Kungsleden och kängor
Gick Abisko-Nikkaluokta sommaren 2013, så himla fin och härlig led! Vem som helst som är frisk och gillar att vara ute och röra på sig kan gå där. Vi gick på 7 dagar men såhär i efterhand hade det nog varit skönt med i alla fall en extra dag att kunna gå en kortare dagstur och upptäcka mer av ett område, eller bara slappa och njuta av att befinna sig där mitt ute i ingenstans. Vi var väl 23 och 21 då, jag hade gått några turer i bl a Jämtlandsfjällen, min kompis hade inte vandrat förr men det var inga problem. Och då bar vi ca 15-17 kg var (bodde i tält och hade med all mat).
Apropå kläder: Vi gick några dagar i T-shirt och shorts och svettades, flera dagar i vinterkläder och pissekallt hällregn och blåst samt hade någon snö-natt (juli-augusti någon gång). Så ta med lager på lager! Jag hade ylle/syntet-underställ eller sånadär träningskläder i nåt svettvänligt, snabbtorkande material underst, sen fleece eller annan varm tjocktröja och regnjacka ytterst. (Vinterjacka hade nog varit gött att ha om kvällarna, men vi bodde också i tält). Halsduk/scarf, mössa, vantar (smart om de också är regntäta). En skjorta kan vara skönt som extra mellanlager. Fjällrävenbyxor som kan bli korta och torkar supersnabbt. Några tajts att ha under om vi gick i regnbyxor hela dagarna. Dubbla strumpor med några träningsstrumpor underst som ger lite stöd och tunna ullstrumpor över. Bomull tenderar ju att bli äckligt och stelt om man svettas på det, men ull håller sig fräscht.
Apropå skor. Har hört de ska vara lite för stora, dels så det får plats ett par extra sockar och dels för att inte ha sönder tårna om man går i brant nedförslut. (Det finns någon sådan sträcka Abisko-Nikkaluokta, då var jag glad för det extra utrymmet!) Jag har ett par Haglöfs solid lite q. Läder och Gore Tex. De enda skor jag aldrig fått ett enda skavsår eller ont av, och då hann jag inte gå in dem ordentligt innan turen. Sköna, vattentäta skor är en investering. Jag gick mina första fjällvandringar i ett par sladdriga, för stora gummistövlar, och hade härliga turer för det + behövde inte tveka vid stora vattenpölar eller små bäckar, men det var stor skillnad i trötthet och frustration med ett par bra kängor
Gick med dessa skor på höga-kusten leden också, där var ju varmt och inte alls fjällklimat, men de var verkligen inte för varma där heller.
PS: kom ihåg att man blir väldigt hungrig av att vara ute hela dagarna, mellis - ofta - får ej glömmas