär dåligt även för den med långa skidor.
Att det är mycket lite folk ute vid den tiden på året kan dock vara mycket lockande för en del vandrare.
Jag skulle nog säga att det är väldigt ovanligt att det är barmark i månadsskiftet oktober/november, hur mycket varierar dock men generellt är det rätt vintrigt. Jag vet inget, och vill inte uttala mig om kunskapsnivån hos den förolyckade, men utifrån egna erfarenheter och från personer från besöksnäring, samebyar och annan lokalbefolkning så vet jag att det är vanligt att det kommer folk med för dålig utrustning och för lite kunskap för att "fjällvandra" både innan säsongen (april-maj) och efter (oktober-november), ej sällan kontinentaleuropéer som har dålig insikt i hur förhållandena faktiskt ser ut och hur stora skillnaderna är. Ofta blir det nog inte så mycket av fjällvandringsplanerna. När jag själv gjort turer den tiden (bara kortare med någon övernattning) så är det vinterutrustning som gäller och ofta fryser man ändå som en hund då man är ovan med säsongens första bitande kyla. Angående fiske har jag nog aldrig sett någon sportfiskare där den tiden.

Jag tycker det är synd att det är så mycket locket på vid såna här händelser i Sverige, det borde vara viktigt att kommunicera vad som faktiskt hänt; handlar det om akut sjukdom? Bristande erfarenhet och dålig utrustning? Olycka? I alpina sammanhang kan ju ofta läsa en incidentrapport om vad som faktiskt hänt och vad man kan göra för att minska risken att liknande händer igen.

Ett väldigt tjat om att det blev några inlägg i tråden som handlade om fiske. Men eftersom någon spekulerade kring att mannen som avled kanske var där för att fiska, så känns de helt relevanta.
Jag tror jag var den som först nämnde fiske i sammanhanget Sijddoätno men samtidigt dementerade detta i samma andemening att årstiden talade emot detta. Inte hade jag väl anat att tråden som behandlar ett så seriöst och tragiskt ämne skulle spåra ur och spåna in på fiskesnack av denna kommentar, men det är väl typiskt Utsidan😉. Låt oss hålla oss till ämnet och hoppas vi så småningom får veta mer bakgrund och fakta.

Har den exakta positionen där han påträffades framkommit? Alltså mer precist än 6 km från aktse?

Om det var nån älv eller sjö bredvid han försökt vada.

Borde väl vandrat längs den markerade stigen öster om nuortoajvasj nånstans då.

Ovanför där på kalfjället finns det mobiltäckning kom jag ihåg

Senast ändrad:
Inlägg #28 i den här tråden beskriver positionen som 6 km öster om fjällstugan Aktse, och då hamnar jag kring Sijddoötno på kartan om positionen stämmer.

Jag skulle nog säga att det är väldigt ovanligt att det är barmark i månadsskiftet oktober/november, hur mycket varierar dock men generellt är det rätt vintrigt. Jag vet inget, och vill inte uttala mig om kunskapsnivån hos den förolyckade, men utifrån egna erfarenheter och från personer från besöksnäring, samebyar och annan lokalbefolkning så vet jag att det är vanligt att det kommer folk med för dålig utrustning och för lite kunskap för att "fjällvandra" både innan säsongen (april-maj) och efter (oktober-november), ej sällan kontinentaleuropéer som har dålig insikt i hur förhållandena faktiskt ser ut och hur stora skillnaderna är. Ofta blir det nog inte så mycket av fjällvandringsplanerna. När jag själv gjort turer den tiden (bara kortare med någon övernattning) så är det vinterutrustning som gäller och ofta fryser man ändå som en hund då man är ovan med säsongens första bitande kyla. Angående fiske har jag nog aldrig sett någon sportfiskare där den tiden.

Jag tycker det är synd att det är så mycket locket på vid såna här händelser i Sverige, det borde vara viktigt att kommunicera vad som faktiskt hänt; handlar det om akut sjukdom? Bristande erfarenhet och dålig utrustning? Olycka? I alpina sammanhang kan ju ofta läsa en incidentrapport om vad som faktiskt hänt och vad man kan göra för att minska risken att liknande händer igen.
I Jokkmokk är det just nu barmark och igår uppmöttes den högsta novembertemperaturen någonsin. Snöläget 6 km öster om Aktse har jag inte koll på.
Jag håller med om att brist på information är ett problem. T ex den vandrare som hittades död i Stora Sjöfallets nationalpark i juni. Det meddelades att han hittats död efter att ha varit försvunnen i flera dagar och sedan kom inte mer information.

Respektlös diskussion nu.
Fast jag håller inte med. Min kritik är mot den totala tystnaden från myndighetshåll. Det har ingenting med respekt att göra, snarare om demokrati. Det är fråga om samhällsaktörer som jag tycker borde jobba annorlunda med information utåt.

Efter en tragisk olycka är det viktigt att dra lärdom. Det borde inte vara locket på från fjällräddningens/polisens håll. Det borde vara fullt fokus på att förebygga liknande olyckor i framtiden. Som jag ser det handlar hela den här diskussionen om det. Inte om någon sorts skuldbeläggande av killen ifråga.

Vad hände med han som dog i juni, hade det med tidpunkten att göra, det vet vi inte heller. Information om vad som gått fel kan hjälpa andra att inte göra samma misstag.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg