Fjällvandra med envävs "sommartält"?

Dock har det jag sett av tält som t.ex. GoLite Shangri-La 1 verkat fungera även i hyfsad vind. Och då är det ett tält med rejäl ryggåsmodell, Men visst är det känsligare och man kan aldrig veta vad som dyker upp men det gäller såklart all typ av tältning. Inget tält tål vad som helst men med ett tält med enkelväv får man nog vara lite extra eftertänksam vid val av tältplats etc.

Dock tenderar många av de enkelvävstält som används vara mindre modeller för en eller två personer och det blir då en mindre yta för vinden att fånga. De går också att sätta upp med ganska låg profil, särskilt om det brukas justerbara vandringsstavar.

...om du tittar på tältmodellen så ser du att det är ett envävs *ryggåstält*. Precis som du skriver har tältets form betydelse..;)...

//J

Hur funkar det med kondens? Ingen risk att det fäller ut vatten på insidan som skakas av inne i tältet i blåst?

Varför skulle enväggstält vara sämre på att tåla kraftig vind eller regn? Det beror väl på tältets form och materialets kvalitet, inte huruvida det finns ett innertält eller ej...?

Har själv använt ett enväggstält i flera år nu. Har tältat i Himalaya, Patagonien, Europa mfl ställen under 3 säsonger. Det har blivit en del nätter med busväder, men aldrig några problem.

Såg för några år sedan ganska mycket reklam för ett nytt kupoltält för multisporttävlingar som hade enkelväv. Kan det ha varit ett North Face? Någon som vet?

Frågan är väl varför ett tält skulle bli stabilare eller varmare bara för att det har dubbla dukar, väger det lika mycket som ett liknande envävstält är det ju uppenbarligen klenare lösningar nånstans..

Jag fjällvandrar gärna med mitt enkelväviga MSR Skinny Too, och ser inte problemet med det.

Att dubbelväven kan hålla värmen bättre är nog inte helt otippat, iaf om ventilationen i enkelvävstältet är god. Även stabiliteten kan nog skilja till fördel för tältet med dubbel väv, iaf vad gäller många tält av denna modell. De är ofta större och av en sådan modell att de är starka och tåliga (tunnel, kupol). Dock tror jag att många av dagens enkelvävstält är väldigt tåliga och skillnaden blir nog marginell i de flesta situationer. Val av tältplats etc blir nog av större betydelse.

Jag har ett ganska färskt enkelväv från Outdoor Research och har inte upplevt några problem med detta. Dock har det inte följt med på några turer på kalfjället utan mest stått i lägre marker. Regn har det dock kommit, ganska rejält vissa gånger. Har tätat sömmarna och det håller bra.

Frågan är väl varför ett tält skulle bli stabilare eller varmare bara för att det har dubbla dukar, väger det lika mycket som ett liknande envävstält är det ju uppenbarligen klenare lösningar nånstans..

Jag fjällvandrar gärna med mitt enkelväviga MSR Skinny Too, och ser inte problemet med det.

TNF Vario

Såg för några år sedan ganska mycket reklam för ett nytt kupoltält för multisporttävlingar som hade enkelväv. Kan det ha varit ett North Face? Någon som vet?

Kan det vara det här du menar?
Jag hittade det på Stadiums Outlet för några månader sedan. Tror att det utgått ur sortimentet...

Bilagor

• P7260073.jpg
    P7260073.jpg
    78.8 KB · Visningar: 495
Val av tältplats

Finns det många tältplatser i lä i t ex Ruotesvagge, Pastavagge, Kuopervagge, Alkavagge, Sarvesvagge ovan skogen, på Luottolako ?

Mycket nöjd än så länge.

Det kan det nog vara. Har du varit nöjd med det?

Har i o f s bara använt det i mildväder än så länge, dvs i plusgrader, inte så mycket vind och inget långvarigt hällregn.
En sak som jag funderade på lite i början var om golvet skulle hålla för hundklor men än så länge har jag inte sett så mycket som ett skrapmärke.(Och då sover vovve med mig inne i tältet.)
Det som imponerat än så länge är packvolym, vikt och det faktum att det tar 2 minuter att slå upp.
Dessutom är det synnerligen ljust och trevligt i det pga den ljusa väven. Absiderna på resp sida är tillräckligt stora att förvara en packning på vardera sidan i men sen är det fullt. Matlagning får ske utanför. Eller ev inne fast då under stor försiktighet och med vovve utanför...
Tänkte testa det lite hårdare nu framåt höst/vinter så det kanhända att det dyker upp en recension så småningom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg