Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Jag känner bara ett obehag när man spekulerar om en person som omkommit under det dåliga vädret. Jag bidrar inte med mer nu då jag saknar fakta. Respekt för den som omkommit behöver man ha med i sina tankar och i det man skriver. Jag säger inte att det saknas respekt då jag inte läst allt som skrivits, jag menar bara att man behöver ha det med sig när man är snabb i tanken och vill svara.

Respektlös diskussion nu.

Jag tror att personen blev nedkyld och frös ihjäl. Tror…rent av sannolikt.
Men på allvar? Du tjatar i inlägg efter inlägg om att det är respektlöst att spekulera. Sen är det nästan bara du som spekulerar om just dödsorsaken. Det är som att ditt konto styrs av två helt olika personer, alternativt en person helt utan riktning.

Fast jag håller inte med. Min kritik är mot den totala tystnaden från myndighetshåll. Det har ingenting med respekt att göra, snarare om demokrati. Det är fråga om samhällsaktörer som jag tycker borde jobba annorlunda med information utåt.

Efter en tragisk olycka är det viktigt att dra lärdom. Det borde inte vara locket på från fjällräddningens/polisens håll. Det borde vara fullt fokus på att förebygga liknande olyckor i framtiden. Som jag ser det handlar hela den här diskussionen om det. Inte om någon sorts skuldbeläggande av killen ifråga.

Vad hände med han som dog i juni, hade det med tidpunkten att göra, det vet vi inte heller. Information om vad som gått fel kan hjälpa andra att inte göra samma misstag.
Anarisolyckan är ett mycket bra exempel. Fortfarande efter 4,5 decennier talas det om den olyckan. Jag är en som ofta nämner den. Av den historien finns så mycket att lära.

Polisen gör utredningar vid de dödsfall som är oväntade, vid olyckor, misstänkta brott etc. Ofta obduceras kroppen men det kan ta tid innan utredningen är klar. En del av dessa utredningar kommenteras offentligt andra kan man som privatperson oftast ta del av och läsa hos polisen. Jag antar att det finns en färdig utredning om vandraren som hittades i Stora Sjöfallets nationalpark i juni.

Thure

Polisen gör utredningar vid de dödsfall som är oväntade, vid olyckor, misstänkta brott etc. Ofta obduceras kroppen men det kan ta tid innan utredningen är klar. En del av dessa utredningar kommenteras offentligt andra kan man som privatperson oftast ta del av och läsa hos polisen. Jag antar att det finns en färdig utredning om vandraren som hittades i Stora Sjöfallets nationalpark i juni.

Thure
Värdefull information. Stort tack.

Verkligen? På Flashback förekommer förebråelser mot Fjällräddningen ( att de visst hade kunnat rycka ut om de velat ) och den avlidne, påståenden om gröna män från Mars och det luftas åsikter om att den avlidne mannens anhöriga bör få en nota för helikopterkostnaden. Men min mindre fiskesnack är det.
Jag erkänner villigt att jag ute på tunn is här, men är eventuell kritik mot fjällräddning helt ogrundad?
Om det stämmer med med c:a 6km öster om Aktse så hamnar du väl c:a 10km fågelvägen från körbar väg och inom någon km från en större led?
Nu räknade fjällräddning med att vädret skulle tillåta helikopter att flyga efter natten och någon skrev att de var framme c:a 9 timmar efter larmet från nödsändare.
Är det helt orimligt att det, i det här fallet, kunde gått fortare att nå fram med fordon och till fots?
Och om väderomslaget dröjt ytterligare ett antal timmar?

Sedan om det gjort någon skillnad eller inte kan man inte veta.

Thure
Normalt kan man inte begära ut en förundersökning innan den är avslutad. När den är avslutad blir den en allmän handling och lämnas normalt ut på begäran. Om den av någon anledning är belagd med sekretess kan man ofta be dem att dölja personuppgifter, så kan det gå bra ändå. Mer info här:

Jag erkänner villigt att jag ute på tunn is här, men är eventuell kritik mot fjällräddning helt ogrundad?
Om det stämmer med med c:a 6km öster om Aktse så hamnar du väl c:a 10km fågelvägen från körbar väg och inom någon km från en större led?
Nu räknade fjällräddning med att vädret skulle tillåta helikopter att flyga efter natten och någon skrev att de var framme c:a 9 timmar efter larmet från nödsändare.
Är det helt orimligt att det, i det här fallet, kunde gått fortare att nå fram med fordon och till fots?

Enligt medieuppgifter gjordes bedömningen att helikopter krävdes för att nå området som nödsändarlarmet kom från.

Inlägg #28 i den här tråden beskriver positionen som 6 km öster om fjällstugan Aktse, och då hamnar jag kring Sijddoötno på kartan om positionen stämmer.

Inlägg #28 i den här tråden beskriver positionen som 6 km öster om fjällstugan Aktse, och då hamnar jag kring Sijddoötno på kartan om positionen stämmer.
Om du hade läst hela tråden hade du kunnat se utdrag från en lokal tidning att han anträffades på fjället dvs ca 6 km öster om Aktse. Sitoätno ligger ytterligare 5 km österut-Jag har haft tillstånd att fiska där 2 ggr, där vadar man inte över.

Senast ändrad:

Är det säkerställt att det handlar om 6 km öster om Aktse? Det är ju faktiskt körbart hela cykelvägen ända till båtlänningen och strax innan går det en fyrhjulingsväg norrut mot Tjåhke.

I Jokkmokk är det just nu barmark och igår uppmöttes den högsta novembertemperaturen någonsin. Snöläget 6 km öster om Aktse har jag inte koll på.
Jag håller med om att brist på information är ett problem. T ex den vandrare som hittades död i Stora Sjöfallets nationalpark i juni. Det meddelades att han hittats död efter att ha varit försvunnen i flera dagar och sedan kom inte mer information.

Jag bor inte kvar men 1 november låg det is på Talvatis inne i Jokkmokk och dygnsmedeltempen var -6,6°C enligt smhi, sen var det minusgrader fram till 4-5/11 då det blev några dagar varmt innan tempen åter har sjunkit. Om tempen är -6 inne i Jokkmokk är det garanterat rätt bistert på fjället, speciellt om det dessutom blåser.

Är det säkerställt att det handlar om 6 km öster om Aktse? Det är ju faktiskt körbart hela cykelvägen ända till båtlänningen och strax innan går det en fyrhjulingsväg norrut mot Tjåhke.

Jag bor inte kvar men 1 november låg det is på Talvatis inne i Jokkmokk och dygnsmedeltempen var -6,6°C enligt smhi, sen var det minusgrader fram till 4-5/11 då det blev några dagar varmt innan tempen åter har sjunkit. Om tempen är -6 inne i Jokkmokk är det garanterat rätt bistert på fjället, speciellt om det dessutom blåser.
Polisen säger att det var ungefär 6 km öster om Aktse.
Jag påstår inte att det inte var svåra förhållanden i Ultevis natten då aktuell vandrare förolyckades. ( Trots gårdagens extrema värme i Jokkmokk är det nu kallare och Talvatissjön är fortfarande istäckt. ) Jag ville bara berätta att det just nu inte är snötäcke här.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg