Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen)

Har inga bra kängor så kommer behöva köpa ett par nya och tänkte göra det rätt snart i och med jag vill gå in dem och nu pågår ju mellandagsrea och så vidare.
Var inne på Inter Sport idag och berättade för butiksbiträdet att jag letar efter ett par kängor jag ska ha i lapplandsfjällen nu i sommar och fick till svar att läder är det jag borde köra på för allting annat blir för varmt. Jag är dock tveksam för jag föreställer mig att det kan bli rätt kallt som forslingarna ändå. Vad säger ni? Vad gör kängor tror ni jag borde satsa på?

Som tidigare nämnts ska du i första hand satsa på ett par kängor som passar just dina fötter. Själv har jag bra erfarenhet av Meindl och använder ett par Island Pro både till vardags och till vandring. De finns både med normal och bred läst.

Ska man gå på kungsleden på en känd sträcka med bemannade stugor efter varje etapp ställd väl inte jättehöga krav på kängorna. Det är väl inga vad på den typer av sträckor? Typ ammarnäs-hemavan eller dylikt?

Ska man gå på kungsleden på en känd sträcka med bemannade stugor efter varje etapp ställd väl inte jättehöga krav på kängorna. Det är väl inga vad på den typer av sträckor? Typ ammarnäs-hemavan eller dylikt?

Nej, det räcker i princip med gympadojor på autrostradan som i synnerhet de nordligaste etapperna av Kungsleden utgör. Om det är ihållande regn kan detta dock blir lite kallt, så trail runners (typexempel: Salomon XA Ultra 3D Pro 2 GTX) är väl lämpade för detta ändamål. Vandringskängor är tunga och (åtminstone för mina fötter) obekväma, dessutom är de anpassade för vandring i mer alpin terräng än vad Kungsleden kan erbjuda.

avslutad210712

Gäst
Jag och några kompisar tänkte gå samma sträcka i sommar och det blir vår första fjällvandring. Vi funderar på att gå i mitten av juni. Vad jag har förstått så brukar det vara ganska mycket snö då fortfarande, framförallt om man vill upp på keb. Vintern har ju varit ganska mild i Stockholm, och åtminstone i vissa delar av fjällen än så länge. Vet någon hur det ser ut där nu och hur det brukar vara så här års? Kanske kan ge en viss uppfattning om hur det kommer se ut senare. Kan man följa det någonstans, typ snörapport där man även kan hitta äldre siffror?

De som har varit uppe i fjällen pratar om att det är mycket snö i år. Kirunaborna har inte bytt till sommardäck ännu.

avslutad210712

Gäst
Jag har inte så bra koll egentligen men jag fick ett par sånna här i julklapp:
http://www.naturkompaniet.se/hanwag-tatra-gtx
Har gått några mil i dom (mest på snällt underlag) och de känns otroligt sköna. Har gått med ullsockor i sthlm senaste veckan och har inte frusit det minsta om fötterna, samtidigt som det inte har blivit för varmt.

Jag har ett par likadana som vinterkängor hemmavid men jag skulle inte tveka att dra upp till fjälls med dem om det inte vore för att jag föredrar Lundhagarna till fjälls. Enklare att torka om man går över skaftet vid något vad. Speciellt när man bor i tält. Så gå in dina Tatror så kommer det att gå bra.

Kul att notera på de där gamla kungsleden-filmerna hur vanor snabbt ändras. Serien är från 1988
ALLA på filmerna har gummistövlar på sig när de vandrar

Idag har alla kängor eller hiking-skor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg