Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen)

Svaren i denna tråd visar verkligen Utsidan från dess allra bästa sida. Grymt bra!

Mats
Enig, Utsidan har engasjerte hjelpsomme, høflige og hyggelige deltagere som gjør sitt ytterste for å hjelpe noen som ber om det. Hadde det bare stått like bra til med de som spør! At de faktisk viser at de leser tråden og sier takk til de som hjelper, så hadde det vært helt topp. Det er svært skjelden jeg hjelper noen som ikke svarer etter en par dager. Jeg gidder ikke bruke energi på noen som ikke har vett nok i skallen til å si takk til de som skriver.

Wow vilka bra svar jag har fått!!! Tusen tack allihopa! Jag och min syster har suttit och läst genom allting nu och antecknat ner viktigheter på ett block. Är otroligt glad över alla bra svar jag har fått! :)

Tänkte på lite vad jag behöver skaffa i klädväg. Har inga bra kängor så kommer behöva köpa ett par nya och tänkte göra det rätt snart i och med jag vill gå in dem och nu pågår ju mellandagsrea och så vidare.
Var inne på Inter Sport idag och berättade för butiksbiträdet att jag letar efter ett par kängor jag ska ha i lapplandsfjällen nu i sommar och fick till svar att läder är det jag borde köra på för allting annat blir för varmt. Jag är dock tveksam för jag föreställer mig att det kan bli rätt kallt som forslingarna ändå. Vad säger ni? Vad gör kängor tror ni jag borde satsa på?

Återigen, tack för alla fantastiska svar! :)

Wow vilka bra svar jag har fått!!! Tusen tack allihopa! Jag och min syster har suttit och läst genom allting nu och antecknat ner viktigheter på ett block. Är otroligt glad över alla bra svar jag har fått! :)

Tänkte på lite vad jag behöver skaffa i klädväg. Har inga bra kängor så kommer behöva köpa ett par nya och tänkte göra det rätt snart i och med jag vill gå in dem och nu pågår ju mellandagsrea och så vidare.
Var inne på Inter Sport idag och berättade för butiksbiträdet att jag letar efter ett par kängor jag ska ha i lapplandsfjällen nu i sommar och fick till svar att läder är det jag borde köra på för allting annat blir för varmt. Jag är dock tveksam för jag föreställer mig att det kan bli rätt kallt som forslingarna ändå. Vad säger ni? Vad gör kängor tror ni jag borde satsa på?

Jag har inte så bra koll egentligen men jag fick ett par sånna här i julklapp:
http://www.naturkompaniet.se/hanwag-tatra-gtx
Har gått några mil i dom (mest på snällt underlag) och de känns otroligt sköna. Har gått med ullsockor i sthlm senaste veckan och har inte frusit det minsta om fötterna, samtidigt som det inte har blivit för varmt.

Skalkängor utan foder torkar snabbast om de blir våta på tur, fodrade torkar inte i fält, möglar ofta inuti.
Bondeförbundare har fjällfolk det är en god modell, sen om det står Lundhags eller Jörn är inte det viktigaste.
go tur

Jag köpte ett par Graninge 7042 från friluftsvaror.se nu under mellandagsrean då det var halva pris jämfört med andra butiker. Har dock inte haft dom på mer än en kortare dagstur än men hittills kan jag rekommendera dem :) Tänk på att ta en stl för stor om du ska använda dubbla sockor (för att slippa skavsår) Jag gjorde inte det med mina första kängor vilket resulterat i blåsor och tappade lilltånaglar. (Jag är dock fortfarande noob på vandring så nån får rätta mej om jag ger dåliga tips)

Bra butik underlättar...

Hejsan

De flesta kängorna på marknaden har läder någonstans....så det är lite svårt att förstå vad butiksbiträdet menar. Men om jag antar att hen påstår att kängor av Lundhagstyp, dvs med vattentät underdel är för varma så är det rent nonsens.

Du behöver dock inte vara orolig att bli kall om fötterna om du nu inte råkar ha otroligt kalla fötter. Blöt om fötterna är dock klart vanligare. Finns gott om blöta marker i svenska fjällen och räkna med att det regnar åtminstone en hel dag under vandringen. Det är av denna anledningen som många gillar Lundhags/Jörn-kängor eller liknande, med en vattentät underdel håller man sig torrare om fötterna. Fast å andra sidan finns det många som bestämt hävdar att det är gore-tex kängor som gäller :)

Själv har jag både och, närmare bestämt ett par Lundhags Syncro och ett par Meindl Island, kanonfina kängor bägge två. I svenska fjällen väljer jag 9 gånger av 10 Lundhagskängornna.

MEN: exakt vilken känga du väljer är betydligt mindre viktigt än att de passar bra på din fot. Om man är lite oerfaren om hur en känga ska sitta underlättar det en hel del att gå till en riktigt bra och välsorterad friluftsbutik. Intersport tillhör inte denna kategori. Stirra dig inte heller blind på extrapris!!!

/ Stefan

Kungsleden och kängor

Gick Abisko-Nikkaluokta sommaren 2013, så himla fin och härlig led! Vem som helst som är frisk och gillar att vara ute och röra på sig kan gå där. Vi gick på 7 dagar men såhär i efterhand hade det nog varit skönt med i alla fall en extra dag att kunna gå en kortare dagstur och upptäcka mer av ett område, eller bara slappa och njuta av att befinna sig där mitt ute i ingenstans. Vi var väl 23 och 21 då, jag hade gått några turer i bl a Jämtlandsfjällen, min kompis hade inte vandrat förr men det var inga problem. Och då bar vi ca 15-17 kg var (bodde i tält och hade med all mat).

Apropå kläder: Vi gick några dagar i T-shirt och shorts och svettades, flera dagar i vinterkläder och pissekallt hällregn och blåst samt hade någon snö-natt (juli-augusti någon gång). Så ta med lager på lager! Jag hade ylle/syntet-underställ eller sånadär träningskläder i nåt svettvänligt, snabbtorkande material underst, sen fleece eller annan varm tjocktröja och regnjacka ytterst. (Vinterjacka hade nog varit gött att ha om kvällarna, men vi bodde också i tält). Halsduk/scarf, mössa, vantar (smart om de också är regntäta). En skjorta kan vara skönt som extra mellanlager. Fjällrävenbyxor som kan bli korta och torkar supersnabbt. Några tajts att ha under om vi gick i regnbyxor hela dagarna. Dubbla strumpor med några träningsstrumpor underst som ger lite stöd och tunna ullstrumpor över. Bomull tenderar ju att bli äckligt och stelt om man svettas på det, men ull håller sig fräscht.

Apropå skor. Har hört de ska vara lite för stora, dels så det får plats ett par extra sockar och dels för att inte ha sönder tårna om man går i brant nedförslut. (Det finns någon sådan sträcka Abisko-Nikkaluokta, då var jag glad för det extra utrymmet!) Jag har ett par Haglöfs solid lite q. Läder och Gore Tex. De enda skor jag aldrig fått ett enda skavsår eller ont av, och då hann jag inte gå in dem ordentligt innan turen. Sköna, vattentäta skor är en investering. Jag gick mina första fjällvandringar i ett par sladdriga, för stora gummistövlar, och hade härliga turer för det + behövde inte tveka vid stora vattenpölar eller små bäckar, men det var stor skillnad i trötthet och frustration med ett par bra kängor :)

Gick med dessa skor på höga-kusten leden också, där var ju varmt och inte alls fjällklimat, men de var verkligen inte för varma där heller.

PS: kom ihåg att man blir väldigt hungrig av att vara ute hela dagarna, mellis - ofta - får ej glömmas ;)

Jag köpte dessa kängorna från The north face idag, de kändes sköna och lätta. Brukar ha 38 i skostorlek (beror ju på från sko till sko, ibland 39) så köpte ett par i strl 39.
Någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.thenorthface.com/catalog...variationName=WEIMARANER BROWN / JAIDEN GREEN

Min fru är mycket nöjd med sina TNF, men en annan modell.
Sitter de bra blir du säkert nöjd. :)

Efter turen i sommar, glöm inte att titta in på sidan och berätta hur du hade det på turen, det som fungerat bra och det som du valt annorlunda, visare av erfarenhet. Då hjälper du nästa person som har massa frågor! :)

Min fru är mycket nöjd med sina TNF, men en annan modell.
Sitter de bra blir du säkert nöjd. :)

Efter turen i sommar, glöm inte att titta in på sidan och berätta hur du hade det på turen, det som fungerat bra och det som du valt annorlunda, visare av erfarenhet. Då hjälper du nästa person som har massa frågor! :)

Absolut, tack för påminnelsen :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg