Fjällvandra ensam?

Tack Christoffer!

Många bra svar!

Man kan alltså klara sig på ett par vanliga ganska enkla skor då.

Att laga mat på (ha tillgång till kök) fjällstugorna är alltså inget som går utan ett stormkök är ett måste? (om man nu inte vill leva på nötter, frukt, choklad, makrill på burk m.m.)

Hur är generellt vädret i augusti? Medeltemp på dagtid? Antar att det inte är minusgrader i alla fall och att man då klarar sig med underställ, löparställ och regnställ samt någon fleecejacka. Vantar och mössa?

Att bestiga Kebnekajse? Västra leden upp verkar inte vara svår vad jag har läst utan det klarar man lätt på en dag?

Vädret i augusti kan vara mellan +25 och -10, men troligen någonstans däremellan.

I fjällstugorna finns kök, så du kan laga din egen mat och kanske fylla en termos så du kan fika på vägen.

Om det nu inte är fulväder är det ganska skönt att sitta och laga lunch och koka kaffe på vägen. Kan i alla fall rekommendera en liten lätt brännare man skruvar direkt på gasflaskan och en kaffepanna att värma vatten i.

Kebne bestigs på en dag, en lång dag. Finns guidade turer från fjällstationen.

/Ulf

El?

Vädret i augusti kan vara mellan +25 och -10, men troligen någonstans däremellan.

I fjällstugorna finns kök, så du kan laga din egen mat och kanske fylla en termos så du kan fika på vägen.

Om det nu inte är fulväder är det ganska skönt att sitta och laga lunch och koka kaffe på vägen. Kan i alla fall rekommendera en liten lätt brännare man skruvar direkt på gasflaskan och en kaffepanna att värma vatten i.

/Ulf

Ok. tack Ulf. Det finns alltså el i stugorna? Tyckte jag läste att det inte fanns.....hmm

Vältränad!

/Ulf

Räkna med ca 12 timmar. Jag var/är helt otränad och klarade det på 11,5 timmar. Kan säga att jag kunde knappt gå dagen efter så lite träning innan skadar aldrig. ;)

Tack för svaret! Jag är ganska vältränad..springer en del, cyklar lite osv. Läste om någon som skrev 6 timmar upp och 2 ner.....??

Avstånd Abisko turiststation - Kungleden?? samt Nikkaloukta - Kiruna tågstation?

Hur långt? Går man? Buss...och isåfall hur ofta?

Från Nikkaloukta till tådet i Kiruna? Buss? hur ofta? hur lång tid?

Hur långt? Går man? Buss...och isåfall hur ofta?

Från Nikkaloukta till tådet i Kiruna? Buss? hur ofta? hur lång tid?

Åker buss från Kiruna till Nikkaloukta, sen får du gå 1,9 mil till Kebnekaise fjällstation. Efter att du gått 5.6 km från Nikkaloukta så kan du välja att åka båt 6km och den kostar 250:-.

Från Kebnekaise fjällstation och till sydtoppen är det 2,3 mil tur/retur.

All information finns på http://www.kebnekaise.nu/se/

Nej det finns inte el i stugorna, men väl gasspisar. Så matlagning är inga problem.

Som sagt, buss till Nikkaluokta går tre gånger per dag tror jag och bruktar passa med tågen bra.

Vanliga skor funkar, men var beredd på att blir lite blöt på vägen upp till sydtoppen. Det är några mindre jokkar att hoppa över, som kan vara svårt utan att stänka ner sig. Ett par extra strumpor är bra.

Från tåget i Abisko till kungsleden, buss?

Går man denna sträcka?

Alltså..man behöver inte ha karta om jag förstått det hela rätt? Går det att gå fel? Är det en tydlig led (stig) hela vägen?

Självklart tänker jag ha koll med en enklare karta där man i alla fall vet vad nästa stugby heter osv.
Men en "riktig" karta..är det viktigt?

Går man denna sträcka?

Alltså..man behöver inte ha karta om jag förstått det hela rätt? Går det att gå fel? Är det en tydlig led (stig) hela vägen?

Självklart tänker jag ha koll med en enklare karta där man i alla fall vet vad nästa stugby heter osv.
Men en "riktig" karta..är det viktigt?

Kungleden börjar i princip vid stationen, eller ett par hundra meter från perrongen längst med jokken. Det blir svårt att missa. OBS! detta gäller om du hoppar av vid Abisko fjällstation, inte vid Abisko östra som är hållplatsen före.

Det är hyggligt tydligt hur du skall gå men jag rekommenderar att du skaffar en karta iallafall. Det är en liten kostnad och det är ganska kul att kunna kolla hur man gått, vad fjäll heter, osv. Calazo Kungsleden som täcker där du skall gå kostar bara 99kr, är vattentålig. Kan köpas på de flesta friluftsbutiker eller bokhandel (se nedan).

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=107519

Tack för svaret! Jag är ganska vältränad..springer en del, cyklar lite osv. Läste om någon som skrev 6 timmar upp och 2 ner.....??

Eftersom toppturen är en dagutflykt finns det ingen anledning att stressa. Även om du har kapacitet att springa upp och ner är det ju trevligare att ta det piano och njuta av utsikt och natur. Typ man står ju hellre och njuter av utsikten ett par timmar extra än att stressa ner och sitta och titta på stressen vid fjällstationen.

Tips, hyr stegjärn. Om det är barsmält på toppglaciären kan det vara både svårt och farligt att ta sig upp på toppen. Det suger rätt hårt att ha kommit upp och sen inte kunna ta sig de sista metrarna pga dåligt fäste. Man kan ofta gå ihop med andra och dela kostnaden för stegjärn.

På toppturen, ta ordentligt med flaskor eller dyl. för vatten. Efter kitteldalen finns det i princip ingen möjlighet att fylla på. Jag rekommenderar minst 2 liter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 108
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg