Jag har funderingar på att gå söder om leden, så man hamnar vid Jierttá. Det verkar så fint där. Samt gå upp på Stájggá, denna läckra topp.Jag gick till Sartavagge från Kvikkjokk under förra sommar. Vi gick Padjelantaleden till Njunjesstugan där vi korsade Tarraälven och slog upp våra tält. Vi gick sedan upp längs Gårrsåjåhka, passerade söder om Ridovarre och tältade ungefär vid sjöarna 1141. Passerade sedan i passet mellan Jierta och Råhtjuris och sedan snett ner i Sartavagge via den lilla kullen Gallovaratj.
Stigningen upp längs Gårrsåjåhka var givetvis tuff, men utsikten på vilopauserna är magnifik. Lika så när man passerat vattendelaren mellan Jierta och Råhtjuris. Däremellan var det dock mest månlandskap och lite begränsat med tältplatser. Vi hade dock 3 rätt stora tält och därmed i behov av lite större area av "godkänd tältmark".
Detta vägval funkar ju om du vill ansluta till Sartavagges södra del.
Tillägg: Det var inte särskilt svårvandrat uppe på högplaten mellan Tarradalen och Sartavagge och man kan nog gå ganska mycket hur man vill däruppe. Det gäller nog även för upp och ned passage åt båda hållen. Sträckan görs ju dock helst i gott väder.
Jag kan rekommendera topptur till toppen Alep Doaresoajvve (1229möh). Riktigt fet utsikt, men det gäller nog många toppar i området
Hoppas ni får en fin tur!
Vandra Kvikkjokk-Sarta
- Trådstartare VeronikaH
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ?
- Börjat av Preskinn
- Svar: 14
-
-
-
-
-
-
-
-
Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare?
- Börjat av elinalicia
- Svar: 28
-
-
-
-
-
-
Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också
- Börjat av Ralphandersson
- Svar: 3
-