Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen)

Vi gick vår första tur 2013 Abisko-Nikkaluokta. Vi tältade på ungefär samma avstånd som stugorna. Första natten vid abiskojaurestugorna eftersom man inte får tälta överallt i Abisko. Helt fantastisk tur, vi hade visserligen väldig tur med vädret, nästan för varmt. Inga mygg. Trött var man , men en otroligt fin upplevelse. Vi var då 58 och 56 år , så ni lär klara er superbra. Gå in kängorna ordentligt och träna med ryggsäck i kuperade spår.
Elisabet:)

ursäkta om jag lånar tråden lite...

Jag och några kompisar tänkte gå samma sträcka i sommar och det blir vår första fjällvandring. Vi funderar på att gå i mitten av juni. Vad jag har förstått så brukar det vara ganska mycket snö då fortfarande, framförallt om man vill upp på keb. Vintern har ju varit ganska mild i Stockholm, och åtminstone i vissa delar av fjällen än så länge. Vet någon hur det ser ut där nu och hur det brukar vara så här års? Kanske kan ge en viss uppfattning om hur det kommer se ut senare. Kan man följa det någonstans, typ snörapport där man även kan hitta äldre siffror?

Mitten av juni = mycket tidigt!

Hejsan.

Daglig information om hur mycket snö det finns hittar du på SMHI´s hemsida (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#). Enligt dagens information ska det vara 75-100 cm just nu i Kebnekaisefjällen...då Katterjåkk har hela 87 cm hade jag kallt räknar med att det är en bra bit över metern exempelvis uppe i Tjäktapasset.

Min personliga känsla är att detta är en ganska normal mängd snö såhär års, eventuellt lite mer än normalt. Har varit upp i området på två turer runt nyår och ena gången var det klart mindre snö än i år och andra ungefär lika mycket. Tyvärr har "bara" SMHI lättillgängliga data för de senaste 6 åren (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno), men kollar man in dessa kartor kan man konstatera att det bara varit mer snö runt den 10:e Januari förra året. Alla andra år har det varit mindre med snö.

Men å andra sidan är det 3-4 månader kvar innan snön når sitt maximum uppe i Lapplandsfjällen, så det är helt omöjligt att sia om hur det kommer att utveckla sig. Men personligen hade jag kallt räknat med att gå långa sträckor på snö så tidigt som i mitten av Juni. Det kan även vara värt att tänka på att stugorna längs Kungsleden öppnar den 15:e Juni i sommar enligt info på STF´s hemsida http://www.svenskaturistforeningen....Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Salka/?intro=false

/ Stefan

Ja jag får kanske övertyga polarna om att det får bli senare, kanske runt midsommar kan gå.

Edit: Äsch, jag får helt enkelt hålla koll under kommande månader och se hur det ser ut.

Senast ändrad:
Jag har gått i andra halvan av juni 2012. Det gick bra, men vi fick gå 6 km på snö genom Tjäktjapasset. Lite kämpigt och blött, men inte alls någon omöjlighet. Året efter kom vad jag förstått en värmebölja redan i maj som gjorde att nästan all snö försvann på en gång. Vill man vara på den säkra sidan så är väl slutet av juli - augusti att rekommendera, men det kan variera rätt mycket från år till år.

Hade jag fått välja hade vi nog gått i mitten av augusti, men det ska passa med allas semester och då var tydligen mitten av juni bäst. Jag personligen har inget emot om det är snö och kallt då jag tror att jag kan klä mig väl för det, framförallt på fötterna, men jag gissar att säkerhetsaspekterna förändras ganska drastiskt med mycket snö och att ledmarkeringar kan bli svårare att se? Försämrad säkerhet känns mindre bra på en första fjälltur.

Nja, inte i Lapplandsfjällen

Hej igen,

Nej kollar man specifikt på Lapplandsfjällen (det inringade området i bilden nedan) så är det bara förra året då det var mer snö den här tiden på året. Kollar man "bara" på färgkoden kan man möjligtvis hävda att det var lika mycket snö 2013. Kollar man exempelvis in Katterjåkk, som är den SMHI mätstation som ligger klart närmast den norra delen av Kungsleden får man ju följande snödjup:

2015 = 89 cm
2014 = 94 cm
2013 = 56 cm
2012 = 21 cm
2011 = 63 cm

Vill man leka runt lite mer kan man gå in på den norska snödjupkartan, klicka in snömengde i mm och zooma in på Narvikfjällen. Finns en mycket trevlig -1 år "knapp" långt upp till vänster där man kan checka snödjupet bakåt i tiden och resultatet är detsamma, dvs ganska mycket snö i Kebnekaisefjällen i år :) http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18761&stc=1&d=1420631058

Bilagor

• sno_djup.jpg
    sno_djup.jpg
    32 KB · Visningar: 775
Mycket vatten och genomslagssnö

Hade jag fått välja hade vi nog gått i mitten av augusti, men det ska passa med allas semester och då var tydligen mitten av juni bäst. Jag personligen har inget emot om det är snö och kallt då jag tror att jag kan klä mig väl för det, framförallt på fötterna, men jag gissar att säkerhetsaspekterna förändras ganska drastiskt med mycket snö och att ledmarkeringar kan bli svårare att se? Försämrad säkerhet känns mindre bra på en första fjälltur.

Jo visst kan det bli svårare att se ledmarkeringar, lättare att halka och större risk för kallt väder tidigt på barmarksäsongen. Men de två största problemen är:

1: Mycket vatten i bäckarna. Under vårfloden kan även små bäckar bli mycket vanskliga att ta sig över och även om det finns broar över alla lite större vattendrag längs Kungsleden kan det bli tal om lite knepiga vad, givetvis mycket beroende på hur långt snösmältningen har kommit. Om man har riktig otur kan man till och med råka ut för bäckar som rinner ovanpå snön och som därmed är helt omöjliga att ta sig över. Men detta brukar i normalfallet inträffa ett par veckor tidigare i slutet på Maj då många bäckfåror är igenkorkade med snö så att säga och vårfloden precis kommit igång.

2: Risk för genomslagssnö. Då snön smälter har den ofta en "övergångsfas" då den går från "vintersnö" till "sommarsnö". Då detta inträffar kan snön i värsta fall bli helt vattenmättad och tappa sin bärförmåga. Har råkat ut för detta vid ett par tillfällen och tvingats "vada" fram med snö upp till låren i varje steg. Föga förvånande är detta oerhört segt att ta sig fram i...klarar man 2 km / timme ska man vara mycket glad.

/ Stefan

Hej alla,
jag är både ny på denna hemsidan och ny på att fjällvandra (har aldrig testat). Men nu har jag och min syster pratat mycket om att göra det i sommar i Lapplandsfjällen. När jag har pratat med folk om detta har jag för det mesta mött positiva reaktioner men min mamma var inte snabb men att säga "ska ni verkligen...?" Hon är dock gammal militär och vet från erfarenhet vet hur tufft det kan vara och har väl svårt att föreställa sig oss klara av detta.
Men, någon gång är ju första gången på allt, eller?
Hur som helst, vi har inte bestämt allt ännu då det är lång tid kvar men vi funderar på att ta en vecka mellan Abisko- Nikkaluokta. Är det helt orimligt? Att två personer i åldern 23 och 25, utan tidigare erfarenhet, skulle klara av det?
Vi tänkte för övrigt övernatta i stugor.
För jag har ju också sett detta guidade turerna, men tänkte att det kanske går bra ändå utan att gått dem. Får väl erkänna att det mest kanske var snålhet p.ga de kostade nästan 8000 kr per skalle.
Vad tycker ni? Ska vi hellre köpa guidad tur, ska vi försöka gå med någon med erfarenhet eller klarar vi det själva?

Tacksam för alla svar :)

Hej, detta klarar ni galant! :)
Militära insatser i fjällen och turistande på led är ganska olikt, med avseende på t.ex vikt man ska bära, förflyttning utanför respektive på markerad led, tidsåtgång för march, uppdrag mm.

Ni har lyxen av möjlighet till lätt packning, varma stugor att sova i, god tid att gå varje dag, inget vakthållande på natten och möjlighet att själva planera raster.

Har ni erfarenhet och/eller utrustning för skogsvandring från tidigare?
Det mesta av utrustningen går använda också på fjället, ska ny utrustning skaffas har ni massa möjligheter att finna alternativ i den lättare delen av skalan vilket gör att när ni går från stuga till stuga med möjlighet att fylla på matförråden så behöver packningen inte väga mer än 8-10 kg utan att för den skull närma sig några extrema alternativ. Sök härinne på lättvikt och liknande, det finns många trådar.
För lite perspektiv väger min packning för en vecka i fjällen ca 10 kg, men då tältar jag och har också räknat med allt av mat, vatten, bränsle till köket osv för hela veckan. Skulle dock inte rekommendera mitt upplägg direkt till någon utan erfarenhet.

Sköna, väl ingågna skor, ryggsäck som sitter bra och goda regnkläder bör ha hög prio vid planläggning och inköp, samt lite träning i att gå distanser bör finnas innan turen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg