Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Mycket mer fakta i den artikeln, men varför han gav sig av från tält/larmplatsen, med sovsäck och tandborste men inget annat i ryggsäcken, lär förbli obesvarat. Inte heller om hans tält hade skadats/kollapsat - det är tydligen inte återfunnet.

Han uppger i nödmeddelandet att han redan då är skadad och behöver omedelbar hjälp. Men han svarar inte på svarsmeddelandet/frågorna från fjällräddningen.

Han verkar ju inte ha varit direkt oerfaren. Ibland har man bara extremt mycket otur.

Mycket mer fakta i den artikeln, men varför han gav sig av från tält/larmplatsen, med sovsäck och tandborste men inget annat i ryggsäcken, lär förbli obesvarat. Inte heller om hans tält hade skadats/kollapsat - det är tydligen inte återfunnet.

Han uppger i nödmeddelandet att han redan då är skadad och behöver omedelbar hjälp. Men han svarar inte på svarsmeddelandet/frågorna från fjällräddningen.

Han verkar ju inte ha varit direkt oerfaren. Ibland har man bara extremt mycket otur.
Jo mamman tar väl upp tältet från lådan hon fick med han saker. Tycker mig uppfatta nåt om att det inte är ett "vintertält".
Fanns ett annat klipp tidigare också, men som de verkar tagit bort. Jag såg detta klipp och tältet såg inte kollapsat ut, men vägarna låg ordentligt emot och sovsäcken var blöt. Han pratade till sin vän och sa de orden tidningarna återgett, men lätt hoppfull.
Sen måste det blivit värre och han måste gett sig av.

Tycker det känns lite olustigt och disrespecful att spekulera. Men, med tex ett HB black label tält, varma kläder och sovsäck, och en del erfarenhet från kallt skitväder i fjällen, så hade det varit lugnt.

Kanske så kan officiell turistinformation förbättras. För att varna och informera, lite videos från snöstormar, och be folk att kolla på väderprognosen och ställa in om det ser illa ut.

Jo mamman tar väl upp tältet från lådan hon fick med han saker. Tycker mig uppfatta nåt om att det inte är ett "vintertält".
Fanns ett annat klipp tidigare också, men som de verkar tagit bort. Jag såg detta klipp och tältet såg inte kollapsat ut, men vägarna låg ordentligt emot och sovsäcken var blöt. Han pratade till sin vän och sa de orden tidningarna återgett, men lätt hoppfull.
Sen måste det blivit värre och han måste gett sig av.
Ja, motstridiga uppgifter om tältet. Jag såg också hans sista filmklipp. Nej, tältet verkade inte kritiskt skadat i det klippet. Han filmar ut mot den snöfyllda absiden med hans översnöade skor. Småfnyser och småskrattar lite åt läget, men verkar inte direkt orolig. Hjärtskärande.

Det lilla vi vet gör det väldigt olustigt att spekulera (än mindre moralisera) om hans utrustning, erfarenhet, kompetens, "rätt" eller "fel" beslutsfattande under krisens utveckling, etc. Man kan som sagt göra allt rätt och ändå ha massiv otur.

Senast ändrad:
Finns en artikel också i dagens GP (vet inte om den ligger bakom betalvägg?):

En reflektion som jag gör av denna tragiska händelse är att hade han haft ett rejälare tält hade han haft betydligt större möjligheter att hålla sig och sin utrustning torr och kunnat vänta ut snöstormen tills den bedarrat, inte osannolikt livsavgörande.
Definitivt, sedan var oktober ovanligt varmt i år
Ja, motstridiga uppgifter om tältet. Jag såg också hans sista filmklipp. Nej, tältet verkade inte kritiskt skadat i det klippet. Han filmar ut mot den snöfyllda absiden med hans översnöade skor. Småfnyser och småskrattar lite åt läget, men verkar inte direkt orolig. Hjärtskärande.

Det lilla vi vet gör det väldigt olustigt att spekulera (än mindre moralisera) om hans utrustning, erfarenhet, kompetens, "rätt" eller "fel" beslutsfattande under krisens utveckling, etc. Man kan som sagt göra allt rätt och ändå ha massiv otur.
Han säger ju att det ska bli värre under natten till sin kompis. Det är väl sedan tältet hans mamma håller upp i videon, tillsammans med hans handvärmare. Hans fötter och ben var förfrusna men inte händer och överkroppen. Tältet/tälstång borde ju ha blåst sönder på något sätt vilket tvingat honom att ge sig av mot bilen med blöta kängor, och på vägen halkade han och bröt näsan, skickade en nödsignal och fortsatte. Efter det klarade han sig ytterligare 2 km. Det är svårt att föreställa sig lidandet i mörkret och snöstormen, och smärtan för föräldrarna.

Tycker det känns lite olustigt och disrespecful att spekulera. Men, med tex ett HB black label tält, varma kläder och sovsäck, och en del erfarenhet från kallt skitväder i fjällen, så hade det varit lugnt.

Kanske så kan officiell turistinformation förbättras. För att varna och informera, lite videos från snöstormar, och be folk att kolla på väderprognosen och ställa in om det ser illa ut.
Jag kan hålla med om det. Det är en tragisk händelse som drabbat en ung person. Det kommer för alltid att påverka hans anhöriga. Min tankar är med dem.

Men jag tror att de skulle tycka att det vore bra om andra kan lära sig av hans misstag -- och därmed överleva.

Jag tror som du att valet av tält är det riktigt kritiska här. Marginalen vid dåligt väder med en del UL-tält är inte så stor. Jag skulle personligen aldrig ge mig ut i fjällen sent på hösten med ett UL-tält liknande det som den förolyckade hade.

Jag har ett hundratal nätter i tält på vintern. Kallaste det varit när jag haft med termometer är -38. Det går bra med rätt utrustning och kunskap. Bevisligen kan det gå illa när det är betydligt varmare. Och här är nog utrustningsvalet och otur huvudorsaken.

OM tältet nu var ett Lunar Solo så hoppas jag verkligen det var sista gången någon behöver hamna i en storm på vinterfjället i en sådan skapelse.

Tältduken är inte ens i närheten att nå ner till marken, naturligtvis inga stormmattor/snökjol, ventilationen verkar delvis bygga på att vinden blåser in under in under tältet så skotta upp snö (i den mån det finns) mot tältduken är inte heller optimalt, ser ut som det inte finns speciellt gott om linor/fästen, det ser dessutom ut att vara av enkeldukskonstruktion.

"Storm proof" säger dom i reklamvideon, jag skulle nog säga raka motsatsen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg